(צילום: אבי חי)

מצור אווירי כמעט מכל עבר ומדינות רבות שאוסרות על מטוסים רוסיים לטוס בשטחן. אז איך בכל זאת מצליחים מטוסים רוסיים פרטיים לצאת משטח רוסיה? לפני שנגיע לאוליגרכים, בוא נביט על מצב התעופה הכללי ברוסיה. בזמן שמדינות רבות ממשיכות לסגור את השמיים בפני רוסיה ולמעשה הלילה (חמישי) גם נכנס לתוקפו האיסור האמריקני עבור מטוסים רוסיים, הצטרפו גם יצרניות המטוסים בואינג האמריקנית ואיירבוס האירופאית לרשימת המחרימים של רוסיה.
5 צפייה בגלריה
מטוס מטוסים חברת אירופלוט נמל התעופה מוסקבה
מטוס מטוסים חברת אירופלוט נמל התעופה מוסקבה
הנפגעת הראשית? מטוס של אירופלוט
(צילום: shutterstock)
חברת בואינג הודיעה שלא תיתן עוד שירותי תחזוקה ותמיכה לחברות תעופה רוסיות ותעצור כל פעילות של בואינג על אדמה רוסית, בכלל זאת אימוני והדרכות טייסים. איירבוס מצידה גם הודיעה על שורת צעדים נגד חברות רוסיות, בין היתר הפסקת השירותים והתמיכה לחברות תעופה רוסיות ולא תספק עוד חלקי חילוף וחלקים לתחזוקה שוטפת של המטוסים.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
גם ארה"ב הצטרפה לסגירת המרחב האווירי. פוטין וביידן
(צילום: AP, רויטרס)
5 צפייה בגלריה
נחיתות בנתב"ג
נחיתות בנתב"ג
ישראל לא הצטרפה לסנקציות, ואין כל מניעה שמטוסים רוסיים ינחתו בנתב"ג
(צילום: עמית שעל)
זה מציב את חברות התעופה הרוסיות בפני קושי נוסף בתפעול השוטף של מטוסיה. יש לציין שלציים הרוסים יש מספר מצומצם יחסית של מטוסים מתוצרת רוסית אבל הרוב המוחלט של הציים מורכב ממטוסי בואינג ואיירבוס.
כדי לנסות להתמודד עם הסגירות הרבות, חברות התעופה הרוסיות נאלצות לטוס בנתיבים ארוכים משמעותית מבימי שגרה, למשל טיסה ממוסקבה לשארם א-שייח שבדך כלל אמורה לקחת ארבע שעות ו-20 דקות נמשכת כעת יותר משש שעות וחצי. אין להם עוד את האפשרות לטוס בקו ישיר לכיוון דרום, ולכן לדוגמה טיסת אירופלוט אמש ממוסקבה לתל אביב ארכה שש שעות במקום שלוש שעות ו-45 דקות.

בגלל הזמן החריג של הטיסות, כ-12 שעות הלוך ושוב, ככל הנראה נאלצת אירופלוט להוסיף עוד צוותים למטוס, גם טייסים וגם דיילים, כדי לא לחרוג ממגבלות הזמן שמותר לצוות להיות פעיל. הדברים האלה רק מוסיפים עוד עלויות לחברת התעופה ובסך הכל מעלים באופן ניכר את מחירי התפעול של הטיסות.
במקביל השטח האווירי הרוסי ממשיך להיות ריק מחברות אירופיות ואמריקניות. לאחר הסגרים שהטילו המדינות האלו על המרחב האווירי של רוסיה, מוסקבה בתגובה סגרה את השמיים שלה בפניהם. נכון לעכשיו בשמי רוסיה יש רק מטוסים רוסיים שמהווים את הרוב המוחלט של התנועה האווירית בשמי רוסיה, יש בנוסף מטוסים אסייתים, קצת תנועה מאפריקה ומחברות תעופה מהמזרח התיכון.
האוליגרכים זיהו את הסכנה מבעוד מועד והחלו להוציא את המטוסים עוד בתחילת החודש שעבר. כבר בתחילת פברואר הבינו האוליגרכים ובעלי ההון ברוסיה שהמצב עשוי להיות רע מאוד עבורם. עם תחילת הלחימה ופרסום הסגרים האוויריים, לא הסתפקו המדינות בסגירה כללית בפני מטוסים רוסיים אלא בחלק מהמקרים, כמו למשל ארה"ב והאיחוד האירופי, אף ציינו שהאיסור כולל גם מטוסים חכורים לבעלי שליטה רוסים, וגם עבור מטוסים שהרישום שלהם אינו רוסי אך הבעלות היא של אזרחי רוסיה, ויש הרבה מאוד כאלה.
בנוגע לישראל, נכון להיום אין כל מגבלה על מטוסים רוסיים ועל כן אין כל מניעה שהמטוסים האלה ינחתו בנתב"ג.
5 צפייה בגלריה
אחד ממטוסיו נחת באיחוד האמירויות השבוע. אברמוביץ'
אחד ממטוסיו נחת באיחוד האמירויות השבוע. אברמוביץ'
אחד ממטוסיו נחת באיחוד האמירויות השבוע. אברמוביץ'
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
פנוי המרחב האווירי מעל אוקראינה
פנוי המרחב האווירי מעל אוקראינה
המרחב האווירי מעל אוקראינה, בשבוע שעבר
(צילום: רויטרס / FLIGHTRADAR24.COM)
לפי ניתוח שמפרסם אתר מעקב הטיסות FlgihtRadar24, עולה כי בין התאריכים 27-24 בפברואר יותר מ-300 מטוסים פרטיים עזבו את רוסיה, בסך הכל בחודש פברואר שכידוע היה חודש מתוח מאוד היו כמעט אלף טיסות פרטיות שיצאו מרוסיה. השיא היה ב-25 בפברואר, יממה לאחר פרוץ הלחימה, עם 60 טיסות פרטיות שעזבו את רוסיה, למרות שאז עוד לא היו סנקציות אוויריות מצד המערב.
המטוסים האלה הגיעו לצרפת, בריטניה ושוויץ, קפריסין והאיים המלדיביים, בהמשך החלו בעליהם להעבירם למגוון יעדים שונים בעולם בין היתר טורקיה, אזרבייג'ן, אפריקה, איחוד האמירויות ועוד. כפי הנראה, חלק מהאוליגרכים הטיסו את המטוסים שלהם לארה"ב, לא ברור אם הם עצם היו בהם או לא, וכעת הם למעשה תקועים שם.
אחד מאנשי העסקים המוכרים והבולטים ביותר ברוסיה הוא רומן אברמוביץ' שגם מחזיק באזרחות ישראלית. לרומן יש מספר מטוסי מנהלים פרטיים ומסוקים, הגדול והבולט שבהם הוא בואינג 787 בתצורה פרטית שנרכש רק לאחרונה. המטוס ברישום באי הקריבי ארובה, התיעוד האחרון של המטוס היה ב-28 בפברואר, אז הוא נחת בג'בל עלי באיחוד האמירויות, סמוך לדובאי.