השר כץ על בן גביר: יש גורמים שלא מוכנים להתפשר על כלום
(צילום: שמוליק דודפור)

לאחר שמפלגת עוצמה יהודית פתחה אתמול ב"עיצומים" ונעדרה מהצבעות במליאת הכנסת, שבעקבותיהן עברו הצעות חוק של האופוזיציה, שר האנרגיה ישראל כץ מהליכוד אמר הבוקר (יום חמישי) בריאיון לאולפן ynet כי "ממשלת ימין-ימין עם 64 מנדטים זה דבר חסר תקדים, אז כולם מרגישים שהם יכולים עכשיו לקבל את כל החלומות שלהם, וזה יוצר בעייתיות מאוד גדולה".
קוראים לזה חזירות. "הם פחות זהירים, הם ממקסמים. פוליטיקה זה עניין של פשרות, אבל כאן אף אחד לא מתפשר. כל אחד רוצה הכל. כל המרכיבים מרגישים שכזה ניצחון מאפשר להם להגשים את כל המאוויים שלהם. עכשיו, בחיים הפוליטיים זה לא קיים ככה משום שיש אילוצים, וראש הממשלה הוא זה שעומד בתווך. הוא מאוד מנוסה, הוא צריך לנווט, אבל קשה מאוד לנווט כשיש גורמים שלא מוכנים להתפשר על כלום. הייתי מציע כאן עכשיו באולפן לכל חבריי לממשלה שיגדירו מה הדברים העיקריים שחשובים להם, נושא אחד או שניים".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"קשה מאוד לנווט כשיש גורמים שלא מוכנים להתפשר על כלום". כץ על החרם של בן גביר
(צילום: יונתן זינדל)
ברקע המחאה נגד העברת כ-14 מיליארד שקלים מתקציב המדינה למפלגות החרדיות, כץ, שכיהן בעבר כשר האוצר, פטר את הטענות נגד התקציב: "הכספים הקואליציוניים תמיד נלווים לתקציב המדינה, ובכל פעם יש את המהומה התורנית כי כל ממשלה מחלקת את הכספים לפי סדר העדיפויות שלה. אנחנו זוכרים ארגון שחמט שקיבל וגם ארגון לשמירה על חתולים. מבחינה מהותית הסכומים כאן הם לא חריגים ביחס להסכמים קואליציוניים".
כץ אמר עוד כי "זה לא חריג כי זה מתחלק עם הזמן. דיברתי אישית עם חלק מבכירי האוצר שאמרו לי שהסכומים דומים מבחינתם. זה עניין של השקפת עולם, בגלל כל נושא הרפורמה המשפטית והוויכוח הלוהט שמתקיים, כל דבר מתחבר לזה". השר כץ טען כי "הכסף הזה הולך לחינוך ילדים ולשכר המורים במגזר החרדי, שבאופן יחסי מקבלים סכומים נמוכים יותר. מה רע שילד חרדי יקבל השקעה בחינוך?".
השר כץ התייחס גם לסוגיית היעדר לימודי הליבה במגזר החרדי, וטען כי "יש ויכוח על לימודי ליבה, אבל בחינוך החרדי לומדים קרוא וכתוב לומדים לגמרי, ובחלק לומדים גם ליבה ויש גם הסבות לאחר מכן. שלשום התפרסם דוח שבדק את כיתות ד' במדינות רבות בעולם, ואנחנו צנחנו למטה בקרוא וכתוב - לא בחינוך החרדי אלא בחינוך הממלכתי הרגיל".
2 צפייה בגלריה
 ישראל כץ
 ישראל כץ
ישראל כץ
(צילום: EPA)
בהשקפת העולם שלך, הגיוני להגדיל תקציבים לחינוך שאינו כולל לימודי ליבה? "לא ראיתי זעזוע כזה זעזוע גדול באופוזיציה כשיו"ר רע"מ מנסור עבאס קיבל הקצבות והתחייבויות לעשרות מיליארדים. הכסף הלך דרכו באופן חסר תקדים דרך המנגנון של התנועה האיסלאמית, וזה וודאי יותר חמור מאשר חינוך ילדים חרדים. השקפת העולם של הממשלה הקודמת הייתה לחזק את התנועה האיסלאמית, השקפת העולם שלנו היא לחזק את כל תלמידי ישראל".
כץ הוסיף: "בעוד כמה עשרות שנים החרדים יהיו שליש מאזרחי מדינת ישראל. אם אנחנו רוצים להמשיך להיות מדינת מופת שמסוגלת להתמודד עם המוח האיראני, גם ביטחונית וגם כלכלית, אנחנו צריכים לשלב אותם, ואפשר לעשות את זה באופן נכון ולא בכפייה".
ברקע הביקורת מתוך הליכוד על המהפכה המשפטית ועל חוק "קרן הארנונה", כץ הדגיש כי "הליכוד מאוחד ומצביע יחד בכנסת. אנשים מתבטאים, זו המפלגה הדמוקרטית הגדולה היחידה". על יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס אמר: "הוא מנהל את המאבק שלו מנקודת ראותו נגד חוק הארנונה. הממשלה החליטה כן לקדם צדק חלוקתי. אף אחד לא רודף אותו אישית". כץ התייחס גם למתקפות על ביבס, ואמר כי "הוא חבר מפלגה שגדל בבית שאן וצמח בליכוד, הוא ראש עיר מטעם הליכוד".