ראש חטיבת הלוגיסטיקה בצה"ל, תת-אלוף מוטי מזרחי, שלח היום (ו') דף ריענון הנחיות לכל מפקדי צה"ל, ובו הבהיר כי אין לשפוט חיילים שנלחמו בשטח רצועת עזה על ציוד שאבד או נהרס, אלא אם נמצא שמדובר באירוע חריג.
ריענון ההנחיות בא בעקבות הפרסומים האחרונים ב-ynet שלפיהם חיילים שנלחמו בעזה, מחטיבת הנח"ל ומחטיבת ביסל"ח, עמדו עם צאתם מהרצועה למשפט על ציוד שאבד או התבלה בזמן הלחימה, או לחלופין הוחתמו על טפסים שלפיהם ישלמו על ציוד בשווי מאות שקלים גם ללא משפט.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מלחימה כוחות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מלחימה כוחות צה"ל ברצועת עזה
חיילי צה"ל ברצועה. גם במלחמות קודמות לא הייתה העמדה לדין
( צילום: דובר צה"ל )
בדף הריענון ששלח תא"ל מזרחי למפקדים נכתב: "יחידות שלחמו בשטח רצועת עזה נדרשות להזרים זיכוי על חוסרים בציוד שנוצרו, בהצהרת מפקד היחידה ומנהל המלאי. אין צורך לשפוט חיילים אשר נלחמו בשטח רצועת עזה על חוסרי ציוד אלא אם נמצא שמדובר באירוע חריג".
מתברר כי מדיניות זו נקבעה כבר ב-2 בדצמבר, כדי להתאים את התנהלות צה"ל בעניין חוסרי ציוד למלחמה שאיתה הוא מתמודד. אי-שפיטת חיילים על ציוד בעת לחימה הייתה נהוגה גם במלחמות קודמות, מתוך הבנה שבזמן לחימה ציוד אובד ונשחק.
למרות עדכון המדיניות בתחילת דצמבר, היו כאמור מקרים שבהם היא לא יושמה. אירוע אחד, שדווח ב-ynet, היה זה שבו לוחמי חטיבת הנח"ל שיצאו מרצועת עזה לאחר 90 ימים לטובת קורס פיקודי קיבלו עם צאתם זימונים למשפט תשלום (מת"ש) או הוחתמו על טפסים שלפיהם הם מחויבים לשלם מאות שקלים על ציוד שאבד, בין היתר מדי ב' וכפפות פליז. לבסוף התערב מח"ט הנח"ל במקרה זה וביטל את כלל הזימונים והקנסות.
2 צפייה בגלריה
רענון נהלים הופץ לכלל מפקדי צה"ל לפיו "אין לשפוט חיילים שנלחמו בשטח רצועת עזה, על חוסרי ציוד"
רענון נהלים הופץ לכלל מפקדי צה"ל לפיו "אין לשפוט חיילים שנלחמו בשטח רצועת עזה, על חוסרי ציוד"
ריענון ההנחיות שהופץ למפקדים
(צילום: דובר צה"ל)
האירוע השני, שגם הוא פורסם ב-ynet, היה זה שבו לוחמים מחטיבת ביסל"ח נשפטו על ציוד שאיבד הסמג"ד שלהם, וגם הם חויבו בסכומים של מאות שקלים. כדי "להקל" עליהם חולק הקנס לתשלומים שינוכו מכמה משכורות. ל-ynet נודע כי מפקד הכשרת היסוד במז"י פועל לבטל את העונש מחמת הספק ומשום שנלחמו בעזה. מבחינה טכנית הדבר מורכב יותר מהמקרה בחטיבת הנח"ל, מכיוון שבמקרה זה הלוחמים כבר נשפטו.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "אין לשפוט חיילים שנלחמו ברצועת עזה, אלא אם כן מדובר באירוע חריג. נקבעה מדיניות המאפשרת למפקדים להשלים את הציוד ללוחמים ללא דין משמעתי, זאת לאור השוני בין מצב שגרה ללחימה, בהתאם למקרה. כל מקרה נבדק ונבחן לגופו. במקרה של חטיבת ביסל"ח, החיילים לא מילאו אחר הוראות מפקדיהם, והתנהלותם הייתה בניגוד למצופה מחיילים וממפקדים לעתיד בצה"ל. נדגיש כי לחיילים בגדוד אשר דיווחו על אובדן, הושלם ציוד באופן מהיר והם לא נשפטו. צה"ל מוקיר את לוחמיו בסדיר ובמילואים אשר נלחמים בגבורה בימים אלה".