חמאס בודק ראשון, ואז המאבטחים הזרים - כשצה"ל עוקב מקרוב: עם פתיחת המעברים אתמול בציר נצרים, החלו מאות אלפים עזתים לחזור לצפון הרצועה - ברגל וגם ברכב. את הצועדים ברגל כלל לא בודקים, אלא רק את הרכבים שנעים צפונה - ומדיווח ב-BBC עולה כי יש סוג של שיתוף פעולה בשתיקה עם חמאס.
גורם ביטחון פלסטיני אמר לרשת הבריטית כי תהליך הבידוק עבור מכוניות שחוצות מדרום הרצועה לצפונה איטי מאוד, ורבות מהן עמוסות לעייפה ועליהן מיטלטלים רבים. לדברי אותו גורם, באזור הבידוק עובדים אנשי חברת אבטחה אמריקנית לצד עובדים מצרים - ואילו כוחות צה"ל ניצבים לא הרחק משם ועוקבים אחר התהליך.
לפי הגורם, כלי הרכב בכביש סלאח א-דין, שנפתח לכלי רכב בכיוון אחד, מדרום לצפון, נדרשים לחכות תחילה במחסום של חמאס שנמצא 300 מטר מאותו מקום. לאחר מכן ניתן אישור ל-20 כלי רכב בעת ובעונה אחת להתקדם ולעבור דרך שני הסורקים שמפעילים הקבלנים. בסך הכול, תהליך הבידוק מאפשר מעבר של 100 כלי רכב בשעה.
בסמוך לנקודת הניטור יש כאמור גם חיילי צה"ל - לפחות על הנסיגה שאמורה להתרחש ביום ה-22 ליישום ההסכם, בעוד שבועיים. האחראית על בדיקת כלי הרכב בשער האלקטרוני היא חברת אבטחה אמריקנית שאנשיה הם יוצאי יחידות מובחרות, בהם אנשי CIA - ובסמוך לה גם חברת אבטחה מצרית. לפי חמאס, ביום הראשון לפתיחת המעברים חצו אותם 300 אלף עזתים בדרכם לבתיהם בצפון הרצועה.
אותם מאבטחים אמריקנים שירתו באזורי מלחמה, בהם עיראק ואפגניסטן, יש להם ניסיון קרבי עשיר וחלקם דוברי ערבית. הם עומדים בעמדות הבידוק כשהם חמושים, ומטרתם העיקרית היא למנוע מעבר של אמצעי לחימה לצפון הרצועה. בסך הכל מדובר בכ-100 מאבטחים, שמתגוררים במלון בדרום הארץ המשמש כבסיס הפעולה שלהם.
כולם פועלים מתוקף מנדט שניתן להם על-ידי המתווכות - ארה"ב, קטאר ומצרים - שגם משלמות להם. במעגל החיצוני מוצבת גם חברת אבטחה מצרית, שמבצעת את הבידוק והתשאול הראשוניים של העזתים שמגיעים למעבר, ומאבטחת את המתחם.
כך זה עובד: כאשר רכב מתקרב לעמדת הבידוק, כל נוסעיו יוצאים החוצה מלבד הנהג, שממשיך לנקודה שבה נבדק אם ברכבו יש נשק או חומר נפץ. כל התהליך אורך מספר דקות בלבד. לאורך הכבישים משני צידי המחסום בציר נצרים פועלים שוטרים של חמאס במטרה לשמור על הסדר, כשבמקביל כוחות הנדסה של צה"ל וכלבי גישוש מחפשים באזור אמצעי לחימה שלא התפוצצו.
החברה האמריקנית לא תהיה הגוף הזר היחיד שיהיה מעורב בפעילות ברצועת עזה. גוף שיטור של האיחוד האירופי, EUBAM, יוצב במעבר רפיח - ולא בפעם הראשונה. הגוף שיושב בישראל החל בגיוס כוח אדם לקראת הפעלתו המחודשת.
לפי הסכם הפסקת אש, נזכיר, ביום ה-22 שלו אמורה להימשך הנסיגה מציר נצרים והכוחות הישראליים נדרשים לעזוב גם את דרך סלאח א-דין, ולפרק את המתקנים הצבאיים גם באזור הזה.
במסגרת ההסכם צה"ל אמור לסגת מאזורים מאוכלסים, ולשמור על שליטה באזור חיץ של כ-700 מטר לאורך הגבול של הרצועה עם העוטף, בתוך השטח העזתי כמובן. בציר פילדלפי אמורה אומנם להשתנות הפריסה בשלב הראשון, אבל נסיגה ממנו אמורה להתחיל רק ביום האחרון של שלב זה, ביום ה-42, וביום ה-50 – בהנחה שהלחימה לא תחודש עד אז – צה"ל אמור להשלים את הנסיגה מהציר.