עימות חריג התגלע היום (ו') בין ממשלת לבנון לבין איראן, אחרי שבכיר במשטר האייתוללות הצהיר כי טהרן מוכנה לערוך משא ומתן על יישום החלטה 1701 מ-2006, שהביאה לסיום מלחמת לבנון השנייה ושבמסגרתה נקבע כי מחבלי חיזבאללה לא יוכלו לפעול דרומית לנהר הליטני.
3 צפייה בגלריה
דגל דגלי איראן ו לבנון אילוס אילוסטרציה
דגל דגלי איראן ו לבנון אילוס אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
את ההצהרה החריגה, שנתפסת על ידי הממשלה בביירות כהפרה של ריבונותה, ניפק יו"ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קאליבאף בריאיון לעיתון הצרפתי "לה פיגרו". בריאיון אמר עוד קאליבאף כי צרפת תוכל לשמש כמתווכת בין חיזבאללה וישראל.
הוא הצהיר אמנם כי "אין דבר כזה ישראל, אלא משטר ציוני שהוא זרוע חמושה של ארה"ב, שאין טעם לדבר איתו", אך לצד זאת הוסיף: "אנחנו רואים אור קלוש בקצה המנהרה, אור שאיראן מוכנה לנהל משא ומתן עם צרפת, המדינה שמגנה באופן מסורתי על לבנון, בנוגע לתנאים הקונקרטיים ליישום החלטה 1701". קאליבאף, כך לפי הדיווחים, התראיין לעיתון הצרפתי במהלך ביקור בז'נבה.
3 צפייה בגלריה
בחירות ל נשיאות איראן יושב ראש הפרלמנט מוחמד קליבף קאליבאף קליבאף נרשם כ מועמד
בחירות ל נשיאות איראן יושב ראש הפרלמנט מוחמד קליבף קאליבאף קליבאף נרשם כ מועמד
יושב ראש הפרלמנט האיראני מוחמד קאליבאף
(צילום: AP / Vahid Salemi)
ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, הביע זעם על דבריו, והורה על זימון הממונה על השגרירות באיראן לשיחת בירור (השגריר עצמו נפצע במתקפת הביפרים בחודש שעבר ופונה לטהרן). "אנחנו מופתעים מדבריו של יו"ר הפרלמנט האיראני. ההצהרה היא התערבות שערורייתית בענייני לבנון וניסיון לבסס שליטה בלתי מקובלת", מסר מיקאתי.
"הודענו לשר החוץ האיראני וליו"ר הפרלמנט במסגרת הביקורים האחרונים שלהם בלבנון כי יש להבין את המצב הלבנוני, במיוחד כי לבנון נתונה לתקיפות ישראליות חסרות תקדים ואנחנו פועלים עם כל חבריה של לבנון, כולל צרפת, כדי ללחוץ על ישראל לעצור את האש", הוסיף מיקאתי. "נושא המשא ומתן ליישום החלטה 1701 מבוצע על ידי מדינת לבנון וכולם נדרשים לתמוך בה בכיוון הזה ולא להטיל מנדטים חדשים הנדחים מכל בחינה, לאומית וריבונית".
מיקאתי, נזכיר, עומד בראשות ממשלת מעבר כבר זמן רב בשל המשבר הפוליטי הממושך בלבנון, ואף שזוהי ממשלה מקרטעת וענייה - בעולם מקווים לחזק אותה במסגרת הסדר עתידי שאולי יוביל לסיום המערכה בצפון - הסדר שאחד מהיבטיו כולל חיזוק הנוכחות של צבא לבנון מדרום לליטני, כדי לסייע באכיפת החלטה 1701. בחיזבאללה שינו אמנם בימים האחרונים את הטון, וקוראים כעת להפסקת אש מיידית מבלי לקשרה למתרחש בעזה, תוך דרישה שפרטי ההסדר ילובנו רק בהמשך - אבל בישראל הצהירו כי מו"מ יתנהל אך ורק "תחת אש".
3 צפייה בגלריה
נג'יב מיקאתי
נג'יב מיקאתי
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
בעקבות ההצהרה הכעוסה של מיקאתי, באיראן ניסו להבהיר את דברי קאליבאף. מקור שמקורב ליו"ר הפרלמנט האיראני אמר לרשת "אל-מיאדין", המזוהה עם חיזבאללה: "קאליבאף אישר בעמדתו כי מה שהממשלה וחיזבאללה בלבנון יתמכו בו בנוגע להפסקת אש - איראן תתמוך בו. שיתוף הפעולה עם אירופה מטרתו לסייע להגעה להסכם הפסקת אש, שהממשלה בלבנון וחיזבאללה יתמכו בו".