אלקין: "צה"ל צריך להישאר מחוץ לוויכוח הפוליטי"
(צילום: משה מזרחי, ירון ברנר)

שר הבינוי והשיכון היוצא חבר הכנסת זאב אלקין (המחנה הממלכתי) התייחס הבוקר (א') בריאיון לאולפן ynet לתקיפת פעילי שמאל על-ידי לוחמים בחברון, ולשתיקתו של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו בנושא: "הוא הולך להיות בן ערובה של השותפים שלו, לא תראו אותו מעז לצאת נגדם".
בהתייחסו לתקרית בחברון הבהיר אלקין כי "יש לצה"ל מפקדים שיודעים לנהל את הארגון כמו שצריך, ולהתייחס לאירועים האלה בהתאם. מתקיים שם תחקיר יסודי, ואני מציע לתת לרמטכ"ל ולקצינים של צה"ל כל גיבוי לכך שצה"ל יהיה צבא מוסרי וחזק כפי שתמיד היה". לדבריו, "יש חיילים ומפקדים עם דעות כאלה ואחרות, אבל אם הן יבואו לידי ביטוי תוך כדי השירות - אוי ואבוי לנו. הם צריכים לדעת שכל עוד הם לובשים מדים, הפוליטיקה צריכה להיות מהם הלאה".
3 צפייה בגלריה
זאב אלקין, מיכל וולדיגר
זאב אלקין, מיכל וולדיגר
אלקין: "לתת גיבוי למפקדי צה"ל". וולדיגר: "הרמטכ"ל טעה"
(צילום: רפי קוץ, יריב כץ)
- האם אתה מסכים עם האמירה העקרונית של בן גביר, לפיה החיילים בשטח מפחדים להגן על עצמם וחשים שהם לא מקבלים גיבוי? "חד משמעית לא. ישבתי בקבינט האחרון, כמו הקודמים בממשלות נתניהו לדורותיהן, וכיהנתי גם כיו"ר ועדת חוץ וביטחון. אין שום שינוי בשנה וחצי האחרונות מבחינת הוראות פתיחה באש לעומת מה שאני מכיר מהעשור האחרון. להפך, דווקא הפעילות של צה"ל הייתה לפעמים יותר מחושבת וחדה בתוך הערים הפלסטיניות בצפון השומרון, כפי שעשינו את זה כשהכינו בג'יהאד האיסלאמי".
- אבל אולי החיילים לא מרגישים ככה? אולי השרים מתודרכים בקבינט, ובפועל החיילים חווים דברים אחרים? הרי ראינו את העלייה המסיבית בהצעה לאיתמר בן גביר בקרב חיילי צה"ל. "כל השדרה הפיקודית של צה"ל זו אותו אחת שהייתה גם בימי ממשלות נתניהו הקודמות. ברור לכם שמדובר בדיבורים פופוליסטים. זה בסדר גמור שיש חיילים שחושבים ככה, וכאלה שחושבים אחרת. אבל בסופו של דבר, הפוליטיקאים צריכים לתת לצה"ל לנהל את התהליכים האלה במנותק מהפוליטיקה, אחרת נהיה במקום אחר במדינה".
- איזה מקום? ממה אתה חושש שיקרה, אם באמת בן גביר ימשיך בקו שמנהל עכשיו, ללא התערבות של רה"מ המיועד נתניהו? "יבואו אנשי שמאל ויגידו 'אנחנו לא משרתים כאן וזה מנוגד לעמדותינו', ואז יבואו אנשי ימין ויגידו 'אנחנו לא ממלאים פקודות', או שיקחו את החוק לידיים. אנחנו עלולים להפוך לאוסף של מיליציות כמו שאנחנו רואים לעיתים בסביבה שלנו במזרח התיכון. אנחנו רוצים להפוך את צה"ל לאוסף של מיליציות חמושות כמו בלבנון? האינטרס של כולנו הוא שצה"ל יישאר מחוץ לוויכוח הפוליטי".
- אתה יכול להבין את השתיקה של נתניהו בעניין הזה, ולמה לא הגיב לאיגרת הרמטכ"ל ולסרטונים? "הרי ברור לך שבממשלה שנתניהו הולך להקים הוא יהיה בן ערובה מוחלט של השותפים שלו. רואים את זה במשא ומתן וגם בדיונים על נושאים אידיאולוגיים ותקציביים בחלוקת התפקידים. זו לא תהיה ממשלת נתניהו, זו תהיה ממשלה שינהלו אותה אריה דרעי, משה גפני, יצחק גולדקנופף, בצלאל סמוטריץ' ובן גביר. ככה זה מנוהל עכשיו, וככה זה ימשיך. לא תראו אותו מעז לצאת נגד השותפים שלו".
ריאיון פוליטי ח"כ מיכל וולדיגר הציונות הדתית
(צילום: ניצן דרור, ירון ברנר)

בניגוד לאלקין, ח"כ מיכל וולדיגר מהציונות הדתית סבורה שהרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי טעה בשליחת האיגרת, ובטוחה שהסיפור השלם בתקרית האלימה בחברון טרם סופר.
