האדמה רעדה שוב, והפעם מוקד הרעש קרוב הרבה יותר: רעידת אדמה בעוצמה של 3.5 דרגות הורגשה אמש (שלישי) בשעה 23:17 ברחבי הארץ. כך לפי נתוני פיקוד העורף, שם ציינו כי מוקד הרעש היה 15 ק"מ דרום-מזרחית מאריאל. תחילה דיווח המכון הססמולוגי האירופי ים-תיכוני כי עוצמת הרעידה הייתה גבוהה יותר - ועמד על 4.8 דרגות.
גולשים רבים דיווחו אמש למערכת ynet באמצעות המייל האדום על רעידת אדמה שהורגשה ברחבי הארץ. בין היתר דיווחו על הרעידה תושבים בירושלים, תל אביב, מודיעין, רחובות, יהוד, קריית אונו, מבשרת ציון, ראש העין, כפר סבא, חיפה, עפולה, בקעת הירדן, מעלה אדומים, אריאל, חולון, רעננה, רמת גן, פתח תקווה ועוד. בפיקוד העורף הסבירו כי לא הופעלה התרעה מכיוון ש"לא מדובר ברעידה שמסכנת את תושבי ישראל".
האם ערי השבר הסורי-אפריקני ערוכות לרעידה הבאה?
(צילום: שמיר אלבז)

הדס מבת ים סיפרה: "הרגשתי את הרעידה, היא הייתה קצרה מאוד". תושבת תל אביב הוסיפה: "שכבתי במיטה ופתאום כל החדר רעד". גולש מפתח תקווה כתב במייל האדום: "הרגיש כמו שמישהו ניער לי את המיטה במשך כמה שניות". גם תושבים ברשות הפלסטינית דיווחו כי הרגישו היטב את רעידת האדמה. תושב רמאללה כתב: "הייתה רעידה חזקה, כל הבית רעד".
יהודה, תושב פסגות שבבנימין, סיפר גם הוא ל-ynet על רגעי רעידת האדמה: "הילדים שלי התעוררו. הרגשנו את הבית רועד, כמו רטט. זה בהחלט לא נעים. רק לפני יומיים קיבלנו בעדכוני המועצה הנחיות להתנהלות בזמן רעידת אדמה. נקווה שלא נצטרך להשתמש בהן".
שמואל וונדי, תושב שבי שומרון ומנכ"ל ישיבת חומש, הרגיש אף הוא את הרעידה: "ישבתי בבית עם אשתי על כוס קפה, ופתאום הרגשתי סוג של תזוזה כזאת בבית. אבל בבום אחד, לא משהו מתמשך. בהתחלה צחקתי ואמרתי לאשתי שאשכרה יש פה רעידת אדמה, חשבתי שאני מדמיין בגלל טורקיה. אבל אחרי כמה דקות ראיתי שבאמת הייתה".
אלי שבירו, ראש העיר אריאל, שוחח עם ynet וסיפר: "הרגשתי בבית את רעידת האדמה. מצד אחד הרגשתי חוסר נוחות ומאידך שליטה מסוימת. הוצאתי מיד הודעה לתושבים עם הנחיות פיקוד העורף באתר העירוני. מנהלי הרשות בכוננות כולל יחידת הסער שלנו לכל מקרה. אני בקשר עם פיקוד העורף ומקווה שלא תהיה רעידה נוספת".
2 צפייה בגלריה
בניינים שנפגעו מרעידת האדמה בבית שאן
בניינים שנפגעו מרעידת האדמה בבית שאן
על השבר הסורי-אפריקני. בבית שאן חוששים מרעידות אדמה משמעותיות בהמשך
(צילום: שמיר אלבז)
החשש בישראל מרעידת אדמה גבר מאוד ביממה האחרונה, בצל רעשי האדמה העוצמתיים שהורגשו בטורקיה ובסוריה השכנה. רעידות האדמה הללו גבו את חייהם של יותר מ-7,000 בני אדם - והן הורגשו גם בישראל.
החשש בערים בישראל הנמצאות על השבר הסורי-אפריקני ונחשבות ל"מועדות לפורענות" בשעת אסון, גדול עוד יותר. בשיחות עם ynet אתמול ביקשו תושבי בית שאן, קריית שמונה וטבריה ממקבלי ההחלטות להתייחס לאזהרותיהם, לפני שיהיה מאוחר מדי. יהודה שמעון, בן 58 ואב לשלושה ילדים, מתגורר כבר 32 שנים באותו בניין בבית שאן. "זה מבנה גרוע מאוד. יש כאן סדקים שנפתחו שלשום, ברעידה האחרונה שהייתה בטורקיה".
"זו סכנת חיים אמיתית ומוחשית כאן", מתריע שמעון. "כל השכנים בבניין התעוררו ויצאו מהדירות וירדנו למטה כדי להסתתר. החשש שלנו מאוד גדול, הדירה שלי פרטית וחלק גדול מהדירות כאן הן של עמידר. קשה מאוד להגיע לטפל בהן", אמר בתסכול. והוא לא היחיד.
אביאל אביטן, שכנו בן ה-30 ואב לשני ילדים, יצא מביתו לאחר רעש האדמה שהורגש גם כאן שלשום. "מאז הרעידה לא ישנו בבית, כולנו חיים כאן על זמן שאול. כל השכנים בחרדות, הצפי שהולך להיות כאן אסון כמו בטורקיה. הכתובת לא רק כתובה על הקיר, אלא חתומה עליה. כולנו מדברים, זועקים ומבקשים. אין לנו זמן לחכות לפינוי-בינוי".
ענת ויזנבליט, בת 48 ואם לילדה בת 13 חיה בטבריה בחרדה קשה, כלשונה, ומתקשה להירדם בלילות. "כל רעידת אדמה שמתרחשת באזור שלנו מקפיצה אותי. מספיקה עוד רעידה קטנה וכל הקומה הזו תיפול. כל החלק הזה פשוט יקרוס לכיוון הכביש. בלילה התעוררתי בשעה 03:15, וזה מחזיר אותי לטראומה של הרעידה הקודמת, שהייתה לפני כמה שנים. אז ירדנו מהבית וישנו ברכב מרוב חרדה".
פורסם לראשונה: 23:19, 07.02.23