מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית ראאד סלאח הגיע הבוקר לביקור במסגד אל אקצא

עימותים בירושלים, ירי ראשון לעוטף עזה זה שבעה חודשים, הסלמה עם ירדן - כל אלו אירעו בחול המועד פסח, בזמן ששר החוץ יאיר לפיד היה בנופש במדריד. כעת, לאחר שנמתחה עליו ביקורת, הודיע לפיד בצהריים (שלישי) כי החליט לקצר את חופשתו בבירת ספרד. בינתיים היום שקט בהר הבית. מעט לפני השעה 12 בצהריים הגיע לביקור במסגד אל-אקצא מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, ראאד סלאח.
"קיימתי הבוקר הערכת מצב מדינית", אמר לפיד שבהודעתו נמסר כי "לאור המתיחות" החליט לשוב הלילה לישראל. "בדיון הוצגה תמונה מודיעינית ומדינית. הנחיתי להיערך לימים הקרובים, להמשיך בשיחות בכל הדרגים המדיניים להרגעת הרוחות ולהדגשת המאמצים של ישראל לאפשר חופש פולחן לכל הדתות. בדיון הוצגה ההיערכות לכינוס מועצת הביטחון. הדגשתי את עיקרי הפעילות הנדרשת מול השותפים בהעברת מסרי ישראל".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד. קיים הערכת מודיעין
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
ראאד סלאח במסגד אל אקצא
ראאד סלאח במסגד אל אקצא
ראאד סלאח בהר הבית
ירי הנ"מ לעבר המטוסים, הלילה


לצד הביקורת החריפה בירדן, שהגיעה לשיאה בדברי ראש הממשלה הירדני שבירך את מיידי האבנים בירושלים, גם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תקף את ישראל. היום דיווחו כלי תקשורת בטורקיה כי ארדואן אמר שישוחח הערב על המצב בהר הבית עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאותו אירח לאחרונה בארמונו באנקרה. לפי הדיווח, ארדואן הצהיר שיגיד להרצוג: "אם אתה רוצה שהיחסים עם טורקיה יהיו ממש טובים וישתפרו, עליך לכבד את הקו האדום שלנו". בבית הנשיא אמרו שאינם מכירים שיחה מתוכננת עם ארדואן.
אמש נשמעה אזעקת צבע אדום ראשונה בעוטף מאז ספטמבר. בתגובה לכך תקפו בלילה מטוסי קרב צה"ל ברצועת עזה, והשמידו סדנה לייצור אמצעי לחימה. בחמאס אמרו ששיגרו טיל לעבר המטוסים, ובצה"ל אישרו זאת. גורמים בזרועות הצבאיות טענו כי מדובר בשיגור טיל כתף מסוג סטרלה.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן יאמר להרצוג: "אם אתה רוצה שהיחסים ישתפרו, עליך לכבד את הקו האדום שלנו"
(צילום: AFP)
תיעוד מתקיפת צה"ל ברצועת עזה
(מתוך טוויטר)

רגעי היירוט של הרקטה לעוטף עזה

לפי הערכות בצה"ל, פעילי חמאס תועדו במכוון יורים את טילי הכתף הסובייטיים מסוג סטרלה לעבר השמיים, בסמוך למועד תקיפת מטוסי חיל האוויר סמוך ל-1:00 בלילה. בצבא מעריכים כי מדובר יותר בכלי תודעתי של ארגוני הטרור ברצועה, שאינו יעיל מבחינה מבצעית ולא סיכן את כלי הטיס של חיל האוויר, גם בפעמים הקודמות ששוגר - לראשונה עוד במבצע עמוד ענן לפני כעשור.
מדובר בטילי נ"מ לא מדויקים מול כלי הטיס של חיל האוויר. בצבא בודקים אם הסטרלות שנורו הלילה ולא פגעו זהות בסוגן לאלו ששוגרו בעבר מהרצועה, אך בסבירות גבוהה מדובר באותם דגמים - על אף שבעזה טענו כי הם שיגרו טילים אלו "לראשונה".