9 צפייה בגלריה
עימותים ביהודה ושומרון
עימותים ביהודה ושומרון
חיילי צה"ל בשבוע שעבר ביו"ש
(צילום: EPA)
על רקע מבצע "שובר גלים" שמתנהל ברחבי יהודה ושומרון בשבועות האחרונים, שבעקבותיו תוגברו הכוחות בגזרה, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (ראשון) דוח בזק שהתבסס על ביקורי פתע שערך בבא"ח כפיר שבבקעת הירדן ובמוצב יקיר שבשומרון. המסקנה של המבקר ברורה: מומלץ שצה"ל יבחן את הצורך בשיפור המעטפת הלוגיסטית שלו.
"בשבועות האחרונים צה"ל מבצע לחימה חשובה ביהודה ושומרון", אמר המבקר אנגלמן בהתייחסו לממצאי הדוח. "נקודת ההנחה צריכה להיות למבצע מתגלגל שעשוי להימשך זמן רב. אנחנו מקיימים השנה ביקורת על תנאי המחיה של חיילים בסדיר ובמילואים ובמסגרתו ערכתי ביקור פתע בבסיסי צה"ל. הממצאים דורשים טיפול ותיקון מיידי ולכן החלטתי לפרסם דוח בזק בנושא. על צה"ל לטייב את המעטפת הלוגיסטית ללוחמים בסדיר ובמילואים ביהודה ושומרון. אין סיבה שחיילים מילואים לא יקבלו מזון כנדרש בשבוע הראשון של התעסוקה שלהם בצל עיבוי כוחות מבצעי".
המבקר אנגלמן מפרט את ממצאי הדוח
(צילום: משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור)

על הליקויים שנמצאו בשיחה עם חיילי מילואים הוא אמר: "לא ייתכן שבשעה שלוחמי המילואים מוסרים נפשם למען הגנת המדינה, הם צריכים להיות מודאגים מיחס מעסיקיהם. על צה"ל ומשרד הביטחון לטפל בסוגיה חשובה זו כדי להוקיר את לוחמי המילואים ולשמור על המוטיבציה שלהם. הם שומרים עלינו - ומחובתנו לשמור עליהם".
המבקר אנגלמן שוחח במהלך ביקורו, שנערך בתחילת אוגוסט, עם לוחמים בבא"ח כפיר (בסיס ההכשרה של החטיבה שבו משרתים מאות חיילים). מהשיחה עלה כי המענה לחייל בתחום הרפואה אינו משביע רצון. הלוחמים ציינו כי לעיתים חולפים שבועות עד שהם פוגשים רופא, וכי מרגע קבלת ההפניה לרופא מומחה ועד למפגש עמו ומתן המענה לבעייתם הרפואית חולפים לעיתים חודשים רבים.
ארבעה לוחמים התלוננו שלא נבדקו בידי רופא אורתופד, אף שזה זמן מה הם סובלים מכאבים ברגליים. שניים מהם ציינו שהם סובלים מכאבי רגליים בעקבות פלטפוס וממתינים כבר יותר משלושה חודשים לקבלת מדרסים. לוחם אחר הסובל מבעיה בכתף מחכה במשך חודשיים להיבדק על ידי פיזיותרפיסט.
9 צפייה בגלריה
מבקר המדינה בסיור בבסיסים שנבדקו בביקורת
מבקר המדינה בסיור בבסיסים שנבדקו בביקורת
המבקר אנגלמן בסיור בבסיסים שנבדקו
(צילום: דוברות מבקר המדינה)
9 צפייה בגלריה
מבקר המדינה בסיור בבסיסים שנבדקו בביקורת
מבקר המדינה בסיור בבסיסים שנבדקו בביקורת
(צילום: דוברות מבקר המדינה)
עוד ציינו הלוחמים כי המענה בתחום רפואת השיניים ניתן לאחר שבועות רבים. מקרה אחד שעליו כתב המבקר הוא של לוחם שכבר חודשיים סובל מחור בשן ומכאבים, ועדיין לא זכה לטיפול אף שיש שני רופאי שיניים בבא"ח. לוחם אחר ממתין ארבעה חודשים לפגוש רופא עיניים כדי לקבל מרשם למשקפיים, וחייל אחר חש ברע בעת ששהה בשטח האימון, נפגש עם חובש וביקש כי רופא יבדוק אותו - אך בקשתו לא נענתה.
