גורמים בישראל מעריכים כי מי שמטרפדת את הפסקת האש מול הג'יהאד האיסלאמי היא איראן – שלוחצת על בכירי הג'יהאד השוהים מחוץ לרצועת עזה, ונמצאים כעת בלבנון, להתנגד להפסקת האש בכל דרך.
1 צפייה בגלריה
מנהיג ארגון ב עזה הגא״פ הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה
מנהיג ארגון ב עזה הגא״פ הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה
מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה
(צילום: AFP )
מבחינת האיראנים קבלת ההסכם תהיה כניעה מוחלטת לישראל כיוון שהארגון המזוהה איתם יותר מכל ארגון פלסטיני אחר חטף מכה קשה – ועד כה לא הצליח לרשום הישג אחד בסבב הנוכחי, לא בירי רקטות, לא בניסיונות לשגר טילי נ"ט ולא בפיגוע. לכן מבחינת האיראנים, עד שהדבר לא יקרה – הם ימשיכו ללחוץ כדי שהיא לא תיכנס לתוקף.
טהרן, נזכיר, מממנת את הג'יהאד בעשרות מיליוני דולרים בשנה ונכון לרגע זה מבינה שההשקעה ירדה לטמיון. כחלק מהלחץ שלה נגד הפסקת אש, גורמים איראנים החלו לתדרך בכלי התקשורת המקומיים ומציגים זאת כשיתוף פעולה עם ישראל.
תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

חמאס, שיושב עד כה על הגדר ולא מסייע לג'יהאד (אף שהצהיר דקלרטיבית על "תגובה מאוחדת"), מעוניין מצדו בהפסקת אש – כדי למנוע פגיעה כלכלית ולצמצם את משך המערכה, שגורמת לנזקים והביאה לסגירת המעברים, כך שלא ניתן להכניס סחורות לעזה ונמנעת יציאתם של 18 אלף פועלים ברצועה לישראל.
למרות הסיפוק בצה"ל ובשב"כ מהמבצע עד כה – גם אחרי מכת הפתע של חיסול שלושת בכירי הג'יהאד הם הצליחו לחסל הלילה בכיר נוסף בארגון שאותר בדירת מסתור בחאן יונס – נערכים במערכת הביטחון לאפשרות של פיגוע מפתיע, שיכול לצאת לא רק בעזה אלא גם ביהודה ושומרון, ושאיתו ירצה הג'יהאד לסיים את המערכה כ"הישג". עד כה הצליחה ישראל לא רק לבדל את הזירה הצפונית מההסלמה ולמנוע גם מחמאס להצטרף אליה, אלא שומרת גם על הגזרה ביהודה ושומרון שקטה – ופיגוע שכזה עלול לשנות את התמונה.