בעיתון הצרפתי "ל'אקיפ" דווח היום (שישי) כי החלה חקירה בעקבות איומים על נשיא המדינה יצחק הרצוג, השוהה בפריז לקראת טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים.
החקירה נפתחה לאחר שחשוד שמתגורר בפריז פרסם הודעה לפני כמה ימים על כוונתו לפגוע בהרצוג. "לא נאפשר הפצת איומים ברשתות חברתיות נגד פוליטיקאים המגיעים לאולימפיאדה", אמרו במשטרת צרפת.
שיבושים בתנועת הרכבות בפריז, הבוקר
(צילום: רויטרס)

5 צפייה בגלריה
הפגנות מחוץ לגלריה אלברטו סורדי ברומא איטליה
הפגנות מחוץ לגלריה אלברטו סורדי ברומא איטליה
מחאה נגד הרצוג, השבוע
(צילום: EPA/RICCARDO ANTIMIANI)
במקביל, שר החוץ ישראל כ"ץ טען כי פעולות החבלה בתשתיות הרכבת ברחבי צרפת, שגרמו לכאוס לקראת טקס פתיחת האולימפיאדה הערב בפריז תוכננו ובוצעו בהשראת ציר הרשע של איראן והאיסלאם הרדיקלי".
"כפי שהזהרתי השבוע את עמיתי הצרפתי, בהסתמך על מידע שמצוי בידי ישראל, האיראנים מתכננים ביצוע פיגועי טרור נגד המשלחת הישראלית וכלל משתתפי האולימפיאדה ויש לנקוט בפעילות מניעה מוגברת כדי לסכל את מזימתם", אמר כ"ץ. "העולם החופשי חייב לעצור את איראן עכשיו - לפני שיהיה מאוחר".
כבר אתמול פנה כ"ץ באיגרת לשר החוץ של צרפת, סטפן סז'ורנה, והדגיש את החשש וההערכות בישראל לפיהן שלוחות טרור של איראן וארגוני טרור נוספים שואפים לבצע פיגועי טרור נגד חברי המשלחת הישראלית ותיירים ישראלים במהלך האולימפיאדה.
עוד נמסר כי "השר כ"ץ הודה לנשיא עמנואל מקרון על העמדת אמצעי אבטחה חסרי תקדים לטובת אבטחת חברי המשלחת והתיירים הישראלים ועל המאבק בגורמים העוינים והמסיתים שמנסים לערער על הלגיטימציה של המשלחת הישראלית להשתתף במשחקים האולימפיים".
5 צפייה בגלריה
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
ממתינים בתחנת הרכבת. כאוס לפני טקס הפתיחה בפריז
( צילום: Thibaud MORITZ / AFP)
5 צפייה בגלריה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
בפריז חוקרים איומים נגדו. הרצוג
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
עלי חמינאי וישראל כ"ץ
עלי חמינאי וישראל כ"ץ
כ"ץ האשים את איראן בחבלה ברכבות. "מתכננת פיגועים נגד משלחת ישראל"
(צילום: AFP / EPA / CLAUDIO PERI)
שעות לפני טקס הפתיחה שצפוי הערב, צרפת הודיעה כי מערך הרכבות המהירות של המדינה סובל משיבושים קשים במיוחד, שנגרמו מפעולות חבלה – בהם מעשי הצתה. חברת הרכבות הלאומית של צרפת, SNCF, אמרה היום כי אלמונים אחראים למעשי הצתה שהיו הלילה בתשתיות של קווי הרכבת, שמחברים את פריז לשאר האזורים במדינה. אותם אלמונים נמלטו אחרי ההצתות, שהיו בשעות הלילה. לפי צרפת מדובר במתקפה "גדולה בהיקף נרחב, שנועדה לשתק את רשת הרכבות המהירות".
בהודעתה ציינה כי הפעילות של קווים רבים תבוטל במהלך סוף השבוע, במקביל לטיפול בתקלות. החבלות בתשתיות של קווי הרכבת פוגעות בנסיעות ברחבי צרפת וגם בקווים של הרכבות המהירות ללונדון ולבלגיה השכנה. ב-CNN דווח כי לא פחות מ-800 אלף איש הושפעו מהשיבושים.

אולימפיאדה בצל איומי טרור

האולימפיאדה, נציין, מתקיימת בצל איומי טרור וחשש מפיגועים. בצהריים, אחרי מתקפת ההצתות, דווח על נמל תעופה בצרפת (נמל מילוז-באזל שבקרבת הגבול השווייצרי) שפונה בגלל התרעה על פצצה. הנמל נסגר לזמן קצר, ונפתח אחרי שהחשש הוסר.
לקראת פתיחת המשחקים האולימפיים העלתה צרפת את הכוננות הביטחונית לדרגה הגבוהה ביותר, והודיעה על מעצרים של חשודים בתכנון פיגועים בטקס הפתיחה ובמהלך המשחקים. ההשחתה המתואמת של קווי הרכבת הייתה למרות ההיערכות המוגברת של כוחות הביטחון.
5 צפייה בגלריה
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
(צילום: AP Photo/Mark Baker)
"הדרמה מול עינינו בעניין הרכבות היא דוגמה לרצינות אנשי הביטחון בצרפת", אמר נשיא המדינה הרצוג בתדרוך לעיתונאים, וטען כי מדובר במתקפת סייבר. "אני משוכנע שהם יפתרו את הבעיה ברכבות וגם יתמודד מול כל האיומים האחרים. אני סומך מאוד על התשתית הביטחונית של הצרפתים ושל מדינות שונות שנמצאות שם, וגם על הוועד האולימפי שעשה מאמץ עצום. אם אתה עומד איתן ונוקשה אתה הודף את כל מי שמנסה לחבל בך".
מקור דיפלומטי צרפתי אמר בצהריים: "אנו מודעים לאיומי אבטחה על המשחקים האולימפיים והפראלימפיים בפריז 2024. נפתחה חקירה בעקבות מעשי החבלה שכוונו נגד תשתית הרכבת הצרפתית. שירותי המודיעין וכוחות הביטחון שלנו פועלים באופן אקטיבי לאיתור מבצעי המעשים הפליליים הללו ולהבאתם לדין. אנו מודעים באותה מידה לאיומים על ספורטאים ישראלים. כזכור שלטונות צרפת, המשלחות ואזרחי מדינת ישראל יזכו לרמת הכיסוי הביטחוני הגבוה ביותר".