4 צפייה בגלריה
הערכות מצב בעקבות מבצע "עלות השחר"
הערכות מצב בעקבות מבצע "עלות השחר"
"לא נאפשר להתערב בהחלטות פיקודיות לניצול אג'נדה". כוכבי נגד בן גביר
(צילום: דובר צה"ל, עמית שאבי)
הרמטכ"ל, אביב כוכבי, שוחח הלילה עם מח"ט גבעתי אלוף-משנה אליעד מואטי ועם מג"ד צבר סגן-אלוף אבירן אלפסי, ששלחו לכלא הצבאי, כל אחד בתורו, את הלוחם שאיים "לשבור את הצורה" של פעילי שמאל. לאחר השיחה גיבה הרמטכ"ל את השניים ותקף את חברי הכנסת: "לא נאפשר לאף פוליטיקאי, לא מימין ולא משמאל, להתערב בהחלטות פיקודיות ולנצל את הצבא לקדם אג'נדה פוליטית". המח"ט, אגב, ביקר היום את החייל בכלא הצבאי בהתאם לפקודות.
עוד הבוקר, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שבר שתיקה בהתבטאות ראשונה מאז התקרית בחברון, ומסר: "צה"ל הוא צבא העם, אני קורא לכולם, מימין ומשמאל, להשאיר אותו מחוץ לכל ויכוח פוליטי". גם נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לתקרית ואמר כי "ביקורת היא דבר לגיטימי ולפעמים גם נחוץ, אבל אני מבקש להבהיר: אסור לנו בשום אופן לפגוע בממלכתיות של צה"ל". לדבריו, "אסור לגרור את צה"ל לשדה הפוליטי, ובוודאי שאסור להפוך אותו לכלי ניגוח פוליטי. יש לנו צה"ל אחד, שפועל בשם כולנו ולמען כולנו. וכמו שהוא שומר עלינו, גם אנחנו צריכים לשמור עליו".
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה"
(מתוך טוויטר)

4 צפייה בגלריה
נתניהו מבקר באתר הסדרת ההתיישבות הצעירה בגבעת הראל
נתניהו מבקר באתר הסדרת ההתיישבות הצעירה בגבעת הראל
"צה"ל - צבא העם". נתניהו
(צילום: אריק מרמור)
4 צפייה בגלריה
שלח את הלוחם שאיים "לשבור את הצורה" של פעילי שמאל - והותקף. מג"ד צבר אלפסי
שלח את הלוחם שאיים "לשבור את הצורה" של פעילי שמאל - והותקף. מג"ד צבר אלפסי
שלח את הלוחם שאיים "לשבור את הצורה" של פעילי שמאל - והותקף. מג"ד צבר אלפסי
(צילום: הרצל יוסף)
כוכבי התייחס בהודעתו בין היתר לתגובות במערכת הפוליטית על התקרית - בהם של חברי כנסת שמיועדים להתמנות בקרוב לשרים - והבהיר: "התערבות פוליטית בצה"ל פוגעת ישירות ביכולת של הצבא לבצע את משימותיו, ובלגיטימציה שלו. הכפשות מפקדים על רקע פוליטי היא מדרון חלקלק שאסור לנו כחברה להידרדר בו. החיילים, המפקדים וגם בני משפחותיהם הם בעלי זכויות רבות, והם צריכים להישאר מחוץ לכל שיח פוליטי".
כוכבי, ששיבח את הפעילות המבצעים של הגדוד ואת "האופן הערכי שבו הוא פועל", ציין: "המפקדים, ורק המפקדים, קובעים את הנורמות ואת אופן הטיפול באירועים ביחידותיהם". לפי הודעת דובר צה"ל, כוכבי אף שיבח את הגישה הרצינית בה נחקרו וטופלו האירועים החריגים בחברון. "הרמטכ"ל הבהיר כי תקיפת המג"ד היא דבר פסול, וכל התערבות פוליטית בהחלטות מפקדים היא דבר פסול", נכתב בהודעה.
לדברי כוכבי, "לוחמים ומפקדים בגזרות הלחימה נדרשים להתמודד עם מצבים מורכבים והם ראויים להערכה. ההתמודדות הזו חפה מכל שיקול פוליטי, וגם אם נעשות טעויות הן צריכות להתברר ולהתנהל בתוך הצבא והמסגרות המתאימות".
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ונציגי הליכוד
יצחק הרצוג ונציגי הליכוד
"אסור לגרור את צה"ל לשדה הפוליטי"
(צילום: יונתן זינדל,פלאש90)
יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי המיועד, הגיב על דברי כוכבי ואמר כי הוא "מכבד מאוד את הרמטכ"ל". עם זאת ציין: "נאה דורש - נאה מקיים. הייתי מצפה מהרמטכ"ל שבדיוק כפי שהוא דרש מחייל לא להתבטא פוליטית כך הוא עצמו ימנע מהתבטאויות פוליטיות". לדברי בן גביר, "לא פלא שכאשר שר הביטחון לא מתפקד ואין מי שיקבע את המדיניות נוצר ואקום מנהיגותי. אדגיש: אין לי כוונה להתערב בענישה, אבל המדיניות תהיה חייבת להשתנות".

