2 צפייה בגלריה
ערן חייא
ערן חייא
עוסק בעבירות צווארון לבן המניבות כסף ופועל מטורקיה. ערן חייא
(צילום: יריב כץ)
בזמן שהמשטרה מתגאה כי הצליחה בשנים האחרונות לרסק את הגרעין המרכזי של הפשיעה הישראלית בארץ, מצאו הפושעים דרך לעקוף את המצוד התמידי שמתנהל אחריהם: העתיקו את מקום פעילותם לטורקיה, בעיקר לאיסטנבול.
מדובר הן בפושעים יהודים והן מהחברה הערבית. מתברר כי ההגירה החלה בשנת 2019, שנה שבה היו היחסים בין טורקיה לישראל בשפל - מה שגרם גם לדרדור בשיתוף הפעולה בין משטרת ישראל לבין המשטרה הטורקית.
המצב הזה שירת היטב את הפושעים הישראלים, שהבינו כי המשטרה הטורקית תרדוף אותם פחות, וכי אם ייעצרו - הסיכוי שיוסגרו לישראל קלוש, אף שהסכמי ההסגרה לא נפגעו בגלל היחסים המדיניים הרעועים.
לדברי גורמים במשטרה, אחד הישראלים שפועל כעת מטורקיה הוא ערן חייא, בנו של העבריין איתן חייא שכונה "הסנדק" ומרצה כעת עונש מאסר ממושך בישראל. לטענתם, חייא הבן - שבעת שאביו נשלח ל-20 שנה בכלא כונה "היורש של הסנדק" - עוסק בעיקר בעבירות צווארון לבן המניבות כסף רב, כמו למשל הונאת משקיעים ישראלים באמצעות מטבעות קריפטוגרפיים, הלבנת הון, הלוואות בשוק האפור והפעלת אתרי הימורים.
"ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת לעבריינים לפעול מכל מקום בעולם ולחולל משם פשיעה לתוך ישראל. מדובר למעשה ביצואני פשיעה", אמר אתמול ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet בכיר באגף החקירות והמודיעין במטה הארצי של המשטרה. במשטרה עורכים אחר חייא, המוגדר כ"ראש ארגון פשע", מעקב צמוד עד כמה שאפשר, במטרה לשים עליו יד: "הוא מייצר פשיעה נרחבת מאוד".
2 צפייה בגלריה
איסטנבול טורקיה רחובות מתיחות ביטחונית אזהרת מסע מטיילים ישראלים נופשים חו"ל קיץ
איסטנבול טורקיה רחובות מתיחות ביטחונית אזהרת מסע מטיילים ישראלים נופשים חו"ל קיץ
טורקיה הפכה גם מקלט לחשודים באונס וסחר נרחב באיברים
(צילום: יואב זיתון)
הבכיר הוסיף: "העבריינים הישראלים בטורקיה גם מפעילים משם אתרי הימורים בישראל ומשלשלים לכיסם הון. מבחינתם, הפעילות בטורקיה היא צינור חמצן שמאפשר להם לייצר פשיעה בשלט רחוק". לדבריו, תחום נוסף שבו עוסקים העבריינים הישראלים בטורקיה הוא הברחת עובדים זרים לישראל לטובת פרויקטים קבלניים.
במשטרה אומרים כי בטורקיה שוהים בין היתר גם חברים מארגוני הפשיעה של אבו לטיף, ג'רושי וחרירי - שנרדפים בישראל. לדברי הבכיר, הפושעים הישראלים בטורקיה אינם עוסקים בסמים, הן בשל סכנת המאסר הכבד הכרוכה בעבירות מסוג זה והן משום שהעיסוק בתחום ההונאה קל ומשתלם יותר. הוא ציין כי טורקיה הפכה בשנים האחרונות גם מקלט לעבריינים מבוקשים שנמלטו מישראל, שלהם מיוחסות בין היתר עבירות של אונס ושל סחר נרחב באיברים.
הבשורה הרעה לעבריינים הישראלים בטורקיה: בחודשים האחרונים, בעקבות שיפור ניכר ביחסים בין טורקיה וישראל, מתחמם גם שיתוף פעולה בין המשטרות. כך למשל, ביקשה באחרונה משטרת ישראל להסגיר לידיה את המבוקש עומרי עודה, שכנגדו עומדים כתבי אישום בגין חברות בארגון הפשיעה של עודה קוטייר מהמשולש. הוא כבר נעצר, ובישראל מקווים כי אכן יוסגר. במשטרה מאמינים שככל שהיחסים המדיניים עם אנקרה יתחממו, כך ישתפר שיתוף הפעולה המשטרתי.
ברחבי העולם יש כיום כ-40 עבריינים ישראלים שנמלטו מהארץ. המשטרה מנסה להתחקות על עקבותיהם. "אנחנו מתכוונים להגיע אל כולם ולהביא אותם לדין בישראל", אמר הקצין הבכיר.