יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מבלה בימים אלה בחופשה פרטית בגואטמלה, מלווה במאבטחי שב"כ צמודים. כך נודע ל-ynet. בתיעוד מהמקום הוא נראה מסתובב במדינה עם שני חברים ושני מאבטחי שב"כ - בעוד האחרונים ניסו למנוע מישראלים לצלם אותו. נתניהו הבן התארח במסעדה הישראלית "סבבה", שפופולרית מאוד בקרב תרמילאים ישראלים. צפו בתיעוד הבלעדי:
תיעוד בלעדי: יאיר נתניהו בגואטמלה

בתוך כך, בוועדה המייעצת לאבטחת אישים דנו באחרונה בשאלה האם להאריך את אבטחת שב"כ הצמודה על יאיר נתניהו, ששוהה בימים אלה בעיקר במיאמי. בשב"כ מעוניינים להפסיק את אבטחתו ע"י היחידה לאבטחת אישים (יחידה 730), שבדרך כלל מאבטחים סמלי מדינה בלבד - הגדרה עליה נתניהו הבן לא עונה.
בוועדה שבה מתקיימים הדיונים חברים שלושה גורמים - בכיר לשעבר בשב"כ, יו"ר מכון היצוא הישראלי אבי בלשניקוב ומיכל עבאדי-בויאנג'ו, לשעבר החשבת הכללית באוצר. לפי המלצת שב"כ, מי שצריך לאבטח את יאיר נתניהו במקום יחידה 730 היא יחידת "מגן", שמאבטחת גם שרים ופועלת תחת משרד רה"מ. "יש שרים יותר מאוימים ממנו שלא זוכים לאבטחה של היחידה לאבטחת אישים", הסבירו בשירות הביטחון.
משפחת נתניהו, מנגד, מתעקשת על המשך אבטחת הבן, שכמעט ולא נמצא בישראל בשנה האחרונה - על-ידי היחידה המובחרת של שב"כ - שמאבטחת גם את רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו.
1 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו יוצא ממסעדת סן פדרו בגוואטמלה
יאיר נתניהו יוצא ממסעדת סן פדרו בגוואטמלה
בעיקר במיאמי, הפעם בגואטמלה (משמאל). יאיר נתניהו
לבסוף לא התקבלה החלטה על-ידי הוועדה המייעצת, והדיון בנושא נמשך. בכל מקרה, החלטה על שינוי בסידורי אבטחת הבן צריכה לעבור את אישור ועדת השרים לענייני שב"כ, שבה לנתניהו יש רוב. בוועדה, שאישרה באופן חריג מלכתחילה את אבטחתו של יאיר נתניהו על-ידי יחידה 730, חברים השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר המשפטים יריב לוין, שר החינוך יואב קיש ושר הביטחון יואב גלנט.
ההחלטה לאבטח את שרה נתניהו וילדי ראש הממשלה על-ידי היחידה לאבטחת אישים בשב"כ התקבלה לאחר תקרית ה"מצור" במספרה במרץ 2023. ההחלטה הייתה מוגבלת בזמן - לשנה אחת בלבד. כעת הוועדה המייעצת דנה בהארכת ההחלטה, ולטענת גורמים המצב מאז למעשה הסתבך בגלל המלחמה ושהות הבן בחוץ לארץ. כאמור, החלטה בנושא לא התקבלה. לפי הערכות, האבטחה תוארך לפחות עד שהמלחמה תסתיים - לעוד חודשים ספורים.
נתניהו הבן, נדגיש, שוהה בעיקר בחו"ל מאז חודש מרץ 2023, אז התקבלה כאמור ההחלטה על אבטחתו - ובשבועות האחרונים עסוק ביתר שאת במתקפות מרחוק על ראשי מערכת הביטחון - בעודו מאובטח מטעם המדינה - ורומז ל"בגידה" שהובילה לאסון 7 באוקטובר.
בשבוע שעבר הוא התייחס להחלטת בג"ץ להקפיא את בדיקת מבקר המדינה מתניהו אנגלמן - וכתב: "מה הם מנסים להסתיר? אם לא הייתה בגידה, למה הם כל כך מפחדים שגורמים חיצונים ועצמאים יבדקו מה קרה?". ימים קודם לכן שיתף סטורי שבו נכתב כי הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר וראש אמ"ן הפורש אהרון חליוה הם "שלושה כישלונות קטלניים".
בתוך כך, הערב הכחישו בלשכת ראש הממשלה פרסום של העיתונאי בן כספית, ולפיו משפחת נתניהו מבקשת לקבל אבטחה צמודה לכל החיים. "הפרסום רצוף שקרים והכפשות על משפחת נתניהו ועל ראש הממשלה", נמסר.
השתתף בהכנת הכתבה: דן אורן