שב"כ והמשטרה הודיעו הבוקר (שישי) כי פענחו את אירוע זריקת בקבוקי תבערה לעבר מסגד סידני עלי בהרצליה בחודש ינואר האחרון. במסגרת הפרשה נעצרו שני תושבי תל אביב - ליעד אוחנה (19) ונער בן 16 ששמו אסור בפרסום, והיום הוגש נגדם כתב אישום שבו התברר כי השניים השליכו את בקבוקי התבערה ממניע לאומני. כתוצאה מהשלכת הבקבוקים אש נדלקה על גג המסגד - ואחד הנאשמים אף תיעד את המעשה לטיקטוק.
2 צפייה בגלריה
זריקת בקבוקי התבערה על מסגד סידני עלי
זריקת בקבוקי התבערה על מסגד סידני עלי
בקבוקי התבערה ששימשו את הנאשמים
(צילום: דוברות המשטרה)
בחקירה עלה כי השניים תכננו לבצע לינץ' בערבי, אך זנחו את הרעיון ופנו למימוש פיגוע נגד מסגד. לאחר שבחנו מסגדים באזור תל אביב, החליטו להוציא לפועל את תוכניתם למול מסגד "סידני עלי" בהרצליה.
עם תום חקירתם בשב"כ, הגישה היום פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי), לבית המשפט המחוזי בעיר, כתב אישום כנגד השניים, המייחס להם עבירות של קשירת קשר לביצוע מעשי טרור (הצתה של קודשי דת), מעשה טרור של הצתה בצוותא ופעולה בנשק למטרות טרור בצוותא.
בכתב האישום תואר כי אחד הנאשמים תיעד השלכה של בקבוק תבערה במכשיר הטלפון הסלולרי שלו, ואז הצית בקבוק בעצמו - והשליך אותו על גג המסגד. אחד מבקבוקי התבערה שהושלכו על הגג התנפץ והתלקח ואש נדלקה על הגג. בידי הפרקליטות תיעוד סרטון טיק טוק, שבו תיעוד האירוע לצד כיתוב שיש בכך מסר לחמאס ועם ישראל רוצה נקמה וזו רק ההתחלה.
2 צפייה בגלריה
מסגד סידני עלי הרצליה חוף הים
מסגד סידני עלי הרצליה חוף הים
מסגד סידני עלי בהרצליה
(צילום: shutterstock )
בבקשת המעצר ציין עו"ד יונתן טל אליהו מפרקליטות מחוז תל אביב כי "מעבר לייצור נשק של בקבוקי תבערה שהוכנו על מנת לממש את תכנית ההצתה, ומעבר לכך שעבירת ההצתה היא עבירה הטומנת בחובה סיכון ממשי לא רק לדבר אותו מבקשים להצית אלא לכלל הסביבה, לו הייתה תכנית המשיבים מתממשת במלואה והמסגד היה עולה באש, היה בכך כדי להביא להסלמה של מעשי אלימות קשים בחברה הישראלית, על רקע דתי-לאומני".
שב"כ מסר כי "שירות הביטחון הכללי רואה במעשים אלה, המבוצעים מתוך מניעים לאומניים, סכנה לביטחון המדינה, ובשיתוף עם משטרת ישראל, ימשיך לפעול לסיכולם וכן למיצוי מלוא חומרת הדין למול מבצעי מעשים אלה".
עוד נמסר כי "בשב"כ מזהים עלייה במוטיבציה לפעול נגד ערבים מאז הפרעות בחווארה, כולל במרחבים מעורבים בתוך הארץ, ועם העלייה באיום פועל שירות הביטחון הכללי למיצוי מלוא הכלים הנתונים בידיו על מנת לסכל כוונות אלו מבעוד מועד".
עו"ד שמעון אמיר שמייצג את הנער אמר בתגובה: "אנו נלמד את חומר החקירה ונגיב לגופו של עניין. חשוב לומר כבר עתה כי זכויותיו של מרשי, שהינו קטין, נפגעו באופן מובהק, לרבות פגיעה בזכות ההיוועצות עם עורך דין טרם חקירתו. זכות שהינה בסיסית במדינה דמוקרטית. לא זו אף זו, מרשי הוחזק בבידוד, בבית מעצר שאינו מיועד לקטינים. מכאן שאין חולק כי ישנה בעייתיות בחקירתו של מרשי ובתוצאותיה, בייחוד כשעסקינן בקטין שנחקר לראשונה על ידי גוף חקירה אימתני ודרקוני כמו שב"כ. אני בטוח כי טענות אלו ייבחנו על ידי בית המשפט שלא ייתן יד לפגיעה בזכויות חוקתיות של קטין".