"עצוב לי כל משפט השדה שאנחנו נוהגים לעשות", אמרה. "רואים איזשהו סרטון שמישהו מצלם קטע אחד מתוך רצף שלם, ואז קוטלים את אותם החיילים. אם הייתה אלימות מצד החיילים צריך לגנות אותה, אבל קודם צריך לבדוק כמו שצריך מה היה לפני הסרטון".
וולדיגר הוסיפה כי "הייתי בשבוע שעבר בשבת חיי שרה בחברון עם עוד כ-30 אלף יהודים. רובם היו מדהימים, הייתה שבת נהדרת. נכון שהיו מעטים שעשו רעש, ואותם התקשורת הבליטה, אבל צריך קודם לבדוק מה קרה לפני".
3 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"צריך לתת להם גיבוי מלא". התקרית בחברון והרמטכ"ל כוכבי
(צילום: שאול גולן, מתוך טוויטר)
- כשאת מדברת על 'משפט שדה', אני מניחה שאת לא מתכוונת רק לתקשורת, אלא גם לאיגרת הרמטכ"ל? "נכון. כמו שנאמר, החיילים שלנו מגנים על מדינת ישראל. להכניס אותם לקלחת הזו ולהפוך אותם לשעירים לעזאזל זה פשוט לא נכון. צריך לתת להם גיבוי מלא, להעניק להם עזרה ותמיכה נפשית, וגם לתת להם את האפשרות לפעול. אם הייתה אלימות - האחראי צריך לבוא לדין. אם לא, אז הגישה של ישר להוציא איגרת, בלי לגבות את החיילים, היא לא נכונה".
- למה אתם לא מצליחים להגיע להסכמות סופיות עם נתניהו? מה לגבי הדרישות שלכם לקבוע לליכוד מי יהיה שר החינוך שלהם? "את המו"מ אנחנו נוהגים לנהל בתוך חדרי החדרים, ולא באמצעות התקשורת. המטרה היא לא רק להרכיב ממשלה, אלא להרכיב אחת יציבה, לאומית, שתפעל ארבע שנים ויש שיגידו אפילו יותר, עבור מדינת ישראל".
- יכול להיות שאתם פשוט לא סומכים על נתניהו שינקוט במדיניות ימין מלא-מלא, ועל זה המלחמה מולו? "אנחנו לא מקשיחים עמדות ולא נלחמים. לאורך ההיסטוריה אנחנו ימין, וכשהגיע לפתחה של המדינה הזדמנות פז של 64 מנדטים יחסית הומוגניים - אנחנו יכולים להביא לכאן שינוי אמיתי. אנחנו רוצים את הכלים והסמכויות כדי לעשות זאת".
ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית התייחס גם הוא לתקרית ולאיגרת הרמטכ"ל שהגיעה בעקבותיה. בריאיון שהעניק הבוקר לאודי סגל ודוריה למפל ב-ynet radio אמר כי "איגרת שולחים מלכים. רמטכ"לים אמורים לנצח. עזבו אותי כבר מהאיגרות האלה".
פוגל הוסיף כי הוא "מחכה לשמוע את התחקיר הצה"לי", ולדבריו "החייל הזה לא בא לשם מרוע ואכזריות ורצון להרביץ למישהו. משהו קרה שם, ואותו אני רוצה להעלות. צריך לשים בעמדות האלה אנשים יותר מבוגרים ומנוסים, שיש להם גם סמכויות שיטור. אנחנו מטילים יותר מדי על הצבא".
3 צפייה בגלריה
"הדרך שלו תהיה מקצועית ורגועה משאתם חושבים". פוגל ובן גביר
"הדרך שלו תהיה מקצועית ורגועה משאתם חושבים". פוגל ובן גביר
"הדרך שלו תהיה מקצועית ורגועה משאתם חושבים". פוגל ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריו, "צריך לעשות הפרדה בין תחושה של כוח לבין גיבוי לחיילים. אני רוצה שהם יקבלו גיבוי, ואת היכולת להפעיל כוח על פי האירוע. אני לא מודאג מהחינוך שלהם, החיילים שלנו הם לא שכירי חרב. הם הילדים של כולנו. הם לא איום ולא מיליציות".
- האם אתה שותף לדאגה שיש בדרגים הגבוהים של צה"ל שהמפלגה שלכם תייצר רוח גבית להתנהגות פרועה בשוליים של החיילים? "אתם הולכים להיות מופתעים. הדרך של בן גביר תהיה הרבה יותר מקצועית, רגועה ותכליתית משאתם חושבים. אין לי שום ספק שכל מי שיש לו פחד בליבו, הוא נובע מאי-הכרה מתוצאות הבחירות. בואו, תנו לנו צ'אנס. תראו שהדברים ייראו הרבה יותר טוב".