היחסים בין טורקיה לסעודיה מגיעים היום (חמישי) לצומת דרכים רב-משמעות אחרי שנים של מתיחות: הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן הגיע הערב לביקור בבירה הסעודית ריאד, ומתארח אצל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, הנחשב לשליט בפועל של הממלכה. ברקע המפגש בין השניים ניצבים סכסוכים מתוקשרים – בין השאר סביב פרשת רציחתו של ג'מאל חשוקג'י והידידות הקרובה של אנקרה עם קטאר – אבל גם אם לא כל המחלוקות ייפתרו במחי פגישה אחת, אין ספק שעצם קיומה הוא עדות לרוח החדשה המנשבת מכיוונו של ארדואן.
10 צפייה בגלריה
רגיפ טאיפ ארדואן ומוחמד בן סלמאן
רגיפ טאיפ ארדואן ומוחמד בן סלמאן
ארדואן ובן סלמאן. מנהיגי הטוענות לכתר בעולם הסוני
(צילום: AFP, רויטרס )
גם בלי סוגיות מחלוקת כמו חשוקג'י וקטאר, מתיחות מסוימת בין ריאד לאנקרה התקיימה במשך כל השנים, בין השאר משום ששתיהן טוענות לכתר מנהיגת העולם המוסלמי-סוני. סעודיה שואבת את מעמדה הדתי-היסטורי בציר הסוני מכך ששני האתרים הקדושים ביותר לאיסלאם נמצאים בשטחה, בערים מכה ומדינה, ומַאגרי הנפט שלה מעניקים לה עוצמה כלכלית שאותה היא מנצלת להשפעה רבה במזרח התיכון ובעולם המוסלמי.
גם הטורקים הם מוסלמים-סונים ברובם, אך מנהיגם הבלתי-מעורער ארדואן מזוהה עם תנועת האחים המוסלמים, המובילה תפיסת עולם דתית-פוליטית שונה מזו של רוב מדינות המפרץ הסוניות, בהן סעודיה. המדינה המפרצית יוצאת הדופן מבחינה זו היא קטאר – המממנת העיקרית של תנועת האחים המוסלמים העולמית ומי שמארחת בשטחה את ההנהגה הבכירה של התנועה. בין קטאר לטורקיה מתקיימים קשרים אדוקים ביותר ברמת ההנהגה.
10 צפייה בגלריה
יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן מקבל בשדה התעופה את פניו של אמיר קטאר
יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן מקבל בשדה התעופה את פניו של אמיר קטאר
הסרת החרם על קטאר סילקה מכשול גדול. יורש העצר הסעודי בן סלמאן מקבל את פניו של אמיר קטאר בסעודיה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן, אמיר קטאר וטחנון בן זאיד
מוחמד בן סלמאן, אמיר קטאר וטחנון בן זאיד
במכנסיים קצרים: יורש העצר הסעודי בן סלמאן (במרכז) ואמיר קטאר (משמאל)
(מתוך טוויטר)
דוגמה להשפעתה של התנגשות האינטרסים הדתית-פוליטית בין סעודיה לטורקיה ניתנה בעקבות החרם שמדינות המפרץ ומצרים הטילו על קטאר בשנת 2017 בטענה שהיא מקדמת טרור והסתה נגדן: כשקווי האספקה מסעודיה לקטאר נעצרו והמדינות סביבה חסמו את המרחב האווירי שלהן בפני מטוסים קטאריים, ארדואן היה הראשון להתייצב לצד דוחא ושלח לקטאר מטוסים רבים שנשאו מוצרי יסוד כדי למנוע מחסור שם. החרם על קטאר הוסר רשמית בשנה שעברה, וההתקרבות שנרשמה בחודשים האחרונים בין קטאר לסעודיה, ושכללה פגישה בין מנהיגיהן, סילקה מהדרך את אחד המכשולים הגדולים שהפריעו ליחסים בין טורקיה לסעודיה.

