4 צפייה בגלריה
מאזן גנאים
מאזן גנאים
ח"כ מאזן גנאים. לא מתחרט, ורוצה לחזור לעיריית סכנין
(צילום: יואב דודקביץ)
חבר הכנסת מאזן גנאים מרע"מ, אחד הח"כים שמרידתם במשמעת הקואליציונית תרמה לקריסת הממשלה, הודיע היום (שלישי) שאין בכוונתו להתמודד בבחירות המוקדמות לכנסת. במקום זאת יתמקד לדבריו בניסיון לחזור לתפקיד ראש עיריית סכנין, תפקיד שבו כיהן בעבר במשך שנים רבות.
גנאים היה אחד משני המורדים בצד השמאלי של הקואליציה, ביחד עם ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ. שעות ספורות אחרי הודעתו, רינאווי זועבי עצמה הכריזה שלא תתמודד בפריימריז במרצ. "אני גאה בעצמי", אמרה ל-ynet, וציינה כי אינה יודעת אם תרוץ לכנסת בבחירות הבאות.
הח"כית, ששוריינה ברשימת מרצ, מרדה בקואליציה והביאה להפלת חוק הגיוס, ושלושה חודשים לאחר מכן הודיעה על פרישתה מהקואליציה בעקבות המהומות בהר הבית. שלושה ימים אחר כך היא חזרה בה, אבל בהצבעה הדרמטית על הארכת תקנות יו"ש שוב הצביעה בניגוד לעמדת הקואליציה. הופעל עליה לחץ כבד להתפטר מהכנסת, אבל היא סירבה לכך.
4 צפייה בגלריה
 ג'ידא רינאווי זועבי
 ג'ידא רינאווי זועבי
ג'ידא רינאווי זועבי. שוריינה בפעם הקודמת, לא תרוץ הפעם
(צילום: AP)
הטלטלה הפוליטית: מורן אזולאי מדווחת באולפן ynet
(צילום: נויל האריס)

גם גנאים, כמוה, סירב להתפטר. "לא אתמודד בבחירות הקרובות, זו החלטה שקיבלתי כבר מזמן ואני לא מתחרט על זה שלא התפטרתי לפני כן", אמר גנאים בשיחה עם ynet, בהתייחסות ללחץ שהופעל עליו מצד רע"מ וגורמים אחרים בקואליציה לפרישה – על מנת שניתן יהיה להחליפו בח"כ שיסכים לקבל על עצמו את המשמעת הקואליציונית, באופן שאולי היה מאפשר לממשלה להמשיך לשרוד. "אני חוזר לעיריית סחנין מחוזק, זו הייתה חוויה מקצועית ממדרגה ראשונה. יש ביני לבין חברי רע"מ כבוד הדדי, ודרכנו ייפרדו בטוב", הוסיף גנאים.
גנאים, נזכיר, סיבך את הקואליציה כאשר יחד עם ח"כ ג'ידא רינאווי-זועבי ממרצ התנגד בהצבעה על הארכת תקנות יו"ש, שמאפשרות להחיל את הדין הפלילי הישראלי בהתנחלויות. המשבר הזה עמד בלב הקריסה של הקואליציה, שכבר איבדה לפני כן את הרוב שלה עם פרישת עידית סילמן מימינה: ח"כ ניר אורבך מימינה טען בעקבות כישלון הארכת התקנות כי "הניסוי" עם רע"מ נכשל, ובהמשך הודיע על הפסקת חברותו בקואליציה. הוא הותיר פתח לחזרה במקרה שבו למעשה יוחלפו גנאים ורינאווי-זועבי בח"כים שיאפשרו את הארכת התקנות – אך שניהם סירבו לדרישות מצד מפלגותיהם להתפטר.
4 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
מנסור עבאס. קיווה להחליף את גנאים במקורבו, אבל גנאים סירב להתפטר
(צילום: שאכר מואסי)
בשבועות האחרונים חיפשו ברע"מ לגנאים מחליף בלי לתאם זאת מולו, ויושב ראש המפלגה מנסור עבאס אף אמר בפומבי שהוא מעוניין שסגן ראש עיריית רהט עטא אבו מדיגם, שנחשב מאוד מקורב אליו, יהיה זה שיחליף את גנאים בכנסת. כדי לאפשר את התרחיש הזה, המועמד שהיה לפני אבו מדיגם ברשימה אף הודיע על התפטרותו ממנה.
כעת מקווה גנאים לחזור לראשות העיר סכנין, תפקיד שבו החזיק בין 2008 ל-2018. הבחירות לרשויות המקומיות, יצוין, ייערכו רק באוקטובר 2023. למרות ה"מרד" שלו ברע"מ, המפלגה צפויה לתמוך בו במועמדותו: גנאים הוא דמות ציבורית מוכרת מאוד בחברה הערבית, ובזכותו רע"מ קיבלה בסכנין – שנחשבת למעוז של הרשימה המשותפת – 9,600 קולות.
4 צפייה בגלריה
מצביעים בסכנין, ארכיון. גנאים צבר פופולריות בעקבות המרד שלו, ורע"מ תמשיך לתמוך בו
מצביעים בסכנין, ארכיון. גנאים צבר פופולריות בעקבות המרד שלו, ורע"מ תמשיך לתמוך בו
מצביעים בסכנין, ארכיון. גנאים צבר פופולריות בעקבות המרד שלו, ורע"מ תמשיך לתמוך בו
(צילום: רויטרס)
לצירופו של גנאים לרשימה, אף שאינו נחשב לאיש התנועה האיסלאמית, נזקפים גם אלפי הקולות שקיבלה רע"מ בבחירות האחרונות באזור הצפון. סירובו לתמוך או להימנע בהצבעה על חוק יו"ש רק הגדיל את הפופולריות שלו בחברה הערבית, ולפיכך רע"מ צפויה כאמור לתמוך במועמדותו לראשות העיר סכנין – כדי לחזק את מעמדה בגזרה הצפונית.
חבר במועצת השורא של רע"מ סיכם את תקופתו הקצרה של גנאים במפלגה: "גנאים איש מכובד, אבל לא התאים למפלגה שלנו. אנחנו רוצים להיות חלק מהממשלה ומהקואליציה, עם משמעת. כנראה זה היה כבד בשבילו. ציפינו שיהיה פוליטיקאי שיילך איתנו עד הסוף, אבל הוא עוזב. כולנו ידענו שזה יקרה".