למרות שבעלי בריתו דוחקים בו להתמקד בימים האחרונים שנותרו עד לבחירות לנשיאות ארה"ב במסרים המרכזיים של הקמפיין – בתחומי הכלכלה, ההגירה ומדיניות החוץ – המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ ממשיך לנפק שוב ושוב הצהרות זעומות נגד אלו שהוא מכנה "האויבים מבפנים". הצהרותיו של הנשיא לשעבר, שמבטיח רפורמות דרמטיות אם ישוב לכהונה שנייה בבית הלבן, מעוררות דאגה בקרב יריביו הפוליטיים ואמריקנים רבים, כשברקע הסקרים שחוזים מרוץ צמוד באופן היסטורי בינו לבין המועמדת הדמוקרטית קמלה האריס.
טראמפ, ב-11 באוקטובר: האויבים מבפנים מסוכנים יותר מרוסיה ומסין
(צילום: X)

אף שמאז מערכת הבחירות הראשונה שלו ב-2016 נוהג טראמפ לתקוף בחריפות את מבקריו ואת תקשורת המיינסטרים, בעצרות ובריאיונות שלו בשבועות האחרונים הוא מתמקד יותר ויותר באמריקנים שלדעתו עשו לו עוול. "המטורפים המשוגעים שיש לנו – הפשיסטים, המרקסיסטים, הקומוניסטים, האנשים שממש הורסים את המדינה", תיאר אותם מוקדם יותר החודש בעצרת בוויסקונסין. "האנשים הללו מסוכנים יותר – האויבים מבפנים – מרוסיה, מסין ומאנשים אחרים". בעצרת אחרת החודש כינה את אותם אויבים לכאורה "זוהמה".
על המסר הקודר חזר גם בסוף השבוע, בריאיון שהעניק לפודקאסט הפופולרי ביותר בארה"ב, בהנחיית ג'ו רוגן, ובו טען כי מ"האויבים מבפנים" נשקפת סכנה גדולה יותר מאשר זו שנשקפת מרודן צפון קוריאה קים ג'ונג און, עמו טיפח יחסי ידידות כשהיה נשיא. "לא הייתה לנו שום בעיה איתו", אמר. "יש לנו בעיה גדולה יותר, בעיניי, עם האויב מבפנים".
טראמפ גם רמז לאפשרות כי ינצל את כוחה של הממשלה הפדרלית – בכלל זאת הצבא – כדי לטפל באותם "אויבים", והציע בריאיון לפני כשבועיים להשתמש במשמר הלאומי או בצבא כדי למנוע מהומות ביום הבחירות ב-5 בנובמבר. "יש לנו אנשים מסוימים שהם רעים מאוד. יש לנו אנשים מסוימים שהם חולים. משוגעים מהשמאל הקיצוני", אמר. "אני חושב שאפשר לטפל בזה בקלות רבה, אם יהיה צורך, על ידי המשמר הלאומי, או אם ממש יהיה צורך, על ידי הצבא, בגלל שהם לא יכולים לתת לזה לקרות".
4 צפייה בגלריה
טראמפ עצרת בחירות מישיגן ארה"ב 26 באוקטובר
טראמפ עצרת בחירות מישיגן ארה"ב 26 באוקטובר
טראמפ, בעצרת אתמול במישיגן. "הם חולים, מטורפים"
(צילום: AP /Alex Brandon)
הנשיא לשעבר מבין כנראה היטב את הדאגה הרבה שאמירות שכאלו מעוררות, ובריאיון עם ג'ו רוגן הוא ציין: "זה משגע אותם כשאני משתמש במונח הזה. יש לנו אויב מבפנים, יש לנו אנשים שהם אנשים רעים מאוד, שאני באמת חושב שגורמים למדינה הזו להיות לא-מוצלחת". כאשר ניתנה לו ההזדמנות להבהיר את דבריו, טראמפ התבצר בעמדתו. כך למשל, בריאיון שהעניק בשבוע שעבר ל"פוקס ניוז", המראיין הווארד קורץ אמר לו שזהו "ביטוי קודר למדי, אם אתה מדבר על אמריקנים" – אך טראמפ השיב: "אני חושב שזה מדויק".

