חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אחרי תקיפת המפקדה התת־קרקעית של ארגון הטרור אתמול בדאחייה של ביירות, העלה את השאלה מי עתיד להיות יורשו. אתמול, אחרי שדווח ב"רויטרס" מפי גורם בכיר בחיזבאללה כי ראש המועצה המבצעת של ארגון הטרור האשם ספי א-דין נותר בחיים, החל שיח ברשת סביב דמותו של הבכיר, היורש האפשרי לנסראללה. גם סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" הכחישה אתמול את מותו של ספי א-דין, אם כי יש לציין שהיא הכחישה גם את מותו של נסראללה.
מחבלי ארגון טרור שחוסלו בלבנון
בעיתון "א-שרק אל-אוסט" הסעודי נכתב כי למרות אי הבהירות סביב תהליך בחירת המנהיגים בארגונים הדומים לחיזבאללה, המועמד הבולט להחליף את נסראללה הוא ספי א-דין, בן דודו של נסראללה, שגם דומה לו מאוד במראה החיצוני, וחתנו של המפקד לשעבר של כוח קודס האיראני קאסם סולימאני.
מדובר ב"צל" של נסראללה, המוגדר מספר שתיים בארגון הטרור. לפי פרסום ב"א-שרק אל-אוסט", ספי א-דין מיועד לרשת את נסראללה עוד משנת 1994, כשנקרא על ידי מזכ"ל ארגון הטרור לחזור ללבנון מלימודיו בעיר קום שבאיראן, כדי לקבל את נשיאות המועצה המבצעת של חיזבאללה – מעין "ממשלה" של הארגון.
במשך שלושה עשורים שלט ספי א-דין בכל הסוגיות היומיומיות הרגישות, ניהול מוסדות הארגון, ניהול כספים והשקעות בלבנון ומחוצה לה, בעוד התיקים האסטרטגיים הושארו בידי נסראללה. ספי א-דין בעל קשרים הדוקים עם הזרוע הצבאית של הארגון, בנוסף לקשריו בזרוע המבצעת, ונמצא ברשימת הטרור של ארה"ב משנת 2017.
ההריסות בדאחייה, הבוקר

2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
(צילום: Al-Manar TV via REUTERS)
גם יחסיו עם טהרן לא רעים בכלל, והוא נחשב לתומך המשטר האיראני. לימודי הדת שלו בעיר קום חיזקו את קשריו במדינה. נוסף על כך, בנו רדא נישא בשנת 2020 לזינב סולימאני, בתו של קאסם סולימאני, שחוסל בתקיפה אמריקנית באותה השנה. אחיו עבדאללה הוא נציג חיזבאללה באיראן. ב"א-שרק אל-אוסט" נטען כי העניין המגדיל את הסיכוי שספי א-דין ייבחר כיורש הוא הדרך הדומה שלו לדרכו של נסראללה בארגון הטרור. עם זאת, צוין כי לנסראללה, שמבוגר מספי א-דין רק בכמה שנים, יש נוכחות משמעותית יותר.
לפי דיווחים, ספי א-דין נולד בשנת 1964 וגדל בכפר דיר קאנון א-נהר בנפת צור שבדרום לבנון, והוא בן למשפחה מוכרת שמשורותיה יצאו אנשי דת בולטים. הוא התחתן בגיל צעיר יחסית, לפני שהצטרף לבן דודו נסראללה ללימודים בעיר קום, עם בתו של איש הדת השיעי מוחמד עלי אל-אמין. לפי הדיווחים, מי שטיפח אותו היה עימאד מורנייה, בעברו ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, שחוסל בשנת 2008 בסוריה. נטען כי מורנייה טיפח את ספי א-דין, את נסראללה ואת נביל פארוק, אחד ממנהיגי הארגון הבולטים.
בחודשי המלחמה האחרונים השתתף ספי א-דין בהלוויות רבות של פעילי ארגון הטרור ונשא נאומים בשם חיזבאללה. רק לפני ימים אחדים, במסגרת הלוויה של כמה הרוגים מארגון הטרור, שחוסלו בסדרת פיצוצי הביפרים, אמר: "הפצועים יחזרו לג'יהאד כדי להמשיך את הדרך. אנו אומרים לאויב – אם המטרה שלך לעצור את התמיכה (בעזה), היה מודע לכך שהתמיכה תגדל בעוצמה ותתקדם". הוא גם טען כי "חיזבאללה לא נפגע מבחינת ביצועים". בשבוע האחרון הדברים כבר נראים אחרת.
חוץ מהפעילות השוטפת, "המועצה המבצעת" שבראשה עומד ספי א-דין, מנהלת קבוצת השקעות גדולה שמטרתה לממן את הארגון ולהבטיח את עצמאותו. לפי הפרסום מדובר בהשקעות הפרוסות על פני לבנון, העולם הערבי, אפריקה, אירופה, ארה"ב ואמריקה הלטינית. לפי הדיווח ב"א-שרק אל-אוסט", העבודה של "המועצה המבצעת" כללה גם עבודה צבאית, לפני הקמת "מועצת הג'יהאד" של הארגון והפרדת הסמכויות.