אביו של הלוחם: "לא הבנו למה קיבל עונש"

הלוחם מחברון, שנשפט לעשרה ימים בכלא הצבאי, נשפט בשנית בגלל פגם בהליך המשמעתי - והפעם היה זה מח"ט גבעתי שגזר עליו עשרה ימים בכלא הצבאי. עם זאת, בקשתו להמתקת העונש צפויה להתקבל. בינתיים, מסקנות התחקיר של מפקד פיקוד מרכז קבעו כי הלוחם שתועד מכה פעיל שמאל ומעכב אותו בתקרית עשה זאת ללא אישור ממפקדו.
(צילום: אריק מרמור, אבי חי)

אביו, אלי לוי, נפגש עם המח"ט ואמר כי ציפה שייתן לו המתקה כבר בשפיטה השנייה. בריאיון לאולפן ynet הוא אמר: "הייתה פגישה טובה. הבן שלי לא מבין בדיוק למה הוא אמר מילים כאלה, אבל צריך להבין את הסטואציה שהוא היה בה". לדבריו, "האמת שאנחנו לא הבנו למה הוא בכלל צריך לקבל עונש. המצב היה כל כך קשה של קבוצה של אנשים שבאים ויורקים ומבזים ומקללים, אז להוציא מהם רוגע ושלווה במצב לחץ עצום כזה, זה נראה לי מציאות בלתי אפשרית".
הוא סיפר כי בעקבות האירוע בנו היה במצב נפשי "מאוד לא פשוט". "אנחנו מקווים שהאלוף ייתן לו המתקה. המח"ט נתן לנו הרגשה של ביטחון. אנחנו מקווים שיאיר ייצא מחוזק מהסיפור הזה", ציין.
משפחתו של הלוחם מתגוררת בקריית ארבע, בסמוך לבן גביר. אביו התייחס להתערבות הפוליטיקאים בתקרית ואמר: "אני חושב שבמציאות הזאת שקרתה לחיילים, כל חברי הכנסת היו צריכים לבוא ולדבר ולעזור ולעמוד מאחוריהם. אנחנו הרגשנו בתקופה הזאת מאוד לבד, אנחנו נשמח לכל ח"כ שיגיע אלינו. היינו מקבלים אותו בשמחה, כנבחר ציבור".
לפי צה"ל, "הלוחם שהתבטא בצורה שאינה הולמת הושעה מפעילות מבצעית עד לסיום התחקיר. לאחר שהודה במעשיו, הורשע במסגרת ההליך המשמעתי ונגזרו עליו עשרה ימי מחבוש. אתמול, הגיש הלוחם ערר על תוצאות ההליך. במקביל, בעקבות פגם שנפל בהליך המשמעתי, הוחלט להורות על העמדתו לדין מחדש בפני מפקד חטיבת גבעתי, אשר הרשיע את הלוחם וגזר עליו עשרה ימי מחבוש בבסיס הכליאה הצבאי. בזמן העמדתו לדין, הודה הלוחם במעשיו, הביע חרטה, ציין כי הוא מבין את חומרת המעשים וקיבל על עצמו את האחריות לביצוע העבירה. המח"ט הסביר ללוחם כי באפשרותו להגיש בקשת המתקה, במסגרתה יישקלו כלל השיקולים, כמקובל".
(צילום: אבי חי)

