נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר המשפטים גדעון סער פרסמו הבוקר (ראשון) קריאה לאזרחים שנשפטו בעבר בגין עבירות הנוגעות להחזקה או שימוש בקנאביס, להגיש בקשות למחיקת הרישום הפלילי שלהם. הקריאה מיועדת לאנשים שהחזיקו או השתמשו בקנאביס לצריכה עצמית ולא נשפטו בעבר בגין עבירות נוספות, למעט עבירה של החזקת כלים להכנה וצריכת סם מסוכן.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה קנאביס מריחואנה
אילוס אילוסטרציה קנאביס מריחואנה
הבקשות לא מיועדות למי שביצעו את העבירה כקטינים או בשירות הצבאי. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
על פי חוק הסמים המסוכנים שנכנס לתוקף באפריל 2019 כהוראת שעה למשך שלוש שנים, החזקה או שימוש בקנאביס לצריכה עצמית היא עבירה פלילית שעונשה קנס. עם זאת, בתזכיר תקנות עבירות מינהליות בנוגע להחזקת קנאביס ושימוש בו שפורסם בחודש שעבר, הוצע כי העבירה תיחשב לעבירה מינהלית שאינה דורשת רישום פלילי.
בעקבות התזכיר החדש, ובתור מה שהוגדר על-ידי הנשיא הרצוג והשר סער כמהלך משלים, קראו השניים לאזרחים להגיש את הבקשות למחיקת הרישום הפלילי. את הבקשות ניתן יהיה להגיש באמצעות אתר האינטרנט של בית הנשיא או באתר מחלקת החנינות של משרד המשפטים. מבית הנשיא ומלשכת שר המשפטים נמסר כי כל בקשה תישקל לגופה, על פי נסיבותיה, באופן פרטני, בהתחשב בשינויי המדיניות והחקיקה. עוד נמסר כי הגשת בקשה לחנינה בעניין עבירות קנאביס לא תמנע הגשת בקשות למחיקת רישום פלילי, או בקשות חנינה אחרות מנשיא המדינה.
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג וגדעון סער באזכרה לאריאל שרון
נשיא המדינה יצחק הרצוג וגדעון סער באזכרה לאריאל שרון
בקשה לחנינה לא תמנע הגשת בקשות אחרות. נשיא המדינה הרצוג עם השר סער
(צילום: מוטי קמחי)
בבית הנשיא ובלשכת שר המשפטים הדגישו כי הפנייה למחיקת הרישום הפלילי לא מיועדת עבור אנשים שהיו קטינים בעת ביצוע העבירה, או אם ביצעו אותה במהלך השירות הצבאי. עוד הדגישו כי אזרחים שנחקרו בעבר במשטרה, אך התיק נגדם לא הגיע לכדי הגשת כתב אישום ולמתן גזר דין, נדרשים לפנות לביטול הרישום למדור המידע הפלילי במשטרת ישראל - ולא לבית הנשיא.
למעט דרך אתר האינטרנט של בית הנשיא, את הבקשות, שבהן יש לכלול בין היתר פרטים אישיים ופרטים על אודות העבירה והחלטת בית המשפט יחד עם נימוקים, ניתן להגיש גם באמצעות שליחת דואר אלקטרוני לכתובת Haninot@president.gov.il; באמצעות משלוח פקס למספר 02-5887225 או באמצעות דואר רגיל לכתובת: רחוב הנשיא 3, ירושלים, מיקוד 9218801.