5 צפייה בגלריה
שירן פרנקו
שירן פרנקו
שירן קליינמן
(צילום: שרון צור)
ברקע הרעש האדיר שפקד את טורקיה וסוריה הלילה (בין ראשון לשני), וגבה את חייהם של יותר מ-2,300 בני אדם, שירן פרנקו (33), הניצולה שהפכה לסמל ברעידת האדמה שהכתה את טורקיה בשנת 1999, סיפרה ל-ynet: "זו פעם ראשונה מאז האסון ההוא שהרגשתי פיזית את הרעידה. התעוררתי מזה, גם בעלי התעורר, היה לילה לא פשוט בכלל".
כאמור, ב-17 באוגוסט 1999 פקדה רעידת האדמה את אזור צפון-מערב טורקיה, וגבתה קרוב ל-18 אלף קורבנות, בעיקר מהעיירה צ'ינארצ'יק. רעש האדמה נחקק בתודעה הישראלית בעיקר בשל סיפור הצלתה של פרנקו, שמלון הדירות שבהו שהתה עם משפחתה התמוטט ברעידת האדמה הגדולה. משלחת חילוץ מישראל יצאה כדי למצוא ניצולים מתחת להריסות, והצליחה לאתר את פרנקו - שהייתה אז בת 9 - כעבור חמישה ימים. אחיה, אביה, סבה וסבתה נספו.
5 צפייה בגלריה
תמונה מרגע החילוץ
תמונה מרגע החילוץ
רגע החילוץ של שירן פרנקו
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
סיקור רעידת האדמה ב"ידיעות אחרונות"
סיקור רעידת האדמה ב"ידיעות אחרונות"
סיקור רעידת האדמה ב"ידיעות אחרונות"
פרנקו, שהתחתנה בשנת 2012 ושינתה את שם משפחתה לקליינמן, אמרה: "הבנו אחרי חצי שעה שזה קרה בטורקיה. אנחנו גרים בבניין קומות, אז מרוב שהרעד היה חזק הוא הורגש כאילו זה קרה ממש פה, בישראל. אחר כך פתחנו טלפונים והתעדכנו".
לדבריה, היא אינה זוכרת את הרעידה עצמה כילדה: "אני זוכרת את החילוץ - את זה שקראתי לאחי התאום, שדיברנו". היא הוסיפה: "זה צף, אבל הפעם נראה לי שזה קצת יותר קשה לי. אני כבר בן אדם בוגר ומבינה מה ההשלכות של כל זה. אני גם אמא לשלושה ילדים - האינסטינקט הראשוני שלי זה קודם כול הם".
תיעוד מרעידת האדמה בטורקיה, הלילה

הם יודעים שניצלת פעם? "הגדול שלי בן 8, הוא יודע. בלילה עברנו לאמא שלי. היא גרה מתחת לבית שלי, בקריית ביאליק. לא רציתי להישאר בבניין. כשהערנו אותו באמצע הלילה וסיפרנו לו, הוא ממש חיבק אותי ושאל: 'אמא, זה כמו ברעידת אדמה אז שהיה לך בטורקיה?'. ניסיתי להיות חזקה ולהגיד לו שכן".
את יכולה להבין מה עובר על האנשים שנמצאים שם מתחת להריסות? "כן, בטח. זה חוסר אונים מוחלט. אי הוודאות הזאת - שאתה לא יודע מה איתך, מה קורה למשפחה שלך, מי ניצל ומי לא. אתה רק מחכה לרגע שיושיטו לך יד ויחלצו אותך משם. באמת שליבי איתם. ממש. אין מישהו שיכול להבין יותר טוב, זו תחושה נוראית".
הלבד הזה זה החלק הכי איום? "לגמרי. התחושה הזאת שאתה לבד ולא רואה כלום".
5 צפייה בגלריה
חילוץ לכודים בטורקיה
חילוץ לכודים בטורקיה
מחפשים לכודים בהריסות באדנה, טורקיה, בצהריים
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
חילוץ לכודים בטורקיה
חילוץ לכודים בטורקיה
ילדה מחולצת בחיים משרידי בניין בעיר הטורקית דיארבקיר
(צילום: רויטרס)
טורקיה הודיעה אחר הצהריים כי מספר ההרוגים הרשמי ברעידת האדמה לפנות בוקר עלה ל-1,498 בני אדם. בכך עלה מספר קורבנות הרעש בטורקיה ובסוריה השכנה ליותר מ-2,300: בסוריה נמנו לפחות 810 הרוגים - מאות באזורים שבשליטת משטרו של בשאר אסד, ומאות באזורים שבהם מחזיקים המורדים. בנוסף דווח על אלפי פצועים בשתי המדינות, כאשר בטורקיה מספר הפצועים עומד על 8,533. אלפי בניינים קרסו ברעידת האדמה וברעשים שהגיעו אחריה.
רעידת האדמה הלילה הייתה מרעידות האדמה החזקות ביותר שנמדדו בעולם בשנים האחרונות, והחזקה ביותר במזרח התיכון ובטורקיה מאז 1939. הרעש היה בשעה 03:17 לפנות בוקר, בעוצמה 7.8, והורגש היטב בישראל. מוקד הרעש היה כ-33 קילומטרים מהעיר הגדולה גזיאנטפ שבדרום טורקיה, כ-90 ק"מ מהגבול הסורי. מוקד הרעש היה בעומק לא רב, של כ-18 ק"מ בבטן האדמה.
בשעות שלאחר הרעש הגדול הורגשו באזור יותר מ-100 רעידות משנה, חלקן חזקות מאוד. בצהריים, תשע שעות אחרי רעידת האדמה הקטלנית, פקד את טורקיה רעש חזק נוסף - שהורגש היטב בישראל. הרעש שאירע בצהריים הייתה 7.7, מעט פחות מהרעידה בלילה, שעוצמתה הייתה 7.8. גורמים בטורקיה הדגישו כי הרעש החזק בצהריים לא היה רעש משנה, אלא רעידת אדמה עצמאית, שהמוקד שלה היה בקרמנמארש שבדרום טורקיה, כ-80 ק"מ ממוקד הרעש שאירע ליד העיר גזיאנטפ בלילה. מוקד הרעש בצהריים היה בעומק של שני קילומטרים בבטן האדמה, והוא מעורר דאגה שמניין הקורבנות באסון יהיה גדול בהרבה מכפי שחששו ממילא עד כה.