איראן הודיעה בצהריים (יום ב') כי סלמאן מלך סעודיה הוזמן לביקור במדינה. ההודעה של משרד החוץ בטהרן היא עדות נוספת להתקרבות בין שתי המדינות, אחרי שנים של עוינות. "הנשיא האיראני איברהים ראיסי שלח הזמנה למלך סעודיה, בתמורה להזמנתו לריאד", נמסר מטהרן.
ראיסי הוזמן לסעודיה בחודש שעבר, אחרי שריאד וטהרן סיכמו על חידוש היחסים אחרי שבע שנים. ההסכם הושג בתיווך סין. סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה כי משלחות של שתי המדינות נערכות לפתיחת השגרירויות. לפי טהרן, פעילות הנציגויות הדיפלומטיות תחודש עד 9 במאי.
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
מלך סעודיה ונשיא איראן. הזמנות לביקורים בריאד וטהרן
(צילום: AP, AFP)
בתחילת החודש נועדו בבייג'ינג שרי החוץ של סעודיה ואיראן, ודנו ביישום ההסכם לחידוש היחסים - שמעורר דאגה גדולה בישראל. בירושלים ובוושינגטון קיוו בשנים האחרונות לנצל את היריבות בין המשטר הסוני בריאד למשטר השיעי בטהרן כדי לבסס ציר ישראלי-ערבי נגד איראן על רקע דהירתה לגרעין. ההכרזה על ההסכם בין איראן לסעודיה הנחיתה מכה קשה על התקוות הללו.
בפגישת שרי החוץ אמר שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, כי "הציונים מבולבלים" ממה שתיאר כ"גל של התלכדות" בעולם המוסלמי. בציוץ בטוויטר הצטרף עבודללהיאן לגינויים שנשמעו ממדינות מוסלמיות וערביות רבות בעקבות המהומות שהיו בתחילת החודש בהר הבית. הוא טען ש"חילול הקודש" לכאורה במסגד אל-אקצא בידי הכוחות הישראליים, שפינו משם מתבצרים, הוא תוצאה של "התעלמות" מצד מדינות בעולם מ"הפשעים שמבצעים הטרוריסטים הציונים".
3 צפייה בגלריה
שר החוץ של סעודיה פייסל בן פרחאן נועד ב סין עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן
שר החוץ של סעודיה פייסל בן פרחאן נועד ב סין עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן
שר החוץ של סעודיה ואיראן, פייסל בן פרחאן וחוסיין אמיר עבדוללהיאן
(צילום: EPA)
היחסים בין שתי המדינות, נזכיר, נותקו ב-2016, אחרי שמפגינים איראנים פרצו לשגרירות סעודיה בטהרן והציתו אותה. את המתיחות ביניהן העמיקה העובדה שאיראן חימשה את המורדים החות'ים בתימן, יריביה של ריאד, המשגרים מל"טים ורקטות לתוך שטח סעודיה.
ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח בחודש שעבר כי במסגרת ההסכם מול סעודיה, הסכימה איראן לחדול מחימוש החות'ים. לאחרונה נרשמו התפתחויות חיוביות במגעים בין סעודיה וממשלת תימן למורדים החות'ים, בדרך להפסקת אש קבועה במלחמה בתימן.
3 צפייה בגלריה
שרי החוץ של איראן וסעודיה בפגישתם בסין
שרי החוץ של איראן וסעודיה בפגישתם בסין
ההסכם על חידוש היחסים: בתיווך סין
פרשנים שבוחנים את התנהלותה של סעודיה, ואת שליטה בפועל מוחמד בן סלמאן, סבורים כי ייתכן שיורש העצר פועל לשנות את הדינמיקה במזרח התיכון – שבמשך שנים קירבה את הממלכה שלו לעימות מול איראן. לפי אותם פרשנים, אחת הסיבות המרכזיות לכך היא החשש של יורש העצר הסעודי ממה שנתפס כהתנתקותה ההדרגתית של ארה"ב מהאזור, ורצונו של בן סלמאן להתמקד בחיזוק הכלכלה הסעודית וניתוק התלות שלה בהכנסות מנפט.
במקביל להתקרבות בין סעודיה לאיראן נרשמה לאחרונה התפתחות דרמטית גם במעמדה של סוריה, בעלת בריתה של איראן, בעולם הערבי. ריאד ודמשק החליטו לחדש את היחסים אחרי יותר מעשור, במהלכו סבלה סוריה מבידוד בעולם הערבי בגלל מלחמת האזרחים שמתחוללת בה מ-2011.