הנאום של לפיד והסערה
(צילום: ערוץ כנסת )

אחרי נאום סוער של ראש הממשלה היוצא - חוק ראשון אושר בכנסת ה-25: המליאה אישרה בצהריים (יום שני) את החוק שימנע מארבעה חברי כנסת להתפצל מסיעתם אם אינם מהווים שליש ממנה, החוק הראשון מבין שורת החוקים שמבקשת הקואליציה העתידית להעביר לפני השבעת הממשלה. החוק יסייע לנתניהו להתמודד עם מורדים בליכוד, שכן הוא מאפשר פיצול של ח"כים מסיעה רק בתנאי שהם מהווים שליש ממנה - מה שבמקרה של הליכוד יצריך עשרה ח"כים לפחות.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יאיר לפיד
בנימין נתניהו, יאיר לפיד
נאום סוער במליאה, וחוק ראשון. נתניהו ולפיד
(צילום: עמית שאבי, יאיר לפיד)
3 צפייה בגלריה
הוועדה לתיקון פקודת המשטרה
הוועדה לתיקון פקודת המשטרה
בקרוב בכנסת: החוק שיעביר אליו סמכויות מהמשטרה. בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
החלטת הכנסת ביטלה את התיקון בחוק שערכה הממשלה היוצאת, שלפיו ארבעה ח"כים יכולים להתפלג מסיעתם. בהתאם, לצורך התפלגות תידרש מעתה קבוצה של שני ח"כים לפחות, המהווים לפחות שליש מחברי הסיעה. בדברי ההסבר להצעה נכתב: "תיקון מספר 49 מקל על חברי כנסת מסיעות גדולות להתפלג מסיעתם, דבר העלול להביא לפגיעה בלכידות הסיעתית. יציבות סיעתית יש בה כדי לתרום לשיקוף מדויק יותר של תוצאות הבחירות וכך לחזק את אמון הציבור בנבחריו. לפיכך, מוצע להחזיר את המצב המשפטי לזה שקדם לתיקון מספר 49".
למעשה, בכנסת הנוכחית נוגע החוק בעיקר לשתי סיעות: הליכוד, עם 32 מנדטים, ויש עתיד עם 24. עם זאת, בעוד ביש עתיד אין לפי שעה סכנה כלשהי למרידה, בליכוד המצב שונה. כמה ח"כים לא מרוצים מכך שהשותפות הקואליציוניות מקבלות תיקים בכירים על חשבונם, והקימו קבוצות שונות שדרשו מנתניהו תפקידים.
בקרוב, ככל הנראה מחר, תגיע לכנסת בקריאה ראשונה גם הצעת החוק שתאפשר העברת סמכויות ממפכ"ל המשטרה לאיתמר בן גביר. השר המיועד הכניס כמה תיקונים לחוק בעקבות הביקורת, אך דחה את הביקורת של היועצים המשפטיים שטענו כי מדובר בהליך מהיר מדי, שלא מאפשר דיון רציני בחוק, והתוצאה היא שהוא לא מאוזן. בנוסף צפויה להצביע הכנסת בקריאה שנייה ושלישית על חוק דרעי-סמוטריץ', שיאפשר לאדם שהורשע לכהן כשר אם לא קיבל מאסר בפועל - ויסדיר כהונה של שני שרים במשרד אחד.
3 צפייה בגלריה
ממתינים לתורם. סמוטריץ' ודרעי
ממתינים לתורם. סמוטריץ' ודרעי
ממתינים לתורם. סמוטריץ' ודרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפני אישור החוק בצהריים, ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד תקף את חברי הקואליציה העתידית, ואת הסיסמה "תקפצו לנו" שנפוצה ברשתות החברתיות בימים האחרונים. לאורך הנאום ספג לפיד קריאות ביניים מצד אנשי הליכוד, כשמנגד יו"ר הכנסת יריב לוין ביקש מהם לאפשר לו לדבר. "לקואליציה הנכנסת יש ססמה חדשה - 'תקפצו לנו'", אמר לפיד. "חברי כנסת, שרים לעתיד, כמובן השופרות בתקשורת, ברשתות, כולם רצים עם זה, 'תקפצו לנו'. טוויטר, האשטאג #תקפצו לנו. אינסטגרם, תקפצו לנו בסטורי".
"זה מה שהממשלה החדשה אומרת לאזרחי ישראל", תקף לפיד לקול המחאות. "זו הסיסמה שלהם, זו הגישה שלהם, שנקפוץ להם. אתם משלמים מיסים במדינה הזו? תקפצו להם. אתם עובדים? תקפצו להם. אתם שולחים את הילדים שלכם לחינוך הממלכתי? תקפצו להם". לאורך כל נאומו נשמעו קריאות ביניים מצד חברי הקואליציה העתידית, שאמרו ללפיד בין היתר "תתבייש לך" ו"בשביל זה הלכנו לבחירות".
"לא מוצא חן בעיניכם מה שהם עושים עם הכסף שאתם עובדים קשה בשבילו? אתם יכולים לקפוץ להם. אתם לא מבינים למה חצי מהשרים לא שולחים את הילדים שלהם לצבא, אבל הילד שלכם חייב להתגייס? תקפצו להם. זה קונספט חדש בתולדות הדמוקרטיה. ממשלה שאומרת לאזרחיה, תקפצו לנו, אנחנו לא עובדים בשבילכם, והאזרחים אומרים, 'אבל אתם אמורים לעבוד בשבילנו, אתם הממשלה, התפקיד שלכם הוא לעבוד בשביל כל האזרחים'. והממשלה אומרת, "יכול להיות, אבל אתם יודעים מה - תקפצו לנו".
לטענת לפיד, "זה מה שהם תמיד רצו: להיות ממשלה בלי לשאת באחריות של ממשלה. הם לא מנסים לשמור על איזון, אין להם עניין בחיים משותפים, אין להם עניין במנהל תקין, בשמירת החוק, בשמירת הקופה הציבורית, באיזון בין יהדות לדמוקרטיה, בין בטחון לזכויות אזרח, כל הערכים הכי מקודשים של המדינה הוחלפו מבחינתם בשתי מילים: 'תקפצו לנו'".
"בליכוד כל כך התאהבו בקונספט, שהם אומרים את זה גם למצביעים שלהם", טען לפיד. "המצביעים שלהם אומרים להם, אנחנו לא מבינים למה נכנעים ככה לחרדים ולציונות הדתית? למה נתניהו כל כך חלש? למה אתם מוותרים על כל מה שחשוב לנו? ועל זה הם עונים להם – "הצבעתם לנו? פרייארים, תקפצו לנו".
בסיום הזהיר לפיד: "פוליטיקה היא גלגל. פעם אתה למעלה, פעם אתה למטה. פעם אתה בקואליציה ופעם אתה באופוזיציה. פעם אתה אומר לכל אזרחי ישראל שהם יכולים לקפוץ לך, ואז מגיעות בחירות, וזה בדיוק מה שהם יגידו לכם".