שיחה ראשונה מאז ההסלמה: שר הביטחון בני גנץ שוחח אמש (ג') עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. לפי לשכת גנץ, שר הביטחון אמר לאבו מאזן כי "ישראל נכונה להרחיב את הצעדים האזרחיים בחודש הרמדאן ולאחריו, ככל שהיציבות הביטחונית תאפשר זאת". גנץ גם הביע הערכתו על הגינוי שהוציא אבו מאזן אחרי הפיגוע בבני ברק, שבו נרצחו חמישה בני אדם.
1 צפייה בגלריה
הקלות זהירות ברמדאן. גנץ ואבו מאזן
הקלות זהירות ברמדאן. גנץ ואבו מאזן
הקלות זהירות ברמדאן. גנץ ואבו מאזן
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
עוד נמסר מלשכת גנץ: "שר הביטחון ביקש לברך אותו ואת הציבור הפלסטיני לרגל חודש הרמדאן. בשיחה בין השניים אמר שר הביטחון גנץ, כי החגים צריכים להיות זמן של שלום ושלווה, ולא של טרור, וכי ישראל רואה בחומרה את הפיגועים שגבו את חייהם של 11 בני אדם בשבועיים האחרונים ותמשיך לפעול בעוצמה למניעת פגיעה באזרחים ובכוחות הביטחון". בשיחה נכח מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן.
מוקדם יותר אתמול הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים על הקלות מזעריות בחודש הרמדאן, אחרי הערכת מצב עם גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי וגורמים נוספים.
בין היתר, שר הביטחון אישר כניסה של פלסטינים לתפילות יום השישי. "כניסת נשים בכל הגילים וילדים עד גיל 12 תתאפשר ללא צורך בהיתר קיים. הכניסה לגברים בני 50 ומעלה ללא היתר קיים ולגברים בני 40 ומעלה תהיה בכפוף להיתר קיים".
גנץ באולפן ynet: "הקשר עם אבו מאזן חשוב"
(צילום: אסף חן)

כמו כן, לרגל הרמדאן, אישר גנץ ביקורי משפחות בישראל לקרבה ראשונה לפלסטינים תושבי יהודה ושומרון, בימים ראשון עד חמישי. "יצוין כי בשנתיים האחרונות לא ניתנו הקלות ברמדאן בשל מגפת הקורונה", מסר עליאן. "במהלך החודש יורחבו שעות הפעילות במעברים בכדי לתת מענה מיטבי למבקרים".
מדובר בצעדים מאוד זהירים ומדודים ברקע גל הטרור והדריכות במערכת הביטחון מחשש לפיגועים נוספים. בשבוע הבא תתקיים הערכת מצב נוספת בראשות שר הביטחון, שבסופה יוחלט אם לאשר הרחבה של הצעדים - בהתאם למצב הביטחוני.
זו הפעם הראשונה שגנץ ואבו מאזן משוחחים מאז רצף הפיגועים - אך בעבר השניים נועדו זה עם זה, בראש העין וברמאללה, ושוחחו לעיתים. גנץ מוביל קו שנועד לחזק את הרשות הפלסטינית על פני ארגוני הטרור הפלסטיניים, ובראשם חמאס והג'יהאד האיסלאמי.
מוקדם יותר השבוע נשאל גנץ בריאיון באולפן ynet על קשרו עם אבו מאזן, לאחר שראש הממשלה נפתלי בנט לא אישר לגנץ להשתתף בפסגה ברמאללה עם יו"ר הרשות הפלסטינית ועם עבדאללה מלך ירדן.
"לא שוחחתי איתו (עם אבו מאזן) בשבוע האחרון, אבל יש לנו את הקשרים דרך גופים שונים", אמר גנץ. "אם לא נדבר עם ה'מתונים'. מי יבוא? יותר מתונים או יותר קיצונים. יבואו יותר קיצונים", סבר. גנץ סירב לענות האם מתוכננת לו פגישה עם אבו מאזן בקרוב: "נפגשתי עם אבו מאזן ואני אפגש עם אבו מאזן. הקשר הזה הוא חשוב".
פורסם לראשונה: 22:08, 05.04.22