משרד המשפטים האמריקני הגיש אמש (שלישי) כתב אישום נגד רוחאללה באזקנדי, אחד הקצינים הבכירים בכוח קודס של משמרות המהפכה של איראן, בגין תכנון שורה של פעולות חיסול נגד אזרחים ישראלים - ואף בגין מעורבות בניסיונות להתנקש בישראלים בטורקיה. כמו כן, הוא מואשם ביחד עם שלושה אזרחים איראנים נוספים כי תכנן לרצוח עיתונאית אמריקנית-איראנית שנחשבת לאחת המבקרות הגדולות של משטר האייתוללות.
באזקנדי הוא סגן ראש יחידה 1500 במודיעין האיראני, שאחראית לריגול נגדי, ולפי כתב האישום הוא ושותפיו שכרו חברי ארגון פשע ממזרח אירופה במטרה לחסל בניו יורק את העיתונאית מסיח עלי נג'אד, שבשנים האחרונות פרסמה מספר כתבות על פגיעות בזכויות אדם באיראן. תוכנית החיסול סוכלה לאחר חקירה משותפת של ה-FBI והרשויות בארה"ב, שהובילה למעצרם של חלק מהמעורבים.
5 צפייה בגלריה
רוחאללה באזקנדי קצין בכיר בכוח קודס  של משמרות המהפכה איראן, פעל לניסיון חיסול של מסיח עלינג'אד עיתונאית אמריקאית
רוחאללה באזקנדי קצין בכיר בכוח קודס  של משמרות המהפכה איראן, פעל לניסיון חיסול של מסיח עלינג'אד עיתונאית אמריקאית
רוחאללה באזקנדי
החקירה נמשכת, ולפי משרד המשפטים האמריקני באזקנדי ויתר המעורבים נמצאים כעת באיראן. עוד נמסר כי באזקנדי היה מעורב גם במזימות להתנקשות בישראלים ובעיתונאים באיסטנבול, ובתכנון "פעולות קטלניות" נגד אזרחי ישראל.
לפי כתב האישום, באזקנדי תכנן שורה של פעולות חיסול נגד אזרחים ישראלים, והיה מעורב בניסיונות להתנקש בישראלים בטורקיה. הוא והשלושה האחרים נאשמים כאמור בתכנון רצח העיתונאית האמריקנית ממוצא איראני בשל הביקורת החריפה שהשמיעה נגד המשטר בטהרן. כתב האישום מגולל פעילות גלובלית בהובלת המשטר האיראני, שמתמקדת הן בחיסול אזרחים ישראלים בחו"ל והן בחיסול מתנגדי משטר איראנים, גם על אדמת ארה"ב.
מכתב האישום עולה כי באזקנדי ושותפיו שכרו את שירותיהם של חברי ארגון הפשע ממזרח אירופה, שהתבקשו לחסל את העיתונאית שהפכה ליעד מרכזי של טהרן. עלי נג'אד, שמתגוררת בברוקלין שבניו יורק, פרסמה בשנים האחרונות סדרת כתבות וראיונות תקשורתיים שבהם האשימה את המשטר האיראני בפגיעות חמורות בזכויות האדם, בין השאר בזכויות כלפי נשים, מיעוטים ומתנגדי המשטר. גורמים במערכת הביטחון האמריקנית מסרו כי מדובר באחד הניסיונות המובהקים ביותר מצד איראן לחסל אזרח אמריקני על אדמת ארה"ב, במטרה לשדר מסר של הרתעה למתנגדים אחרים.
5 צפייה בגלריה
רוחאללה באזקנדי קצין בכיר בכוח קודס  של משמרות המהפכה איראן, פעל לניסיון חיסול של מסיח עלינג'אד עיתונאית אמריקאית
רוחאללה באזקנדי קצין בכיר בכוח קודס  של משמרות המהפכה איראן, פעל לניסיון חיסול של מסיח עלינג'אד עיתונאית אמריקאית
תמונה מכתב האישום. באזקנדי (משמאל) לצד מפקד כוח קודס שחוסל קאסם סולימאני (באמצע)
5 צפייה בגלריה
מסיח עלינג'אד
מסיח עלינג'אד
העיתונאית מסיח עלי נג'אד. מפרסמת מאמרים ביקורתיים רבים נגד המשטר בטהרן
(צילום: REUTERS/Caitlin Ochs)
משרד המשפטים האמריקני ציין כי המזימה נחשפה לאחר חקירה מקיפה ומורכבת שנוהלה בשיתוף פעולה בין ה-FBI לבין רשויות מקומיות ובינלאומיות נוספות. החקירה הובילה למעצרם של מספר חברים בכנופיית הפשע שנשכרו לביצוע החיסול, אם כי חלקם עדיין במנוסה. באזקנדי ויתר המעורבים בניסיון ההתנקשות נמלטו בחזרה לאיראן, שם הם נמצאים כעת תחת חסות המשטר בטהרן.