בצה"ל מציינים כי במסגרת התחקיר של מפקד פיקוד מרכז, אלוף יהודה פוקס, צוין כי "לאחרונה חלה עלייה בחיכוך בגזרת חברון", וציינו את ההתפרעויות במהלך שבת חיי שרה בעיר. בהמשך צוין כי מהתחקיר עלו כמה שגיאות בהתנהלות הלוחמים: הראשונה בהן היא שהם פעלו "תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה, באלימות פיזית ומילולית שלא לצורך". כמו כן, צוין, "החלטת הלוחם לעכב את האזרח (פעיל השמאל, י"ז) ללא אישור מפקדו מהווה שגיאה נוספת. בנוסף, נכון שיהיה כוח ייעודי המתאים להתמודדות באירועים מסוג זה כגון שוטרי משטרת ישראל או שוטרי מג"ב, דבר שלא בוצע".
בצה"ל אומרים כי "על פי מסקנות התחקיר, ההתנהגות האלימה כלפי האזרח פסולה. בנוסף, אסור ללוחם להתבטא בדרך מתלהמת ותוך הבעת עמדה פוליטית". בעקבות התחקיר, הנחה מפקד חטיבת יהודה לטייב את ההכנה ללוחמים לפני ביצוע משימות, בדגש על ההכנה הערכית הנדרשת למנעד רחב של מקרים ותגובות ותוך ירידה לפרטים, לתרחישים שונים ובהתבסס על מקרים דומים ודוגמאות מן העבר. כמו כן, הנחה כי במוקדים בעלי פוטנציאל חיכוך, תהיה היערכות של כוחות משטרה ומג"ב בהתאם.
במקביל, דובר צה"ל רן כוכב גיבה את מפקד גדוד צבר, סגן-אלוף אלפסי, שמושמץ ברשתות מאז החליט לשלוח את הלוחם לעשרה ימים בכלא הצבאי. "אני עד לשיח אלים, פוגעני ומשמיץ ברשתות החברתיות כלפי מג"ד צבר, קצין איכותי ומצטיין", אמר כוכב על המג"ד שקיבל צל"ש בצוק איתן. "אין מקום לשיח מהסוג הזה כלפי מפקדים שפועלים לילות כימים למען ביטחון המדינה".
ראש העיר דימונה בני ביטון נפגש עם משפחתו של המג"ד, שמתגוררת בעיר, ברקע ההתקפות נגדו. "אני רוצה לגנות את כל השיח הפוליטי סביב הצבא. להוציא את הצבא מהפוליטיקה, ובאמת לשים אותה בצד", אמר בריאיון לאולפן ynet. הוא פנה לפוליטיקאים: "תנו לצבא לעשות את שלהם. אני מכיר את אלירן, אלירן הוא קיבל צל"ש בצוק איתן, הוא היה סרן ומ"פ בתקופה הזאת, הגיע אליי ללשכה, קיבל גם ממני מגן, וכל מה שעושים עליו ברשתות החברתיות, זה ילד שהוא מלח הארץ, אני מכיר את המשפחה הזאת, היא בשר מבשרנו, ואני מגנה את כל אלה שמטיפים לו מוסר ברשתות החברתיות".