העיתון האמירותי בשפה האנגלית, "The National", דיווח הערב (יום שני) כי מנהיגי חמאס מתכננים לעזוב את קטאר ולעבור לעיראק - שם יזכו להגנה איראנית. הסיבה, לפי הדיווח, היא "הלחץ הגובר" שמפעילים בדוחא ובוושינגטון על ארגון הטרור, כדי שיסכים להצעה הישראלית לעסקת חטופים חדשה. חבר הלשכה המדינית של חמאס, עיזאת א-רישק, הכחיש את הדיווח.
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
מנהיג הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה
(צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
לפי הדיווח, גורמים בממשלת עיראק אישרו את הגעת מנהיגי חמאס בחודש שעבר. הם יעברו מבירת קטאר לבגדד, שם איראן תהיה אחראית להגן עליהם ועל משרדיהם.
דובר מחלקת המדינה של ארה"ב מת'יו מילר נשאל הערב על הדיווח, ואמר שהוא מודע לו - אך סירב לאשש את אמינותו או להכחישו. "הבהרנו לכל ממשלה באזור שלא צריך להמשיך יותר ב'עסקים כרגיל' עם חמאס אחרי המתקפות המזוויעות של 7 באוקטובר, וזה תקף לגבי כולם", אמר.
לפי הדיווח, מנהיג חמאס איסמעיל הנייה דן במהלך עם ממשלות איראן ועיראק, וסוכם לצאת לדרך חרף העובדה שאין קונצנזוס בפרלמנט העיראקי סביב ההחלטה. "חלק מהמפלגות, במיוחד הכורדים וחלק מהסונים, חוששים שזה יעמיק את המחלוקת עם ארה"ב", אמר חבר פרלמנט עיראקי בכיר. "למרות שאין קונצזנוס, הממשלה לא תחזור בה מהחלטתה לארח את חמאס", הוסיף.
( צילום: ירון ברנר)

העיתון ציטט את חבר הפרלמנט לצד "מנהיג מפלגה שמקורב למיליציות הפרו-איראניות", והשניים אמרו כי בגדד קיבלה בברכה את הנוכחות הצפויה של חמאס בשטחה. החודש, נציין, פתח ארגון הטרור "משרד מדיני" בבירה העיראקית - אך אז לא דובר על מעבר של כלל מנהיגיו לשם.
בשבועות הקרובים צפוי הארגון להקים בבגדד משרד תקשורת, אך עדיין לא ברור מתי המנהיגים עצמם יגיעו לבירה העיראקית. גורמים ששוחחו עם העיתון האמירותי אמרו כי כחלק מההכנות למעבר, חמאס גם שלח לבגדד "צוותי ביטחון ולוגיסטיקה".
על רקע הטענה שבבגדד יקבלו בכירי חמאס הגנה איראנית, בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" - שמזוהה עם חיזבאללה - דווח לאחרונה שבביקור שערך בעיראק שר החוץ האיראני עלי באקרי כני, הוא עסק בין היתר בפתיחה המתוכננת של אותו "משרד תקשורת" של חמאס. לפי הדיווח, תפקיד המשרד יהיה מוגבל בהעברת מידע לארגון הטרור, ולתיאום בינו לבין שאר גורמי "ציר ההתנגדות" האיראני.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אמיר קטאר שייח' תמים בן חמד אל-ת'אני
ג'ו ביידן, אמיר קטאר שייח' תמים בן חמד אל-ת'אני
ביידן ואמיר קטאר אל-ת'אני. לפי הדיווחים, דוחא נענתה ללחץ האמריקני - ואיימה על חמאס
(צילום: רויטרס, רויטרס / Saudi Press Agency/Handout)
אחד הגורמים שצוטטו בדיווח אמר כי גם אם המעבר ייצא לפועל, חמאס צפוי להשאיר נציגים מסוימים בדוחא על מנת לשמור הקשר בין ארגון הטרור לקטאר. זאת, על רקע העובדה שזו צפויה להיות אחת התורמות המרכזיות בשיקום העתידי של רצועת עזה, בתום המלחמה.
בעבר, יצוין, כבר דווח שהנהגת חמאס בחו"ל - שיושבת בקטאר מאז 2012 - שוקלת לעזוב ולעבור למדינה ערבית אחרת, ובהקשר זה הוזכרו בין היתר עומאן וטורקיה. זאת על רקע דיווחים על לחץ שקטאר מפעילה לכאורה על חמאס, כדי לקדם עסקת חטופים עם ישראל. מוקדם יותר החודש פורסם ב-CNN כי קטאר נענתה לדרישות אמריקניות ואיימה באופן מפורש בגירוש בכירי חמאס משטחה.
לפי הדיווח כעת ב-The National, במפגש שנערך החודש נאמר לגורמים בחמאס כי הם עומדים לא רק בפני גירוש מקטאר אלא גם בפני צעדי ענישה אחרים כגון הקפאת נכסיהם מחוץ לעזה - אם לא יגלו גמישות במשא ומתן לעסקה. בדיווח נטען כי האזהרה הזו הועברה לבכירים בהנהגה הפוליטית של חמאס, בהם הנייה עצמו, במפגש שנערך החודש עם מתווכים מקטאר ומצרים. אותן שיחות נערכו אחרי ביקור שערך בדוחא ראש ה-CIA וויליאם ברנס, שמוביל מצד ארה"ב את מאמצי התיווך.
בעיתון האמירותי מציינים כי אם המעבר לבגדד ייצא לפועל, ישנו חשש ממצב שבו יכולת ההשפעה של קטאר על ארגון הטרור תיפגע, וכך יגדלו המכשולים בדרך לעסקה.
ליאור בן ארי השתתפה בהכנת הכתבה