העיתונאית, שהייתה יעד מרכזי למזימות חיסול נוספות בעבר, שבהן ניסו גורמים איראנים לסכל את פעילותה התקשורתית, הפכה לאחת הדמויות המובילות במחאה הבינלאומית נגד משטר האייתוללות. היא כתבה מאמרים נוקבים על העונשים הקשים שמושתים על מתנגדי המשטר והיעדר חופש הביטוי באיראן, והציבה את עצמה בחזית המאבק התקשורתי נגד מנהיגי הרפובליקה האיסלאמית. למרות האיומים המתמשכים על חייה היא ממשיכה בפעילותה, וזכתה לגיבוי רב מצד הממשל האמריקני וגורמי אכיפת החוק.
המעורבות של באזקנדי בפעילות נגד אזרחים ישראלים בחו"ל נחשבת על-ידי ארה״ב לאיום גובר מצד משטר האייתוללות. על-פי ההערכות, הוא עמד מאחורי מספר ניסיונות לתקוף ישראלים בטורקיה כחלק ממבצע רחב יותר שהובילו משמרות המהפכה בשנים האחרונות. המידע אודות מעורבותו של באזקנדי בניסיונות החיסול באיסטנבול התקבל ממספר מקורות מודיעיניים, שחיזקו את החשדות סביב פעילות כוח קודס בזירה הבינלאומית. ישראלים ששהו באיסטנבול בשנים האחרונות קיבלו מספר אזהרות חמורות מפני האפשרות למתקפות טרור ממוקדות מצד גורמים איראנים, ופעילות מודיעינית משותפת של ארה"ב, ישראל ומדינות אחרות נועדה לסכל מזימות אלה.
5 צפייה בגלריה
כלי נשק ששימשו את רוחאללה באזקנדי קצין בכיר בכוח קודס  של משמרות המהפכה באיראן, פעל לניסיון חיסול של מסיח עלינג'אד עיתונאית אמריקאית
כלי נשק ששימשו את רוחאללה באזקנדי קצין בכיר בכוח קודס  של משמרות המהפכה באיראן, פעל לניסיון חיסול של מסיח עלינג'אד עיתונאית אמריקאית
הנשק והתחמושת שנמצאו אצל חברי החוליה שניסתה להתנקש בעיתונאית בניו יורק
ב-16 ביוני 2022, נזכיר, כוחות הביטחון הטורקיים עצרו באיסטנבול שתי חוליות שפעלו בשליחות המשטר האיראני, וחוליה נוספת נתפסה כשהיא חמושה ב-22 ביולי. לפי הדיווחים, אחת החוליות התכוונה לבצע פיגוע מיידי נגד הקונסול הישראלי לשעבר באיסטנבול, יוסי לוי ספרי, בעוד שתי האחרות תכננו לתקוף תיירים ישראלים. דווח אז כי המידע המודיעיני שהוביל למעצר החוליות נמסר לגורמי הביטחון בטורקיה על-ידי המוסד, בשיתוף פעולה שנמשך גם בתקופות של מתיחות בין ירושלים לאנקרה.
התקשורת הטורקית דיווחה שהמודיעין האיראני נעזר בארגון פשיעה המכונה "המאפיה האיראנית", שפועל ממניעים כלכליים ולא אידיאולוגיים, להפעלת החוליות. החקירה הטורקית גילתה כי אחד מחברי החוליה ביקר באיראן ארבע פעמים במהלך חודשיים, ובפעם האחרונה, ארבעה ימים לפני מעצרו, הוא נפגש עם "ברון סמים" מקומי.
פרשנים מדיניים ציינו כי כתב האישום החמור שהוגש נגד באזקנדי והמעורבים האחרים מבטא את ההסלמה ביחסים בין ארה"ב לאיראן, שהולכת ומחמירה בעקבות פעולות איראניות תוקפניות על אדמת ארה"ב. המזימה שנחשפה לא רק חושפת את הפגיעות בעיתונאים ומתנגדים למשטר האיראני, אלא גם את הנכונות של טהרן להפעיל ארגוני פשיעה בינלאומיים על מנת לבצע חיסולים ממוקדים מחוץ לגבולותיה.
משרד המשפטים האמריקני הדגיש כי המקרה הזה הוא רק חלק מקמפיין רחב יותר של משטר האייתוללות להשתיק קולות מתנגדים ולהפחיד את קהילות הגולים האיראנים בעולם. גורמים במשרד הבהירו כי הם רואים בחומרה את מעורבותן של מדינות זרות בפעילות טרור על אדמה אמריקנית, ושארה"ב תפעל בנחישות למנוע ניסיונות נוספים שכאלה.