ארדואן להוט יותר מבן סלמאן

על היחסים בין טורקיה לסעודיה העיבה בשנים האחרונות גם פרשת חיסולו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. חשוקג'י, נזכיר, ברח מסעודיה לארה"ב ומשם נהג למתוח ביקורת חריפה על בית המלוכה הסעודי ועל בן סלמאן, ובאוקטובר 2018 כשהגיע לקונסוליה בטורקיה כדי להסדיר את מסמכיו הרשמיים עונה למוות ונרצח על-ידי שליחיה של ריאד, לדברי המערב בהוראת בן סלמאן. גופתו לא נמצאה עד היום.
10 צפייה בגלריה
ג'מאל חשוקג'י
ג'מאל חשוקג'י
חשוקג'י בכניסה לקונסוליה באיסטנבול, כפי שתועד במצלמות האבטחה ב-2018
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נואם ב פרלמנט על מותו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י סעודיה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נואם ב פרלמנט על מותו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י סעודיה
ארדואן נואם בפרלמנט הטורקי על רצח העיתונאי הסעודי. במסר של פיוס כלפי בן סלמאן: המשפט בטורקיה לא יקודם עוד
(צילום: EPA)
ארדואן ראה בתקרית ההיא הפרה בוטה של הריבונות הטורקית והתבטא בחריפות נגד סעודיה ובן סלמאן. טורקיה עצמה פתחה במשפט סביב החיסול, והיעד שלו היה ברור – לסמן את בן סלמאן כאחראי למעשה. הסעודים לא נותרו חייבים, והשיבו לארדואן בצעדים כלכליים שפגעו בכלכלה הטורקית, כגון משיכת השקעות. החודש, לקראת ביקורו הראשון של ארדואן בסעודיה זה שנים, רמזה טורקיה כי תעביר את המשך המשפט לסעודיה – צעד שפירושו המעשי הוא כמובן קבורתה הסופית של הפרשה. המהלך הוא ללא ספק מחווה של ארדואן לבן סלמאן, וניסיון מצדו להוכיח למנהיג הסעודי את רצינות כוונותיו לשפר את היחסים בין המדינות.
יש סימנים לכך שהטורקים להוטים לשקם את היחסים יותר מאשר סעודיה: מקורבים ללשכת הנשיאות הטורקית הם שהחלו בשבועות האחרונים לדווח על תכנון הביקור של ארדואן בריאד, ולפני ימים אחדים היו אלה "גורמים טורקיים בכירים", כפי שהוגדרו בתקשורת הטורקית, שסיפרו כי המועד הרשמי נקבע להיום. ההדלפות הללו מרמזות כי הטורקים הם שמקדמים את המגעים, בעוד עמדתם של הסעודים מאופקת יותר. בתקשורת הסעודית הממלכתית או בזו המזוהה עם ריאד לא נצפתה שום התייחסות לביקור בימים שקדמו לו. אם ההתרחשות הזו נשמעת לכם מוכרת, זה לא מקרי: גם סביב ביקורו של נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג באנקרה בחודש שעבר, הביקור הראשון של בכיר ישראלי בטורקיה זה שנים, היו אלה גורמים טורקיים מסביבתו של ארדואן שהדליפו את דבר הביקור המתוכנן.

עם מצרים זה קשה יותר

ואכן, ההתקרבות בין טורקיה לסעודיה אינה מתרחשת בחלל ריק – בחודשים האחרונים נרשמות במזרח התיכון תמורות גדולות שרק לפני שנה או שנתיים עוד קשה היה לדמיין: חילופי הממשל בארה"ב האיצו את נסיגת וושינגטון מהאזור ואת חידוש המשא ומתן על הסכם הגרעין עם איראן, שהכניס את מדינות האזור לכוננות ספיגה; הסכמי אברהם כוננו יחסים דיפלומטיים, כלכליים ותרבותיים בין ישראל למדינות ערביות; והפיוס בין מדינות המפרץ פתח מחדש את ערוצי התקשורת ביניהן.
