ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל צ'רלס בראון, הזהיר אמש (ראשון) כי האמריקנים כנראה לא יוכלו לסייע לישראל להגן על עצמה במלחמה רחבה עם חיזבאללה, כפי שעשו במתקפה האיראנית בחודש אפריל. לפי בראון, אחת הסיבות לכך היא שקשה יותר להתמודד עם רקטות קצרות טווח שאותן משגר חיזבאללה - ביחס לירי האיראני - שהגיע ממרחק של כ-1,500 ק"מ.
3 צפייה בגלריה
צ'רלס "סי קיו" בראון הרמטכ"ל החדש של ארה"ב ראש המטות המשולבים
צ'רלס "סי קיו" בראון הרמטכ"ל החדש של ארה"ב ראש המטות המשולבים
גנרל צ'רלס בראון. יתקשו להגן
(צילום:רויטרס, Evelyn Hockstein)

בקצרה:

  • ראש המטות המשולבים, גנרל צ'רלס בראון, הזהיר כי ארה"ב תתקשה לסייע לישראל במלחמה רחבה מול חיזבאללה, בניגוד לסיוע שהעניקה במתקפה האיראנית באפריל.
  • בראון העריך כי מתקפה ישראלית על לבנון עלולה להתפתח למלחמה אזורית כוללת, שבה איראן והמיליציות הנאמנות לה עלולות להתערב.
  • שר הביטחון גלנט יצא לארה"ב לסדרת פגישות בנושאי עסקת החטופים, משבר החימושים וההסלמה בצפון.
  • איומי מנהיג חיזבאללה נסראללה על קפריסין עוררו תגובות בינלאומיות, כולל הצהרת תמיכה של יוון בקפריסין.
בראון, הרמטכ"ל האמריקני, הזהיר אמש גם כי מתקפה ישראלית על לבנון עלולה להתפתח למלחמה אזורית כוללת - שאליה תיכנס איראן והמיליציות הנאמנות לה - במיוחד אם ישראל תסכן את המשך הקיום של חיזבאללה. "היכולת הכוללת של חיזבאללה גבוהה מזו של חמאס - במספר הרקטות וכד'. אני רק אומר - הייתי מאמין שאיראן תיטה לספק תמיכה גדולה יותר לחיזבאללה", אמר בראון בביקור ביבשת אפריקה.
דברי בראון מוציאים לאור את ההערכות שהשמיעו עד כה גורמים עלומי שם. לפני כשבוע וחצי פרסם פרשננו נדב איל בטורו במוסף לשבת כי גורמי מודיעין מערביים מעריכים שאיראן תיטה להצטרף ולתקוף את ישראל במלחמה רחבה עם חיזבאללה. "אם ההנחה עד כה הייתה שחיזבאללה יצטרף אם נתקוף את איראן, ההערכה המעודכנת היא שאיראן תצטרף אם ישראל תתקוף עמוקות את חיזבאללה", אמרו.
אתמול המריא לארה"ב שר הביטחון יואב גלנט, שצפוי לקיים סדרת פגישות על עסקת החטופים, היום שאחרי, משבר החימושים - וגם ההסלמה בצפון. גלנט ייפגש בוושינגטון בין היתר עם מזכיר ההגנה לויד אוסטין, ראש ה-CIA ביל ברנס, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ויועציו של ביידן ברט מקגורק ועמוס הוכשטיין. "יש לפגישות הללו חשיבות מכרעת לעתיד המלחמה", אמר גלנט טרם המראתו. "אנחנו ערוכים לכל פעולה שתידרש, גם בלבנון".
גלנט לפני המראתו לוושינגטון: "ערוכים לכל פעולה, גם בלבנון"
(צילום: שחר יורמן)

