2 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר מאחז בדואי
חאן אל אחמר מאחז בדואי
חאן אל-אחמר
(צילום: רויטרס)
בג"ץ העניק הערב (שני) למדינה דחייה נוספת בהגשת תשובתה לעתירה של תנועת רגבים בנוגע לפינוי הכפר הבדואי הבלתי-חוקי חאן אל-אחמר. בהחלטת השופטים נכתב כי בקשת המדינה לדחייה אושרה "לנוכח העובדה שהכנסת ה-24 התפזרה והממשלה המכהנת היא 'ממשלה יוצאת'", וכי התשובה תוגש עד שלושה חודשים לאחר הבחירות - ב-1 בפברואר 2023.
המדינה, נזכיר, דוחה פעם אחר פעם את תשובתה לבג"ץ שאישר בעבר לפנות את הכפר. הערב, השופטים קבעו בנחרצות: "אין לנו אלא להיעתר לבקשת המדינה, חרף חריגותה, ובמידה לא מבוטלת למורת רוחנו".
2 צפייה בגלריה
החלטת החלטה בית המשפט העליון בעניין חאן אל אחמר
החלטת החלטה בית המשפט העליון בעניין חאן אל אחמר
"נעתרים לבקשה, חרף חריגותה". החלטת בג"ץ בנושא חאן אל-אחמר
תנועת רגבים שהגישה את העתירה אמרה בתגובה להחלטת בג"ץ כי הוא "נכנע". מטעם התנועה נמסר כי "בחודש שעבר המדינה ביקשה הארכה נוספת, שמינית במספר, בטענה כי לא ניתן לעסוק בסוגיה בתקופת ממשלת מעבר, אף על פי שבדיונים קודמים טענה כי חלה התקדמות משמעותית בגיבוש מתווה מוסכם לפינוי".
עו"ד יעל סינמון, המייצגת את רגבים בעתירה, אמרה כי "ממשלת המעבר מסוגלת לחתום על הסכם גז היסטורי ועל מינוי בכירים, אך אינה מסוגלת להשיב על שאלה פשוטה: מדוע מאחז בלתי חוקי שכבר הוכרע בבית המשפט העליון שוב ושוב שדינו להיהרס, עדיין עומד על תילו?".
בחודש מרץ האחרון, בג"ץ הוציא צו ביניים שחייב את שר הביטחון בני גנץ ואלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס להתייצב בבית המשפט ולהסביר מדוע המדינה לא מפנה חאן אל-אחמר, כפי שהתחייבה לעשות. השופטים לא השמיטו בהחלטתם אז את מריחת הזמן מצד המדינה, וכתבו כי צו הביניים הוצא "נוכח בקשות הדחייה התכופות, מקצתן מוצדקות יותר, מרביתן מוצדקות פחות, ובשים לב לפרק הזמן הרב שבו העתירה דנן תלויה ועומדת, כמעט שלוש שנים, ובהינתן העובדה כי הסאגה הולכת ונמשכת למעשה עוד משנת 2009, אז הוצאו צווי ההריסה על-ידי הממשלה, שר הביטחון, אלוף פיקוד מרכז וראש המנהל האזרחי".