כל אלה גורמים לנכונות גדולה יותר של השחקנים המובילים באזור לדבר זה עם זה: הסעודים והאמירויות משוחחים עם איראן בעוד שליחיה תוקפים אותם מתימן; הרודן הסורי בשאר אסד מגיע לביקור באבו דאבי אחרי שנים שבהן איחוד האמירויות תמכה באופוזיציה למשטרו ומימנה אותה; ובכירים ישראלים מתקבלים בכבוד מלכים באבו דאבי ובזירות מפרציות אחרות.
10 צפייה בגלריה
פגישת בשאר אסד ומוחמד בן זאיד באיחוד האמירויות
פגישת בשאר אסד ומוחמד בן זאיד באיחוד האמירויות
אסד עם יורש העצר בן זאיד בפגישה באבו דאבי. איחוד האמירויות סייעה שנים למתנגדי הרודן
10 צפייה בגלריה
שיא סוריה בשאר אסד בביקור אצל יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זייד
שיא סוריה בשאר אסד בביקור אצל יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זייד
נשיא סוריה בפגישה עם בן זאיד. מי חלם על זה לפני שלוש שנים
לנוכח ההתרחשויות האלה והדעיכה המסוימת שחלה במעמדו בתוך טורקיה החליט ארדואן לבצע מה שנראה כסטייה מהמדיניות הסמי-אימפריאליסטית שקידם במשך שנים, זו שבמסגרתה נראה הנשיא הטורקי כמי שמנסה להקים לתחייה את האימפריה העות'מנית. ארדואן החל לנרמל את יחסיה של טורקיה עם מדינות באזור, ונראה כי הבין שכדי לשמר את שלטונו ולחלץ את טורקיה מהמשבר הכלכלי, זהו מחיר שיצטרך לשלם.
מעבר לסעודיה ולאיחוד האמירויות, הנשיא הטורקי מנסה כבר שנים להתקרב למצרים ולהפיג את המתיחות העזה ששררה בין המדינות מאז ההפיכה שביצע עבד אל-פתאח א-סיסי נגד שלטון האחים המוסלמים שם בשנת 2013, הפיכה שבה הודח הנשיא מוחמד מורסי. האחים המוסלמים מוגדרים כבר שנים כארגון טרור במצרים, בסעודיה ובמדינות נוספות הנמנות עם בעלות בריתן, בעוד ארדואן מזדהה עם עמדות התנועה ובמידה מסוימת גם תומך בה. אחת לכמה שבועות מתפרסמים דיווחים על התקדמות במגעים בין שתי המדינות, אך בפועל לא נראים עדיין צעדי התקרבות משמעותיים.
10 צפייה בגלריה
נשיא מצרים א סיסי ראיון ל-60 דקות שיתוף פעולה עם ישראל ב סיני
נשיא מצרים א סיסי ראיון ל-60 דקות שיתוף פעולה עם ישראל ב סיני
נשיא מצרים סיסי. גם אחריו ארדואן מחזר
(צילום: gettyimages)
10 צפייה בגלריה
ארדואן עם מוחמד מורסי לפני שהנשיא המצרי הודח. שנים של מתיחות ביחסים
ארדואן עם מוחמד מורסי לפני שהנשיא המצרי הודח. שנים של מתיחות ביחסים
ארדואן עם מוחמד מורסי לפני שהנשיא המצרי הודח. שנים של מתיחות ביחסים
(צילום: AP)
נרמול היחסים בין סעודיה לטורקיה יסייע להפחתת המתיחות האזורית, אולם הדרך לנרמול שכזה לא תהיה פשוטה, והיא רצופת אתגרים ומוקשים שמחכים לשתיים בזירות שונות במזרח התיכון: סוריה, לוב, ארה"ב, הכלכלה והדת – כל אלה לא יונחו כנראה על השולחן במהלך הביקור, וסביר שהסעודים ינקטו זהירות רבה יותר מאשר ארדואן, המבקש לקדם את היחסים במהירות כפי שעשה בזירות אחרות.
פורסם לראשונה: 14:06, 28.04.22