גם CBS על הכוונת

אז למי בדיוק טראמפ מתכוון כשהוא מדבר על "אויבים מבפנים"? מעבר לאותם "מטורפים מהשמאל הקיצוני" כלשונו, הנשיא לשעבר הזכיר בימים האחרונים גם שמות ספציפיים – של יריבים פוליטיים – ובהם המחוקק הדמוקרטי מקליפורניה אדם שיף ויו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי.
גם תוכנית "60 דקות" של רשת CBS סופגת לאחרונה מתקפות חריפות מצד טראמפ, שטוען להתנהלות נכלולית מצדה. טראמפ מאשים שהיא ערכה באופן לא-ראוי תשובה שהעניקה האריס בריאיון לתוכנית, כשנשאלה על ישראל. ב-CBS הכחישו שערכו את הקטע המדובר במטרה להציג את האריס באור טוב יותר, וטענו כי בסך הכול קיצרו את התשובה כדי להתאימה לתוכנית כולה וכפי שמקובל לעשות בריאיונות רבים – גם כאלו שטראמפ העניק בעבר.
בנוגע לפלוסי ולשיף, בינם לבין טראמפ שוררת איבה עמוקה וארוכת שנים. פלוסי היוותה בתקופתו כנשיא מחסום מרכזי לרבות מהצעות החוק שביקש לקדם, והיא מי שהובילה את שני הליכי ההדחה שלו בבית הנבחרים – שלאחריהם זוכה על ידי הסנאט. "אני חושב שננסי פלוסי היא אויב מבפנים", אמר טראמפ בריאיון ל"פוקס ניוז" בשבוע שעבר. "היא שיקרה, היא הייתה אמורה להגן על הקפיטול", הוסיף – בהתייחסות לטענתו השגויה שפלוסי סירבה לקבל סיוע מהמשמר הלאומי כאשר תומכיו הסתערו ב-6 בינואר 2021 על הקונגרס בניסיון לסכל את ניצחונו של ג'ו ביידן.
4 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי
ננסי פלוסי
ננסי פלוסי. טראמפ טען: "היא שיקרה, היא אויב מבפנים"
(צילום: gettyimages)
בריאיון ל"פוקס ניוז" טראמפ כינה גם את שיף "אויב מבפנים", והמראיין קורץ הביע פליאה על כך שהוא משתמש במונח שכזה על חבר המפלגה הדמוקרטית. "הוא יריב פוליטי שלך, אבל אויב?", שאל. "ברור שהוא אויב, הוא אויב", השיב טראמפ. שיף, נזכיר, היה גם הוא מבקר בולט של טראמפ בתקופת כהונתו, אז היה הדמוקרט הבכיר בוועדת המודיעין של בית הנבחרים, ושימש גם כראש צוות ה"תובעים" במשפט ההדחה הראשון שנערך לטראמפ בסנאט. במערכת הבחירות הנוכחית צפוי שיף להיבחר כסנאטור מטעם קליפורניה.

רשימת אויבים, או רשימת מטלות

על רקע האמירות הללו, גם בכירים לשעבר שכיהנו בממשלו יצאו נגדו בחריפות והזהירו מחזרה שלו לשלטון. בראשם ניצב ראש הסגל לשעבר של טראמפ, הגנרל בדימוס ג'ון קלי, שאמר שטראמפ עונה להגדרה של פשיסט והאשים שכנשיא הוא הביע הערצה לגנרלים של היטלר, כיוון שהיו נאמנים וצייתנים (טראמפ מכחיש זאת בתוקף).
יריבתו של טראמפ, האריס, הצהירה גם היא – תוך שהיא מתבססת על דברי קלי – שטראמפ הוא "פשיסט", והזהירה שאם יחזור לבית הלבן הוא יבקש "כוח בלתי מוגבל" וינסה לפגוע ביריבים פוליטיים, באנשי תקשורת ובפקידי בחירות. "זה או דונלד טראמפ שמתבשל מזעם על רשימת האויבים שלו – או אני, עובדת בשבילכם, עם רשימת המטלות שלי", היא תיארה את הבחירה שעומדת לשיטתה בפני האמריקנים בעצרת ביום חמישי בג'ורג'יה.
4 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
האריס. האשימה שטראמפ פאשיסט
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
מבקריו של טראמפ מזהירים גם שהחסמים שהגבילו אותו ואת כוחו בקדנציה הראשונה – יועצים ופקידי ממשל שהתעלמו מהוראות מפוקפקות-חוקית או הצליחו להניא אותו מרעיונות בעייתיים – לא יהיו קיימים אם ישוב לכהונה שנייה כנשיא. לכך גם מצטרפת הפסיקה השנה של בית המשפט העליון, שבה נקבע כי לנשיא יש חסינות מוחלטת על כל הפעולות ה"רשמיות" שלו בתפקיד, פסיקה ששיבשה את מאמציו של התובע המיוחד ג'ק סמית' להעמיד לדין את טראמפ בעקבות מהומות הקפיטול (טראמפ, אגב, הבטיח בשבוע שעבר לפטר את סמית' אם ייבחר ואמר: "זה יהיה כל כך קל, אני אפטר אותו תוך שתי שניות").
בעלי בריתו של טראמפ מנסים מנגד לטעון שאין לייחס חשיבות רבה לדיבוריו על נקמה, ובריאיון היום ל-CNN טען סגנו המיועד ג'יי די ואנס כי הביטוי "אויבים מבפנים" לא באמת מתייחס ליריבים פוליטיים, וכי אין סכנה שטראמפ ישתמש בצבא כדי לפגוע בהם. "הוא אמר שהוא רוצה להשתמש בצבא כדי לטפל במשוגעים מהשמאל הקיצוני שמתפרעים, והוא קרא להם 'האויב מבפנים'. באופן נפרד, ובקונטקסט אחר לחלוטין, בשיחה אחרת לחלוטין, הוא אמר שננסי פלוסי ואדם שיף מהווים אוים על המדינה הזו", אמר ואנס. לפי CNN מדובר במסר שעליו חזרו לאחרונה רפובליקנים נוספים, ובהם יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון.
גם מצביעים רבים שמבטיחים לתת את קולם לטראמפ לא מודאגים מאוד מהאמירות הקודרות שלו, אם כי רבים מה"בייס" לבטח מרוצים מהן מאוד. "כבר ראינו איזה מין נשיא הוא יהיה, בגלל שהוא כבר כיהן", אמרה לסוכנות הידיעות AP ג'ניפר וורנק מסיינט ג'ונס שבאריזונה, לפני עצרת שערך טראמפ במדינה ביום חמישי. על האמירה של טראמפ ולפיה ישמש "דיקטטור ליום אחד", הוא אמרה כי מדובר בסך הכל בהלצה, שמטרתה להבהיר את המדיניות הנוקשה שבכוונתו לנקוט נגד מהגרים לא-חוקיים.
טראמפ עצמו, שבעבר כבר שינה את הטון שלו אחרי הניצחון הראשון ב-2016, אותת אולי על האפשרות הזו בנאום שנשא באותה עצרת באריזונה. "הם האויב של העם", אמר בהתייחסות לתקשורת המיינסטרים. "ביקשו ממני לא לומר את זה. אני לא רוצה לומר את זה. ואולי יום אחד הם לא יהיו עוד האויב של העם, אני מקווה".

