חוק הגיוס שמקדמת הממשלה לא יעבור בשום מצב במתכונתו הנוכחית. כל המספרים שאתם שומעים זה ישראבלוף, החרדים הפנימו שזה נגמר, וינסו לדחות את הפרישה מהממשלה. כפי שבוודאי שמתם לב, הרבנים יצאו למסע גיוס כספים בארצות הברית, שיעזור לתקופה קצרה לצלוח את הקיצוץ בתקציב הישיבות, כי גם לחרדים בחו"ל יש מוסדות חינוך שצריכים כסף, והתרומות מוגבלות.
2 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
כפי שזה נראה, החרדים בארץ ייאלצו ללמוד להסתדר בלי תקציבים, כמו שהחרדים בחו"ל מסתדרים. החרדים גם מתכוננים לביטול כל ההטבות והסבסודים הכוללים הנחה בארנונה, הנחה בביטוח הלאומי והנחה במעונות יום. איזו ממשלה שלא תקום לא תוכל להמשיך את המצב הקיים, והחרדים יודעים זאת ומתארגנים בהתאם.
חברי כנסת ושרים חרדים לא קובעים כלום בנושא גיוס חרדים, ודעתם לא רלוונטית. הם יכולים להמליץ לרבנים, אך לא תמיד עצתם נשמעת. מי שקובע אם החרדים יפרשו מהממשלה אלו מנהיגי הציבור החרדי שמחליטים על כך, והרבנים לא מחליטים לפי סקרים - הם מחליטים לפי "דעת תורה".
אף רב חרדי לא יאשר גיוס צעירים מבתים חרדיים, גם אם הם לא ממש חרדים וגם אם הם חצי חילונים. החברה החרדית מזדעזעת מעצם הרעיון שאלפי לובשי מדים יסתובבו בשכונות חרדיות בערים מעורבות או בערים חרדיות.
אף רב חרדי לא יאשר גיוס צעירים מבתים חרדיים, גם אם הם לא ממש חרדים, וגם אם הם חצי חילונים. החברה החרדית מזדעזעת מעצם הרעיון שאלפי לובשי מדים יסתובבו בשכונות חרדיות בערים מעורבות או בערים חרדיות
כפי שאתם זוכרים, בקורונה הסתובבו חיילים רבים מפיקוד העורף בשכונות חרדיות, והקהילות החרדיות לא אהבו את זה, אבל אז לא היתה ברירה. החשש של הרבנים שאם יהיה אישור אפילו לא רשמי לגייס את הנוער הנושר החרדי, מהר מאוד יצטרפו גם חרדים שכן מסוגלים להיות בישיבות, ולכן אישור לגייס חרדים לא יהיה.
כשאתם קוראים על מתווים, ועל הסכמות, ועל החלפת טיוטות בין החרדים לממשלה, תתעלמו מזה, אלו ספינים, החרדים מבחינתם יישארו לצמיתות באופוזיציה אם המחיר יהיה גיוס אלפי צעירים מבתים חרדיים שלא נמצאים בישיבה.

החברה החרדית תסתדר בסוף בלי תקציבים

החרדים יסתדרו בלי תקציבים, בדיוק כמו שחסידות סאטמר וחסידויות נוספות שלא לוקחות שקל מהמדינה, מסתדרות. יהיה קשה בהתחלה, יהיה כואב, יהיה מאתגר, אבל החברה החרדית תסתדר בסוף בלי תקציבים, כמו שהחרדים בחו"ל מסתדרים.
החרדים לא ייכנעו לבג"ץ בנושא, גם אם המחיר יהיה סגירת ישיבות לנערים נושרים, שבסוף אולי יגיעו לצבא כך או אחרת. "נכון שהבחורים האלה לא חרדים גדולים, אבל לשלוח אותם רשמית לצבא, שמשם הם יחזרו חלשים יותר רוחנית - לא יקרה. המחשבה לשלוח צעירים חרדים רבים לצבא, גם אם הם לא לומדים בישיבות, לא תקבל אישור של מועצת גדולי התורה", כך אמרו לי בחודשים האחרונים עסקנים רבים.
עדיין לא ברור איך יפעל צה"ל. ההיגיון אומר שצה"ל ישלח צווי גיוס לכמה אלפי חרדים צעירים שלא נמצאים בישיבות, ועדיין לא בטוח שהם יגיעו לבקו"ם, אבל אם צה"ל ישלח צווים לעשרת אלפים, כנראה יגיעו מעל 3,000, וזה מספיק כדי להקים אוגדה חרדית.

יענקי פרבריענקי פרברללא
השאלה הכי חשובה היא אם הרבנים יפרסמו הוראה גורפת שאסור להתגייס לצה"ל, כולל אלה שלא לומדים בישיבה, בגלל הפסקת תקצוב לכל הישיבות ופגיעה בעולם התורה. כפי שזה נראה כרגע, החרדים יבדקו אם גיוס 3,000 או 4,000 צעירים חרדים יספק את בג"ץ שיאשר לתקצב בחזרה את הישיבות או שהמשבר יחריף. אם בג"ץ יסתפק במספרים הללו ויאשר לתקצב ישיבות בחזרה, החרדים יבלעו את זה, אבל רק כל עוד זה אינו גיוס חרדים רשמי, אלא משהו שכביכול הצבא קבע.
לסיכום: לעולם לא יהיה אישור חרדי רשמי לגייס חרדים, כולל כאלה שהם לא הכי חרדים בלשון המעטה - גם במחיר ישיבה באופוזיציה לצמיתות, בדומה למפלגות הערביות.
הכותב הוא פרשן לענייני חרדים, כתב באתר "בחדרי חרדים" ושירת כלוחם בנצח יהודה