2 צפייה בגלריה
אוהל בדיקות הקורונה החדש בנתב"ג
אוהל בדיקות הקורונה החדש בנתב"ג
אוהל בדיקות הקורונה בנתב"ג
(צילום: אבי חי)
משרד הבריאות הודיע אמש (רביעי) על ילד בן 11 שחזר לאחרונה ממולדובה וזוהה כמאומת לקורונה בנתב"ג, שנדבק בתת-זן של הדלתא. לפי המשרד, מדובר בזן בשם AY4.2, ובהודעה הודגש הילד שהה בבידוד ונכון לעכשיו לא התגלו מגעים עם אנשים נוספים שייתכן ונדבקו. "החקירה נמצאת בעיצומה", נמסר מהמשרד שהדגיש כי הוא "עוקב באופן שוטף אחר כל סוגי הווארינטים והתפתחותם".
ד״ר אורן קובילר, וירולוג מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב וחבר עמותת מדעת, הסביר בשיחה עם ynet כי מדובר בתת-זן שעבר עוד שינויים והתחיל בחודש יוני בבריטניה. "הוא התחיל לעלות בהתדמה בצורה מאוד איטית, אבל הגיע ל-10.5% מהדגימות", אמר קובילר. "התת-זן נמצא במגמת עלייה גם בגרמניה, אבל שם הוא נמצא שם על אחוז אחד מהבדיקות. מדובר על עלייה איטית מאוד, והוא עוד לא השתלט והעיף את הדלתא בעולם - אבל הוא יכול להגיע לעוד מקומות, אך הוא לא הפך לדומיננטי בשום מקום".
לדבריו, זו לא הפעם הראשונה שווריאנטים חדשים צצים אך הם דועכים כעבור תקופה. "היו עוד וריאנטים שעלו ל-10% ודעכו. יש וריאנטים שעולים ודועכים ואנחנו לא מבינים לגמרי מדוע. אנחנו חוששים שאולי לזן ה- AY4.2 יש יתרון קל על הדלתא, אם יש בכלל משהו. זה לא משהו שמאוד מדאיג".
על הגעת הזן לארץ אמר קובילר כי "אפשר להגיד שהוא היה בארה"ב ובעוד מדינות בעולם ולא הצליח להשתלט. זה כנראה וריאנט עם איזושהי עדיפות קטנה אבל לא משמעותית. הוא נתן עוד איזשהו 'בוסט' לדלתא. אז יכול להיות שהוא ישתלט טיפה יותר אבל אני לא מעריך שהוא יהיה הזן הדומיננטי בעולם כמו הדלתא".
קובילר הבהיר כי זן הדלתא עדיין נחשב לזן הדומיננטי ביותר בעולם, ואמר: "הדלתא השתלט על כל הווריאנטים בעולם באופן כזה שהוא מהווה יותר מ-95% בערך מכלל הווריאנטים, וכיוון שהוא כל כך דומיננטי, מחפשים תתי זנים בדלתא עצמו. בכל פעם שהדלתא מגיע למדינה חדשה, הוא יוצר יותר תת-זנים. אני לא רואה כרגע שום נתון שיגרום לי לחשוד שהוא יהווה איזושהי בעיה יותר מהדלתא ולכן אין מקום לדאגה כרגע וכנראה שאין לו קשר לעמידות של החיסון".
2 צפייה בגלריה
גנץ והורוביץ בנתב"ג
גנץ והורוביץ בנתב"ג
מומחה מרגיע: הזן החדש לא צפוי להתעלות על הדלתא
(צילום: טל שחר)

שיעור החיוביים - הנמוך ביותר מאמצע יולי

מוקדם יותר הודיע המשרד כי 701 ישראלים אובחנו מאז חצות ועד לשעות הערב כחיוביים לקורונה. אתמול פוענחו כ-55 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על 1.31% - הנתון הנמוך ביותר מאז אמצע יולי, אך מדובר במספר חלקי שאינו סופי.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 478 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, 354 מהם במצב קשה. מדובר בירידה קלה לעומת המספר אתמול בבוקר. כ-75% מהחולים הקשים אינם מחוסנים בכלל. מבין החולים הקשים שטרם מלאו להם 60 - שיעור הלא מתחסנים גבוה יותר והוא עומד על כ-87%.
משרד הבריאות לא קיבל אתמול דיווחים על מקרי מוות מקורונה, אך מספר הנפטרים עלה ב-11 לעומת המספר בבוקר. מדובר בעדכונים מאוחרים על פטירות של חולי קורונה בימים האחרונים, המגיעים למשרד. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 8,021 חולי קורונה, 228 מהם מתחילת החודש.
פורסם לראשונה: 21:56, 19.10.21