כמה לוחמים ציינו בשיחה שתנאי היגיינה ירודים בשטח גורמים להם לסבול משלשולים, ואחד מהם ציין שזה חודשיים הוא סובל משלשול דמי ולכן מדי פעם נשלח לרופא, אבל מצבו נותר ללא שיפור והדבר אינו מטופל. אחת התלונות החוזרות ונשנות היא שכאשר נשלח קרח לשטח, בהיעדר כלים מתאימים נאלצים הלוחמים לגרוף אותו בידיהם המלוכלכות כדי להכניסו למימייה, ובעקבות כך חלקם סובלים פעמים רבות משלשולים.
בתגובתו מספטמבר האחרון בנוגע להמתנה לרופא היחידתי, ציין צה"ל כי מדובר בלוחמים שנמצאים בשטח ואינם יכולים לעלות למרפאה, וכי התקיימה שיחה עם כל החובשים הפלוגתיים (חופ"לים) ובה חודדה ההנחיה ולפיה טיפול רפואי יבוא גם על חשבון זמן אימון ואין לעכב מתן טיפול רפואי. בנוגע לרופאים מומחים ציין צה"ל כי בכמה תחומים ייתכן מצב שבו חייל יחכה יותר מחודש למפגש עם רופא, ועם זאת מתקיים מעקב שבועי אחר ביצוע ההפניות. בנוגע לרפואת שיניים ציין צה"ל כי לעיתים מגיעים לטיפול חיילים ומפקדים לאחר הזנחה של שנים ולכן הטיפול ניתן לפי דרגת החומרה והצורך, ועם זאת מבוצעת בקרה להפחתת שיעור התחלואה.
9 צפייה בגלריה
תקרה מתקלפת במחנה פלס
תקרה מתקלפת במחנה פלס
תקרה מתקלפת במחנה פלס שבבקעת הירדן
(צילום: משרד מבקר המדינה)
9 צפייה בגלריה
תקרה מתקלפת במחנה פלס
תקרה מתקלפת במחנה פלס
(צילום: משרד מבקר המדינה)
9 צפייה בגלריה
מגורים בבסיסי צה"ל שנבדקו
מגורים בבסיסי צה"ל שנבדקו
תנאי המגורים בשניים מהבסיסים שנבדקו
(צילום: משרד מבקר המדינה)
ליקויים נמצאו גם בתחום המזון לחיילים. הלוחמים ציינו בפני מבקר המדינה שתפריט ארוחת הצהריים מכיל פחמימות בשפע, אך מנת הבשר היומית מוגבלת לאחת, ולפיכך חסרה מנה בשרית בכמות מספקת. עקב כך, אמרו החיילים, הם אינם מקבלים את כמות החלבון שנדרשת להם כדי להיות בכושר ולהתמודד עם האתגרים הפיזיים בהכשרה. עוד ציינו הלוחמים כי השמירה על ההיגיינה האישית ועל היגיינת המזון אינה מספקת, ולעיתים הדבר פוגע בבריאות החיילים וכפועל יוצא מכך בהכשרתם.
בנוגע למנות החלבון המוגשות ציין צה"ל כי הן מותאמות לדרישות התזונאיות, וכי מחנות ההכשרה, ובהם בא"ח כפיר, מקבלים תוספת של מנת בשר פעמיים בשבוע, נוסף על המנה הרגילה המוגשת בחדר האוכל. עם זאת, ציין צה"ל כי במשך שלושה חודשים לא ניתנה תוספת בשר במטבחי המהדרין. בנוגע להיגיינת המזון צוין כי במסגרת ביקורות תזונה לא עלו פערים, אך עם זאת יינתן דגש בבא"ח לצורך הגברת הפיקוח בנושא זה.
בנוגע להכשרת הלוחמים, נמצאו פערים בין מתגייסי מרץ למתגייסי אוגוסט. מפקד הבא"ח ציין שמתגייסי מרץ נבדלים ממתגייסי אוגוסט מבחינת ההכשרה. זמן קצר לאחר התגייסותו של מחזור מרץ מתחילה עונת הקיץ, ועקב תנאי מזג האוויר החם בבקעת הירדן מצטמצם מספר השעות שבהן ניתן להתאמן, ולעומת זאת זמן קצר לאחר התגייסותו של מחזור אוגוסט מתחיל החורף ותנאי מזג האוויר מאפשרים אימונים ממושכים יותר.
