משה טל, מתאם שבויים ונעדרים לשעבר: "יהיה שחרור אסירים, לא המוני"
(צילום: משי בן עמי)

העיתון הלבנוני אל-אחבאר פרסם הבוקר (רביעי) כי המתווך המצרי הביע את נכונותו להשלים מאמצים קודמים להשלמת עסקת שבויים בין חמאס לישראל. הוא הדגיש כי הוא ממתין לעמדת ישראל לגבי חידוש המשא ומתן. לפי מה שנודע לאל-אח'באר ממקורות בחמאס, התנועה הודיעה למצרים כי היא נכונה להשלים את המשא ומתן מהמקום בו הסתיים, על מנת לאפשר את יישום השלב הראשון של העסקה.
2 צפייה בגלריה
החיילים הדר גולדין ואורון שאול, עם האזרחים השבויים הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
החיילים הדר גולדין ואורון שאול, עם האזרחים השבויים הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
החיילים הדר גולדין ואורון שאול, עם האזרחים השבויים הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
בשלב הראשון של עסקה כזו, אם תושלם, צפוי שחרורם של אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, וחמאס יעביר מידע על שני החיילים שגופותיהם מוחזקות ברצועה, הדר גולדין ואורון שאול. זאת, בתמורה לשחרור האסירים ששוחררו במסגרת "עסקת שליט" ונעצרו מחדש בשנים שלאחר מכן, כמו גם אסירות, ילדים, אסירים חולים, גופות מחבלים ואסירים זקנים. מנגד, המצרים הודיעו לחמאס כי הם נמצאים בתהליך של ביסוס הקשר עם הממשלה הישראלית החדשה בנוגע לתיק האסירים, וכי הם ממתינים למינוי מתווך חדש בישראל, שיחליף את ירון בלום.
ביום שני, עם סיום טקס חילופי הרמטכ"לים, פרסם ארגון הטרור סרטון של אדם המוצג כאברה מנגיסטו, לראשונה מאז נפל בשבי לפני יותר משמונה שנים. "אני האסיר אברה מנגיסטו. כמה זמן אני וחבריי נשאר כאן בשבי אחרי שנים ארוכות של סבל וכאב? איפה מדינת ועם ישראל שיידאג לגורלנו?", אמר האדם שהוצג כמנגיסטו בסרטון.
דובר לשכת המידע לאסירים פלסטינים חאזם חסנין כינה את מנגיסטו "החייל הציוני השבוי". בהודעה מטעמו מסר כי "ההתנגדות הפלסטינית מייחסת חשיבות רבה לנושא האסירים והיא עושה מאמצים רבים לשחרר את האסירים בבתי הכלא הכיבוש. האסירים הגיבורים שלנו שמחים על התיעוד ששידרו גדודי אל-קסאם - והוא נועד להפעיל לחץ על הכיבוש ולאלץ אותו לסיים עסקת חליפין".
2 צפייה בגלריה
אמו של אברה מנגיסטו עם תמונתו
אמו של אברה מנגיסטו עם תמונתו
אמו של אברה מנגיסטו עם תמונתו
(צילום: גדי קבלו)
ממשפחת מנגיסטו נמסר לאחר פרסום הסרטון: "יותר דחוף שנקבל אותו בחזרה מאשר שנראה אותו בסרטון. זו עוד הוכחה שהוא חי. המדינה צריך לפעול במהרה כדי להחזיר אותו הביתה. הוא נראה בריא ומטופל. אין שום סיבה שהוא יישאר בכלא עוד יום אחד נוסף. מעבר לזה, מרגש מאוד לראות אותו. זאת הפעם הראשונה שאנחנו רואים אותו". מנגד, במשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו הפיצו מסרים לשרי הממשלה בעקבות פרסום הסרטון, שבהם נכתב כי מדובר ב"תעלול תקשורתי ציני ובזוי, סביב מקרה הומניטרי של אזרח ישראלי פגוע נפש, שמוכיח יותר מכל שחמאס מתוסכל ולחוץ".
לפי המסמך של משרד ראש הממשלה "חמאס מעכב כל סיכוי לעסקה", והחזקתם של הישאם א-סייד ומנגיסטו בשבי משמעה החזקה של "שני אזרחים פגועי נפש, וזאת בניגוד לחוק ולדין הבינלאומי. מדובר במקרה הומניטרי וישראל רואה בחמאס את האחראי הישיר למצבם". נתניהו התייחס אתמול לסרטון, ונראה כי הוא מאשר את האותנטיות שלו, בשונה מהאופן המסויג שבו התבטאו במשרד עד אז: "הסרטון אישור למה שידענו כל הזמן - שאברה מנגיסטו חי". לדברי נתניהו, "ישראל לא מפסיקה במאמציה להשיב את אברה מנגיסטו ושאר שבויינו ונעדרינו. אברה מנגיסטו הוא אדם צעיר, לא בקו הבריאות, ואחריות לגורלו רובצת כולה על חמאס".
הסרטון שפורסם שלשום: "איפה מדינת ועם ישראל שידאג לגורלנו?"

משה טל, לשעבר הממונה על נושא השבויים והנעדרים מטעם צה"ל, אמר בריאיון לאולפן ynet כי ההתייחסות של נתניהו לפרסום הסרטון מאשרת את האותנטיות שלו, והוסיף: "אני לא משוכנע שהתפיסה ששקט יכול להיטיב עם המשא ומתן נכונה. התגובה הראשונית הייתה מבוססת על אותה תפיסה". לדבריו, "נכון שיהיה דיון ציבורי בנושא שבויים ונעדרים, זה יכול ליצור תמריץ לממשלה לעסוק בנושא ולמצוא פתרונות - לאו דווקא שחרור אסירים המוני. נכון, יהיה שחרור אסירים, אבל לא המוני כמו שראינו בעסקת שליט". לפי טל, "נכון שמדינת ישראל תגבש מדיניות לגבי המחיר שהיא מוכנה לשלם, לא רק במספר האסירים הביטחוניים אלא גם בהרחבת מדיניות הרווחה הכלכלית ברצועת עזה".
אברה מנגיסטו מוחזק בשבי חמאס בעזה כבר יותר משמונה שנים. בספטמבר 2014 הוא צעד מביתו שבאשקלון אל חוף זיקים, המשיך דרומה וחצה את הגבול הימי בין עזה לישראל, ושם נפל בשבי חמאס. כמה חודשים לאחר מכן חצה את הגבול הישאם א-סייד, בדואי תושב הדרום. שניהם מוחזקים מאז בידי חמאס. בני משפחותיהם של השניים טענו במהלך השנים כי הם לוקים בבעיות נפשיות.
ביוני האחרון פרסם ארגון הטרור תיעוד שבו נראה א-סייד שוכב במיטה ומחובר לבלון חמצן. אז, לעומת היום, חמאס נקט כמה אמצעים כדי להוכיח את אקטואליות הסרטון מצד אחד - ומצד שני כדי לוודא שמיקומו של א-סייד לא יוסגר.
כדי להוכיח שהסרטון של א-סייד צולם בסמוך לפרסומו, חמאס הציג אותו כשברקע תיעוד טלוויזיוני מכינוס שנערך באותו שבוע בקטאר. מנגד, דאגו בחמאס להסיר את הסאונד מהסרטון כדי למנוע אפשרות, גם אם קלושה, של זיהוי המיקום שבו הישראלי מוחזק.