2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא מדגסקר אנדרי ג'ואלינה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא מדגסקר אנדרי ג'ואלינה
אנדרי רג'ואלינה בפגישה עם הרצוג בצהלה
תקרית דיפלומטית מביכה בין ישראל לבין מדגסקר: נשיא מדגסקר, אנדרי רג'ואלינה, קיים חופשה פרטית בישראל לרגל הפסחא - אך בקשתו לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו נדחתה. כעת זועם רג'ואלינה על כך שנתניהו נפגש בלשכתו עם המתחרה המרכזי שלו בבחירות לנשיאות שיתקיימו בעוד ארבעה חודשים, סיטני ראנדריאנאסולוניאקו.
במקום פגישה עם נתניהו, קיבל נשיא מדגסקר - מדינת איים בת 30 מיליון תושבים באוקיינוס ההודי - פגישה פרטית עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בביתו בצהלה.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם המתחרה המרכזי לנשיאות במדגסקר סיטני ראנדריאנאסולוניאקו
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם המתחרה המרכזי לנשיאות במדגסקר סיטני ראנדריאנאסולוניאקו
נתניהו ורגב עם המתחרה של נשיא מדגסקר בבחירות
אם רג'ואלינה יזכה בבחירות, זו תהיה הקדנציה השנייה שלו כנשיא - אך המתחרה שלו משמעותי מאוד, ורצה הגורל וגם הוא הגיע לארץ לביקור פרטי. ישראל, נציין, הבהירה לרג'ואלינה כי מכיוון שמדובר בחג בישראל הם לא יוכלו ללוות אותו, וביקורו יהיה ללא אבטחה. רג'ואלינה ביקש לפגוש את נתניהו אך התבשר כאמור שראש הממשלה לא יוכל לפגוש אותו. לכן, לבקשת שגריר ישראל בדרום אפריקה שאחראי על היחסים עם מדגסקר, אלי בלוצרקובסקי, סידרו לרג'ואלינה את הפגישה עם הרצוג בביתו של הנשיא בצהלה בעיצומם של ימי חול המועד פסח.
לעומת זאת, המתחרה של רג'ואלינה ביקש לפגוש את נתניהו - וקיבל פגישה שנערכה בלשכת ראש הממשלה בירושלים. בפגישה נכחה גם שרת התחבורה מירי רגב, והם אף הצטלמו ביחד. גורמים שמעורים בביקור אומרים שמי שהצליח לסדר לו את הפגישה הוא איש עסקים שמקורב למירי רגב. הפגישה תואמה ללא התייעצות עם משרד החוץ, שלא היה מעורב כלל בתיאומה.
התקשורת במדגסקר דיווחה על שתי הפגישות ולעגה לנשיא המכהן, שבעוד הוא קיבל פגישה עם הנשיא הרצוג - שהוא מנהיג סמלי - המתחרה שלו זכה לפגישה עם נתניהו, שהוא ראש הרשות המבצעת בישראל והאיש החזק במדינה.
נשיא מדגסקר רתח: הוא התקשר לקונסול הכבוד של ישראל במדגסקר והעביר מסר חריף לישראל, שבו תהה האם המדינה תומכת במתחרה שלו ורוצה להדיח אותו מהתפקיד. גורמים שמעורים בנושא אומרים שקונסול הכבוד של ישראל "לא ידע איפה לקבור את עצמו", ולא היו לו תשובות לנשיא הכועס.
נשיא מדגסקר דיווח בחשבון הפייסבוק שלו על הפגישה עם הרצוג וכתב שדן איתו בחיזוק היחסים בין המדינות ובהגברת שיתופי הפעולה, כולל פיתוח טכנולוגיות הנוגעות למשק המים והאנרגיה, אך גם בריאות, חקלאות ובעלי חיים - תחומים שבהם ישראל ידועה ומוכרת בקרב מנהיגי העולם. ישראל מתכוונת לתמוך במדגסקר גם בתחום הפיתוח הכלכלי. נשיא מדגסקר סיפר שקיבל הזמנה נוספת מהרצוג לביקור בישראל, בראש משלחת של כלכלנים ותעשיינים ממדגסקר, כדי לדון בשיתופי הפעולה האלה. עוד מסר נשיא מדגסקר שהוא ומשפחתו יצאו לטיול פרטי בירושלים בימי הפסחא, שנועד "להטעין את המצברים הרוחניים" ולבקר במקומות הקדושים לנצרות.
מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "לא התקבלה כל בקשה לפגישה של ראש הממשלה נתניהו עם נשיא מדגסקר. מתוקף תפקידו נפגש ראש הממשלה באופן שגרתי עם מנהיגים ודמויות מרכזיות מהעולם".
זו לא הפעם הראשונה שלשכת ראש הממשלה נתניהו מסתבכת בגלל פגישה עם נשיא מדגסקר: בשנת 2014 חשף "ידיעות אחרונות" כי ראש הסגל של נתניהו דאז, ארי הרו, ארגן לנתניהו פגישה רשמית עם נשיא מדגסקר דאז שהגיע לביקור בישראל שאורגן על ידי חברת ייעוץ אסטרטגי שארי הרו היה ממקימיה. הרו היה זה שהתעקש על קיומו של הביקור בניגוד לעמדה המקצועית של משרד החוץ, ועל אף שהכחיש כל מעורבות בהזמנה של נשיא מדגסקר - אתר האינטרנט הרשמי של הנשיא דיווח שההזמנה לביקור נמסרה על ידו. מעורבותו של הרו בארגון הביקור של נשיא מדגסקר העלתה חשד לניגוד עניינים.