כמו כן, במחזור מרץ חלק מהאימונים מתקיימים בלילה כשעומס החום נמוך יותר. הלוחמים ציינו בשיחה כי נוכח החום הכבד קשה לישון ביום, ועקב כך מספר שעות השינה שלהם קטן מהמספר המינימלי הנדרש לפי פקודות הצבא.
וזה לא הכול. מהשיחות של המג"ד ושל חיילי המילואים עם המבקר עלה כי יש בגדוד מחסור בציוד המשמש לפעילות הגדוד, בייחוד באמצעי לחימה מסוימים ובכלי רכב ייעודיים, כמו ג'יפים וזאב. עוד עלה מהשיחות כי ניהול הנשקייה טעון שיפור בדגש על ניהול ממוכן של הרישומים.
בנוסף כתב המבקר אנגלמן כי חיילי המילואים ציינו שבשבוע הראשון היה מחסור במזון, אולם מאז הבעיה נפתרה. עוד ציינו שהבעיה העיקרית אינה כמות המזון או איכותו אלא תנאי ההיגיינה במטבח, והם הביאו שתי דוגמאות: הטבחים עובדים במטבח כשידיהם מלוכלכות ועובדי המטבח השתמשו באותו סמרטוט לניקוי הרצפה ולניקוי משטחי העבודה.
עוד עלה כי בשל תגבור גזרת איו"ש בגדודי סדיר ומילואים שהחל באפריל האחרון במסגרת מבצע "שובר גלים", ועדיין נמשך במועד הביקור, המטבח במוצב משרת שני גדודי מילואים (במקום גדוד אחד בעתות שגרה לפני התגבור). מצב זה מטיל עומס רב על המטבח ופוגע ביכולת לתת מענה מיטבי למשרתים במוצב.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדוח כי "צה"ל תגבר במהלך החודשים האחרונים את גזרת יהודה ושומרון בגדודים לוחמים בכמות גדולה, אמצעים טכנולוגיים ויכולות מתקדמות כחלק ממבצע "שובר גלים" לסיכול ולמניעת טרור. צה"ל אינו מחזיק תשתיות גיבוי לכל סוגי הכוננויות וזאת בשל העלויות הגבוהות. יחד עם זאת, במקרים בהם נדרש תגבור נרחב, ישנו זמן התארגנות מוגדר לקליטת הכוחות המתגברים. בסיס האימונים של חטיבת כפיר החל תהליך שיפור ושיפוץ בשנה החולפת אשר יימשך גם בשנה הבאה, כפי שהוגדר עוד טרם ביקור המבקר בבסיס.
"צה"ל משקיע תקציבים ומשאבים רבים לשיפור התשתיות ותנאי המחייה של חיילי צה"ל, בדגש על תשתיות הדרכה, מחנות אימונים, בסיסים ומוצבים. רמת הכשירות והמוכנות של צה"ל ללחימה בכלל הגזרות גבוהה. בשני הבסיסים בהם התקיים הביקור, הליקויים שנמצאו אינם פוגעים בכשירות המבצעית ומוכנות הכוחות ללחימה. חלק מממצאי הדו"ח טופלו מיד לאחר הביקור, והיתר מצויים בטיפול".
גורמים צבאיים אמרו כי "בתחום הרפואה, המענה הרפואי בצה"ל השתפר בכלל המערכים בשנה האחרונה. היחס ואיכות הרופאים בבא"ח כפיר גבוהה וכמות מפגשי רופא-חייל בבסיס היא מעל הממוצע. לוחמים מחכים זמן לבדיקה במקרים שבהם נמצאים בשטח ואינם יכולים לעלות למרפאה, ולכן בוצעה שיחת חידוד נהלים לכלל החובשים הפלוגתיים כי טיפול רפואי יבוא גם על חשבון זמן אימון ואין לעכב מתן טיפול רפואי.
"בתחום המזון – הוכח בביקור במוצב יקיר שכמות ואיכות המזון טובה, ואנו שוללים את הטענה שתנאי ההיגיינה במטבחים נמוכים. בתחום הכשרת הלוחם – היא מתבצעת על פי התכנים הנדרשים לצד תכנים נוספים, והאימונים מתבצעים בהתאם לטבלת עומסי החום ופקודות הצבא בנושא. לגבי התשתיות בבא"ח כפיר – בשנה האחרונה בוצעו פעולות על מנת לשפר את המענה שניתן לחיילים בשני מחנות הבא"ח ובתוך כך בתחום הסניטציה והבינוי, הקמת מתחמי הצללות והחלפת 70 מזגנים בכל הפלוגות בבא"ח".