סין חשפה סרטון של הטניסאית הנעדרת

התקשורת הממלכתית בסין פרסמה אמש והלילה (בין שבת לראשון) סרטונים שבו מופיעה הטניסאית פנג שוואי, שנעלמה בתחילת החודש אחרי פוסט שפרסמה. בתגובה ללחץ הבינלאומי פרסמה בייג'ינג תיעוד של הטניסאית יושבת במסעדה ונראית, לכאורה, נינוחה ומחויכת. בסרטון אחר, שפורסם בעמוד הטוויטר של העורך הראשי של העיתון הסיני "גלובל טיימס" היא נראית בטקס משחק נוער בבייג'ינג. "היא הגיעה לטקס הפתיחה של משחק הגמר, היום בבוקר. צלם שלנו תיעד אותה", כתב.
לפני כן פרסם אותו עורך סרטון של פנג נכנסת למסעדה, וסרטון נפרד מהמקום עצמו. "פנג שוואי אכלה ארוחת ערב עם המאמן שלה ועם חברות במסעדה. התוכן בסרטון מראה בפירוש שהוא צולם בשבת שעון בייג'ינג", טען העורך. הסרטונים צולמו בטלפון נייד ואין דרך לדעת אם הם אותנטיים או מבוימים. בסרטון מהמסעדה נראה אותו "מאמן" משוחח עם פנג וחברותיה על טניס. "מחר ה-20 בנובמבר", הוא אמר להן. אחת הנשים מיהרה לתקן אותו ואמרה לו שמחר ה-21, יום ראשון.
פנג נעלמה בעקבות פוסט שפרסמה ב-4 בנובמבר ובו האשימה את סגן ראש ממשלת סין לשעבר בתקיפה מינית נגדה. ביום רביעי פרסמה התקשורת הממלכתית הודעת אימייל שכתבה לכאורה הטניסאית אל יושב ראש התאחדות טניס הנשים העולמית סטיב סימון, שבה דיווחה לו לכאורה ששלומה תקין ושאין סיבה לדאוג לה. בעולם התייחסו בספקנות להודעה הזאת.
5 צפייה בגלריה
תיעוד של הטניסאית הנעדרת הסינית פנג שוואי
תיעוד של הטניסאית הנעדרת הסינית פנג שוואי
נכנסת למסעדה, בתיעוד שפורסם בסין
5 צפייה בגלריה
סין פרסמה תיעוד של ה טניסאית הנעדרת פנג שוואי
סין פרסמה תיעוד של ה טניסאית הנעדרת פנג שוואי
פנג, מימין, בתיעוד שפורסם בתקשורת הסינית
( מתוך טוויטר)
5 צפייה בגלריה
תיעוד של הטניסאית הנעדרת הסינית פנג שוואי במשחק טניס
תיעוד של הטניסאית הנעדרת הסינית פנג שוואי במשחק טניס
פנג (שנייה משמאל), בטקס במשחק הטניס
בתגובה לפרסום הסרטון אמר אמש סימון שהוא לא מוכיח שפנג חופשייה. "לראות אותה זה אמנם סימן חיובי, אך עדיין לא ברור אם היא חופשייה ומסוגלת לקבל החלטות ולנקוט צעדים בעצמה, ללא כפייה או התערבות חיצונית", אמר יושב ראש התאחדות טניס הנשים העולמית.
ביום שישי פרסם עובד בטלוויזיה הממלכתית בסין בטוויטר תמונות "עדכניות" של פנג. העובד כתב שהתמונות הופיעו בחשבון ה-WeChat של פנג, בליווי הכיתוב "סוף שבוע שמח".
הטניסאית בת ה-35 היא אחת מכוכבי הספורט הגדולים ביותר של סין: בשנת 2014 העפילה פנג למקום הראשון בדירוג הזוגות העולמי – הטניסאית הסינית הראשונה לעשות זאת – אחרי שזכתה בטורניר הזוגות בווימבלדון ובטורניר הזוגות באליפות צרפת הפתוחה.
5 צפייה בגלריה
סין פרסמה תמונות של ה טניסאית ה נעדרת פנג שוואי
סין פרסמה תמונות של ה טניסאית ה נעדרת פנג שוואי
התמונות שנטען שפנג פרסמה
(צילום: רויטרס )
5 צפייה בגלריה
סין טניסאית פנג שואי תלונה אונס תקיפה מינית נגד סגן ראש הממשלה לשעבר ז'נג גאולי
סין טניסאית פנג שואי תלונה אונס תקיפה מינית נגד סגן ראש הממשלה לשעבר ז'נג גאולי
מכוכבות הספורט הגדולות ביותר של סין
(צילום: AFP)
ז'נג גאולי בן ה-75, שאותו האשימה פנג בתקיפה, כיהן בשורה של תפקידים בכירים במפלגה הקומוניסטית, ובין השאר שימש כסגן ראש הממשלה בשנים 2018-2013. את ההאשמה נגד ז'נג פרסמה פנג בעמוד שלה ברשת "ווייבו", המקבילה הסינית לטוויטר. היא כתבה כי לפני שנים אחדות אילץ אותה ז'נג לקיים איתו יחסי מין, וציינה כי אחר כך ניהלה איתו מערכת יחסים לא-רציפה במשך כמה שנים, מערכת יחסים שלדבריה הייתה בהסכמה. לדבריה ז'נג כפה עליה את יחסי המין אף שהדגישה שוב ושוב את סירובה, ואשתו היא ששמרה על הדלת במהלך התקיפה.
הפוסט שכתבה פנג בתחילת החודש נמחק בתוך 30 דקות – ומאז קולה לא נשמע. ניכר כי הצנזורה הסינית מיהרה למחוק כל זכר שלו באינטרנט המקומי: כעת מי שמחפש באינטרנט הסיני את שמותיהם של פנג ושל סגן ראש הממשלה לשעבר לא מקבל שום תוצאה. גם חיפוש העמוד שלה ברשת "ווייבו" אינו מניב תוצאות, אם כי העמוד עדיין זמין למי שנכנס אליו בקישור אינטרנטי ישיר.
בימים האחרונים גברה הדאגה העולמית לפנג. ברשת נפוץ ההשטאג #WhereIsPengShuai ("איפה פנג שואיי?"), וגם כוכבי-על בעולם הטניס, בהם המדורג מספר אחת בעולם נובאק ג'וקוביץ' וטניסאית העבר כריס אוורט הביעו חשש לשלומה. בהודעת האימייל שפורסמה השבוע בתקשורת הסינית כתבה לכאורה פנג: "אני לא נעדרת ואין סכנה לביטחוני. אני פשוט נחה בבית והכול בסדר". בהודעה היא גם חזרה בה לכאורה מהטענות נגד ז'נג ואמרה לפתע כי אין בהן אמת.
פורסם לראשונה: 23:05, 20.11.21