במאמר דעה שהתפרסם היום (שישי) בוושינגטון פוסט, תחת הכותרת: "נאום נתניהו בקונגרס עשוי לגרום לנזק ארוך טווח", נטען כי מספר בכירים במפלגה הדמוקרטית עדיין לא החליטו אם להגיע לנאומו המתוכנן של ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-24 ביולי - ואף שוקלים להחרימו. הם הודו כי הם חוששים שהאירוע ינוצל כדי להתערב בפוליטיקה האמריקנית, חודשים בודדים לפני הבחירות בנובמבר.
נתניהו, בחודש שעבר: "אם נצטרך לעמוד לבד, נעמוד לבד"
(צילום: דוברות רה"מ)

2 צפייה בגלריה
נתניהו בקונגרס, 2015
נתניהו בקונגרס, 2015
נתניהו בקונגרס, 2015
(צילום: AFP)
"אם נתניהו ישתמש בנאומו כדי לערער את המאמצים הדיפלומטיים של ממשל ביידן ולתקוף את מבקריו מהמפלגה הדמוקרטית, הדבר עלול לגרום לפוליטיזציה נוספת של מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל - ולפגוע בה בטווח הארוך", נכתב במאמר. בגבעת הקפיטול, כך נכתב, רבים במפלגה של ביידן מתוסכלים מהעובדה שמנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר הסכים להצעת יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון, וזאת למרות קריאותיו לקיום בחירות בישראל. "הוא תיאר את נתניהו כמכשול לשלום, אבל לא רצה להיראות אנטי-ישראלי בשנת בחירות - ולכן לא סירב", אמרו.
לפי הנטען במאמר, כמה דמוקרטים בכירים ציינו כאמור כי עדיין לא החליטו אם הם ישתתפו. "אנחנו צופים שנתניהו ישתמש בנאום כדי לתקוף את ממשל ביידן ואת הדמוקרטים", אמרו. הם הזכירו כי את נאומו בקונגרס ב-2015 ניצל נתניהו כדי לעודד יציאה מהסכם הגרעין עם איראן, אז היוזמה הדיפלומטית הגדולה ביותר של ממשל ברק אובמה. אז, 58 דמוקרטים לא הגיעו לנאום. הפעם, המספר עלול להיות גבוה יותר.
"הנאום של נתניהו בקונגרס ב-2015 היה טעות עבורו ועבור ישראל", אמר הסנאטור כריס מרפי (סנאטור מטעם מדינת קונטיקט), שנוטה דווקא כן להגיע לנאום. "משימתו של נתניהו לסכל את ההסכם עם איראן נכשלה. והמחלוקת שמסביב העמיקה את הסדקים בין גורמים בממסד הפוליטי האמריקני לבין ישראל במשך שנים רבות", הוא הוסיף.
"הייתי מקווה שהוא ילמד את הלקח שלו, אבל אני לא חושב שמה שמנחה אותו הוא מה שטוב ליחסים בין ארה"ב לישראל", אמר מרפי, שטען כי מה שמנחה את נתניהו הוא "הישארות בשלטון". "אני מודאג מאוד ממה שהוא הולך להגיד ושזה רק יחמיר את הבעיות שיש לישראל בארה"ב ובעולם", סיכם.
2 צפייה בגלריה
ביידן מאחורי נתניהו, ב-2015. ישתמש בנאום כדי לתקוף אותו?
ביידן מאחורי נתניהו, ב-2015. ישתמש בנאום כדי לתקוף אותו?
ביידן מאחורי נתניהו, ב-2015. ישתמש בנאום כדי לתקוף אותו?
(צילום: AP)
הדמוקרטים, כך מסביר כותב טור הדעה, במצוקה. אם הם יחרימו את נאום נתניהו, הם עשויים לספוג מתקפות מהימין כמי שנתפסים "אנטי-ישראלים" בזמן מלחמה ורגע לפני הבחירות בארה"ב בנובמבר הקרוב. אם כן ישתתפו באירוע, הם עשויים להתמודד עם ביקורת מהשמאל הפרוגרסיבי.
הסנטור כריס קונס (סנאטור מטעם מדינת דלאוור) טען שנפגש ביום שלישי האחרון עם מייק הרצוג, שגריר ישראל בארה"ב, כדי לשקף בפניו את חששותיו לקראת הנאום. קונס אמר שהוא לא יתחייב להגיע לאירוע "עד שיובטח לו שנתניהו לא מתכנן להשתמש בזה כתרגיל מפלגתי ומפלג".
"אם זה יהיה כמו הנאום של 2015, זה לא רצוי ולא מועיל", אמר הסנאטור קונס. "אם נתניהו יבוא להכריז על תוכנית קונקרטית לסעד הומניטרי, שלטון פלסטיני עצמאי או תוכנית שתקדם את האזור, אני מעוניין להגיע".
ב-Axios דווח כי הדמוקרטים בבית הנבחרים דנים ב"מגוון רחב" של אפשרויות לתוכנית נגד את נאומו של נתניהו. לפי שישה גורמים שונים, ההצעות כוללות לקיים מסיבת עיתונאים או אירוע עם משפחות חטופים שלא חושבות שנתניהו עושה מספיק כדי לשחרר את קרוביהם. "השיחות האלה מתרחשות. וזה לא רק דמוקרטים-פרוגרסיבים", אמר אחד הגורמים.
לפי הדיווח, כמה מהם אמרו לאתר האמריקני כי אינם מתכוונים להגיע לנאום. דמוקרטים נוספים אמרו שהם מתנגדים לקיום הנאום, אך עדיין עשויים להשתתף. כמה חברי בית מתכננים להשתתף בנאום אך "לשבש אותו", אמר אחד המחוקקים.