"עסקת טיעון של נתניהו היא התרחיש היחידי שיכול לערבב בקרוב את הקלפים מחדש ולהפיל את הממשלה". כך אמרו אמש (יום ה') גורמים פוליטיים סביב הדיווחים על התייעצויות לפני עסקה אפשרית, שאם תתממש יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו יפרוש - לפחות זמנית - מהחיים הפוליטיים.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. חזרתו המיידית לשלטון לא תהיה אפשרית
(צילום: ראובן קסטרו)
לאירוע מהסוג הזה, מנתחים גורמים בכירים, יש השפעות ישירות על קריירה של דמויות בכירות שכבר מתחממות על הקווים. ההשפעה היא הן על המפלגה הגדולה בכנסת - הליכוד - ועוד יותר מכך, על המשך תפקודה של הממשלה בהרכבה הנוכחי.
כמה תרחישים יכולים להתקיים אם אכן נתניהו יחתום על עסקה.
ראשית, קואליציית השינוי שהוקמה אך ורק מתוך הצורך להחליף את השלטון ולהזיז את נתניהו ממקומו בשל מצבו המשפטי העדין, וחברות בה מפלגות מקצוות שונים של הקשת הפוליטית, עשויה להתפרק ברגע אחד או בהדרגה. זאת, משום שהחלופה ממנה חוששים כל כך מרכיבי הקואליציה הנוכחית כבר לא תהווה איום.
חזרתו המיידית לשלטון של נתניהו, האיש שהיה להם כל כך קשה להזיז, כבר לא תהיה אפשרית - וכך כל המפלגות בקואליציה יוכלו לחזור לבסיס האידאולוגי שלהן. במקרה זה הפערים ביניהן יתחדדו, מה שעשוי לפרק את המבנה העדין שהקימו.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט ולפיד. קואליציית השינוי עשויה להתפרק ברגע אחד או בהדרגה
(צילום: אמיל סלמן)
שנית, מרגע פרישתו של נתניהו והחלפתו על ידי מועמד אחר מהליכוד, המפלגה תהיה שותפה לגיטימית להקמת ממשלה בעיני מרבית המפלגות החברות כעת בקואליציה - וכך גם ניתן יהיה לממש את הרוב הימני הקיים כיום בכנסת.
בליכוד קרב הירושה שהחל מתחת לפני השטח, עוד מאז הגשת כתב האישום נגד נתניהו, צפוי להתגבר ולהתעצם - וייתכן שגם להציף רפש גדול - במפלגה שעד כה התקבצה כולה סביב מנהיג יחיד.
ניר ברקת, ישראל כץ, יולי אדלשטיין, מירי רגב וגלעד ארדן רואים עצמם כיורשים אפשריים לנתניהו. בחירה בכל אחד מהם תהווה פתיחתו של עידן חדש, אך במקביל יוצב שלל של סימני שאלה באשר לעתידה של המפלגה. במקרה שנתניהו יפרוש תיפתח גם מלחמת כל בכל בנוגע לשאלה כיצד ייבחר היו"ר הבא - האם ייבחר יו"ר זמני על ידי חברי מרכז הליכוד כפי שדורש כץ, או שמא יתקיימו פריימריז בקרב כלל המתפקדים כדרישת ברקת.
בנוסף, מעסקה אפשרית של נתניהו יושפעו שלל דמויות פוליטיות מובילות שהמתינו לרגע שנתניהו יפנה את הבמה וכעת יוכלו לבחון את כוחם האמיתי - אולי בתוך הליכוד, ואולי בניסיון להוביל את גוש הימין כולו.
5 צפייה בגלריה
ניר ברקת ישראל כץ
ניר ברקת ישראל כץ
ברקת וכץ. קרב הירושה צפוי להתגבר
(צילום: אבי מועלם)
5 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
כבר הודיע שירוץ לראשות המפלגה. יולי אדלשטיין
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
גם הם מתחממים על הקווים. ארדן ורגב
(צילום: אוהד צויגנברג)
מדובר לא רק בבכירי הליכוד המועמדים לרשת את נתניהו באופן טבעי, אלא גם בבכירים אחרים בימין כמו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן, שר המשפטים גדעון סער ושרת הפנים איילת שקד.
אבל בינתיים, ועל אף שסנגורו של נתניהו העלה באחרונה את האפשרות במגעים עם הפרקליטות, עסקת טיעון כמובן שעדיין אין. לפי ההצעה שהעביר עו"ד בעז בן צור, סעיף השוחד בתיק 4000 יירד, נתניהו יודה בשני סעיפים של מרמה והפרת אמונים (בתיקים 1000 ו-4000), ידונו אותו לעבודות שירות של פחות משלושה חודשים ויעקפו את שאלת הקלון, כמו בעסקת דרעי. נתניהו יבטיח בתמורה לפרוש מהכנסת ולא לשוב בשנים הקרובות.
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שפורש בקרוב, סירב להצעה זו. הוא הגדיר לסנגור של נתניהו כמה קווים ברורים להצעה שאותה תסכים הפרקליטות לשקול: הרשעות בעבירות של שחיתות שלטונית; ענישה של מאסר בפועל שתרוצה בעבודות שירות; ובקשה של התביעה מבית המשפט לקבוע כי דבק במעשיו קלון ועל כן הוא פסול מכהונה ציבורית לשבע שנים.
למעשה, הסוגיה המרכזית שבמחלוקת היא שאלת הקלון. נתניהו מעוניין שכמו בעסקת דרעי, יעקפו את שאלת הקלון - אבל מנדלבליט מסרב. תיק דרעי התגלגל לעבירות מס, ואילו במקרה זה מדובר במרמה והפרת אמונים - שחיתות שלטונית.
פורסם לראשונה: 22:18, 13.01.22