במהלך המתקפה האיראנית בחודש אפריל, על-פי דיווחים בעולם, הטילים והכטב"מים האיראניים נוטרו מהרגע ששוגרו, באמצעות מכ"מים במדינות המפרץ הפרסי, המחוברים למרכז המבצעים של ארה"ב בקטאר. המרכז העביר את המידע למטוסי קרב מכמה מדינות במרחב האווירי מעל ירדן וממדינות נוספות, וכן לספינות מלחמה בים ולמערכות הגנה מפני טילים בישראל. לדברי גורמים רשמיים, "כאשר המל"טים האיראניים שנעו באיטיות התקרבו, הם הופלו, בעיקר על-ידי כוחות מישראל ומארה"ב. מקצתם יורטו על-ידי מטוסי קרב בריטיים, צרפתיים וירדניים".
בשלב מסוים, כך לפי הדיווח, יותר מ-100 טילים איראניים היו בדרכם לישראל בו-זמנית. גורם רשמי אמריקני ציין כי הרוב המכריע יורט על-ידי מערכות ההגנה האווירית הישראליות במרחב האווירי הישראלי ומחוצה לו. לדבריו, מטוסים אמריקניים יירטו יותר מ-70 כטב"מים, ושתי משחתות טילים מונחים אמריקניות במזרח הים התיכון יירטו עד שישה טילים. מערכת ההגנה האווירית האמריקנית פטריוט יירטה בהצלחה ליד ארביל שבעיראק טיל בליסטי איראני בדרכו לישראל.
3 צפייה בגלריה
כוח רדואן
כוח רדואן
מחבלי כוח רדואן של חיזבאללה. איראן תצטרף?
הנזק בבסיס נבטים מהירי האיראני באפריל
(צילום: דובר צה"ל)

בסך הכול, מתוך יותר מ-300 כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים ששוגרו מאיראן, רק מספר קטן של טילים נחתו בישראל - וגרמו נזק קל לבסיס חיל האוויר נבטים שבדרום. גורם ישראלי אמר כי המתקפה האיראנית אז הייתה הפעם הראשונה שבה פעלה ברית אזורית של מדינות ערב וישראל נגד איראן. "ראינו את הברית פועלת במלוא עוצמתה", סיפר אז ל"וול סטריט ג'ורנל".

במיליציות נכונים לסייע

אתמול דיווחה סוכנות הידיעות AP כי אלפים מאנשי המיליציות הפרו-איראניות ברחבי המזרח התיכון מוכנים להגיע ללבנון ולהצטרף למחבלי חיזבאללה בקרבות, אם המצב יגיע לכדי מלחמה רחבת היקף. המיליציות כוללות אנשים מלבנון, עיראק, אפגניסטן ופקיסטן - שהשתתפו במשך שנים ארוכות במלחמת האזרחים בסוריה. אתמול אמרו גורמים במיליציות כי הם עשויים להצטרף גם לקרבות נגד ישראל.
3 צפייה בגלריה
אנשי המיליציות בסוריה עם מפקד כוח קודס המחוסל סולימאני. כתף אל כתף
אנשי המיליציות בסוריה עם מפקד כוח קודס המחוסל סולימאני. כתף אל כתף
אנשי המיליציות בסוריה עם מפקד כוח קודס המחוסל סולימאני. כתף אל כתף
הגורמים ציינו כי לוחמים מכל האזור יצטרפו. אלפים מהם, כאמור, נמצאים בסוריה - ויכולים בקלות לחצות את הגבול הכמעט ולא קיים בין סוריה ללבנון. "נילחם כתף אל כתף עם חיזבאללה אם מלחמה כוללת תפרוץ", אמר ל-AP אחד הגורמים במיליציות בעיראק. לדבריו, כבר עכשיו נמצאים בלבנון "יועצים" מעיראק שעוסקים בנושא.
גורם אחר ששוחח עם AP פירט אילו מיליציות עשויות לקחת חלק במלחמה עם ישראל - במקרה שתפרוץ כזו: אנשי אל-חשד א-שעבי העיראקי, הפאטימיון מאפגניסטן, הזיינביון מפקיסטן - וגם אנשי החות'ים בתימן.
העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", שנחשב לשופרו של חיזבאללה, דיווח שלשום על כוונת המיליציות להצטרף - במקרה שארגון הטרור השיעי ייתן את הסכמתו. מנגד, בעיתון א-שרק אל-אווסט הסעודי, אמר גורם מאותן המיליציות כי מדובר "רק בהשערות", כי חיזבאללה לא זקוק לעוד לוחמים. עם זאת, לדברי הגורם, "המיליציות יפתחו חזית ישירה מתוך סוריה, בשימוש כטב"מים וטילים נגד מטרות ישראליות - אם העימות יתרחב".
בינתיים, בעולם ממשיכים לעסוק באיומי מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה על קפריסין. שר החוץ של יוון, יורגוס גראפטריס, אמר בכינוס בבלגיה כי "האיום של חיזבאללה על קפריסין, מדינה חברה באיחוד האירופי, הוא בלתי מתקבל על הדעת, והאיחוד יתמוך במדינות חברות הנמצאות תחת איום. אנחנו עומדים לצד קפריסין וניאבק יחד נגד כל סוג של איום מצד ארגוני טרור".