גם הרפובליקנים חוששים לגורל הדמוקרטיה, מסיבות אחרות

בתוך כך, סקר שהתפרסם היום ב"ניו יורק טיימס" מראה שרוב גדול מבין האמריקנים חושש לגורלה של הדמוקרטיה באמריקה: 75% מהמצביעים סבורים לפי הסקר שהדמוקרטיה בסכנה – אבל כצפוי, התפיסה שלהם לגבי הכוחות המסכנים אותה משתנה מאוד לפי שיוך מפלגתי. רוב הרפובליקנים מצביעים על תקשורת המיינסטרים כרעה במיוחד לדמוקרטיה, ומצביעים משני הצדדים מאשימים את המדיה החברתית.
הרפובליקנים סבורים לפי הסקר שכל חברי המפלגה הדמוקרטית רעים לדמוקרטיה, ומאשימים גם את שיטת ההצבעה בדואר, מכונות ההצבעה האלקטרוניות, ההגירה, משרד המשפטים ומה שהם נוהגים לכנות "דיפ סטייט". התשובה של הדמוקרטים לשאלת האיום על הדמוקרטיה קצרה בהרבה ומסתכמת במילה אחת: טראמפ.
4 צפייה בגלריה
בחירות ארה"ב דונלד טראמפ עצרת פנסילבניה
בחירות ארה"ב דונלד טראמפ עצרת פנסילבניה
תומכי טראמפ במישיגן. גם הם סבורים שיש סכנה לדמוקרטיה, אבל מסיבות אחרות
(צילום: Anna Moneymaker / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
למרות זאת, רק 7% ממשתתפי הסקר אמרו שדמוקרטיה היא הנושא החשוב ביותר עבורם לפני הבחירות. מאידך, רק 21% הסכימו שנשיא יכול להיות מעל החוק. כמעט 60% מהמצביעים אמרו שטראמפ החמיר את הפילוג בארה"ב, לעומת 37% שמאשימים את האריס. כשליש מהמצביעים מאמינים ש"הניסוי האמריקני" נמצא על סף קריסה, כולל רוב הרפובליקנים ו-16% מהדמוקרטים.
הסקר מראה גם שרוב האמריקנים סבורים שהמדינה שקועה בשחיתות, כש-62% אומרים שהממשלה פועלת בעיקר לטובת עצמה ולטובת האליטות. רק 45% מהנשאלים בסקר אמרו כי הם סבורים שהדמוקרטיה האמריקנית מאפשרת ייצוג טוב של האזרחים מן השורה. השחיקה במערכת הממשל האמריקנית, שלאורך 250 שנה הפכה מושא הערצה עולמי, מגיעה אחרי כמעט עשור בצילו של טראמפ, בתוספת משבר הקורונה, האינפלציה, מלחמות התרבות ושלל משברים גיאופוליטיים.
עם זאת, על פי הסקר, הבוחרים כן מביעים אמון גורף בתהליך הבחירות. כמעט 80% – כולל רוב הרפובליקנים, הדמוקרטים והעצמאיים – סומכים על כך שתוצאות הבחירות לנשיאות ב-2024 יהיו מדויקות. לפני בחירות האמצע ב-2022, כ-70% מהמצביעים אמרו שיש להם אמון בתוצאות. שישה מתוך 10 מצביעים אינם בטוחים שטראמפ יקבל את התוצאות אם יפסיד. כמעט מחצית מכלל המצביעים – כולל 12% מהרפובליקנים – מודאגים שטראמפ ובעלי בריתו ינסו לבטל את הבחירות באמצעים לא חוקיים.