אבי זוורנר, המורה שילד בן 6 ירה בה בכיתה ופצע אותה קשה באירוע שזעזע את ארה"ב בתחילת השנה, התראיינה לראשונה לאחר השיקום הממושך שעברה וסיפרה על רגעי הבהלה בבית הספר בווירג'יניה – שבמהלכם ניסתה להציל את תלמידיה למרות פציעתה הקשה, ורק לאחר שפינתה אותם מהכיתה התמוטטה. בריאיון שהתפרסם בצהריים (יום ג') ברשת NBC, סיפרה המורה בת ה-25 כיצד הבחינה בילד מכוון אקדח הישר לעברה – ופותח באש.
4 צפייה בגלריה
    ארה"ב אבי זוורנר המורה ש נורתה על ידי ילד בן 6 בכיתה
    ארה"ב אבי זוורנר המורה ש נורתה על ידי ילד בן 6 בכיתה
אבי זוורנר, "המורה הגיבורה" של ארה"ב. "רק רציתי להוציא משם את התינוקות שלי"
"לעולם לא אשכח את המבט שהוא נתן לי", אמרה זוורנר, שהכדור פגע בה ביד שמאל ולאחר מכן המשיך וחדר לריאות שלה. "זה שינה אותי, זה שינה את חיי", הוסיפה. לדבריה היא עדיין בהלם ומתקשה להבין כיצד אירוע שכזה יכול היה לקרות. "אני לא בטוחה מתי ההלם יעבור בגלל שזה פשוט היה הזוי מדי, ובגלל הזיכרונות העוצמתיים מהיום ההוא. אני חושבת על זה מדי יום. לפעמים יש לי סיוטים בלילה".
הירי, נזכיר, אירע ב-6 בינואר בבית הספר היסודי "ריצ'נק" בעיירה ניופורט ניוז שבווירג'יניה. הילד, תלמיד כיתה א', ירה בזוורנר באמצעות אקדח 9 מ"מ שהיה שייך לאמו. לדברי הרשויות הירי היה מכוון ולא היה מאבק פיזי כלשהו שקדם לו. במה שתואר על ידי המשטרה המקומית כמעשה של גבורה, זוורנר פינתה את הילדים האחרים מהכיתה אל המסדרון, בזמן שעובדת אחרת בבית הספר השתלטה על הילד היורה.
רק לאחר מכן זוורנר ניגשה לטפל בעצמה, והתמוטטה אחרי שהגיעה למשרד המנהל של בית הספר. לפי המשטרה, לפני שזוורנר נכנסה למשרד היא עצרה והסתכלה אחורנית כדי לוודא שכל התלמידים בריאים ושלמים. עדת ראייה, סבתא שהגיעה לאסוף את נכדיה מבית הספר לאחר הירי, סיפרה אז לתקשורת האמריקנית כי ראתה את המורה בכניסה למשרד: "היא אמרה 'תתקשרו ל-911, ירו בי' – ואז התעלפה".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב וירג'יניה בית הספר ריצ'נק בעיר ניופורט ניוז ילד בן 6 ירה במורה בכיתה
ארה"ב וירג'יניה בית הספר ריצ'נק בעיר ניופורט ניוז ילד בן 6 ירה במורה בכיתה
בית הספר שבו אירע הירי בווירג'יניה. הילד הושעה בגלל ששבר למורה את הטלפון, ולמחרת חזר וירה בה
(צילום: AFP)
בריאיון שהתפרסם כעת זוורנר סיפרה כי את הרגעים הללו, אחרי שפינתה את הילדים מהכיתה, היא זוכרת רק במעורפל. היא ציינה כי מיד אחרי הירי החלו שאר התלמידים לצרוח, מה שלדבריה היה מבהיל לא פחות מהירי עצמו, ובעקבות זאת היא החלה מיד לפנותם. "רק רציתי להוציא משם את התינוקות שלי", סיפרה ל-NBC. לדבריה כשהחלה לעשות את דרכה למשרד המנהל היא נשמה בכבדות והראות שלה הלכה והצטמצמה. "אני זוכרת שהלכתי למשרד ופשוט התעלפתי. חשבתי שנהרגתי".
זוורנר אמרה שהיא מאמינה כי חייה ניצלו כיוון שהכדור פגע תחילה ביד שלה, ורק לאחר מכן המשיך לעבר החזה. היא אושפזה במשך כשבועיים ועברה ארבעה ניתוחים, אבל השיקום עדיין נמשך והיא סיפרה שיש ימים שבהם היא מתקשה אפילו לקום מהמיטה. "אני מנסה להישאר חיובית. אתם יודעים, להיות עם גישה חיובית על מה שקרה ומה שהעתיד שלי צופן".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב וירג'יניה בית הספר ריצ'נק בעיר ניופורט ניוז ילד בן 6 ירה במורה בכיתה
ארה"ב וירג'יניה בית הספר ריצ'נק בעיר ניופורט ניוז ילד בן 6 ירה במורה בכיתה
הילד לא יואשם, אבל ייתכן שפקידים בבית הספר יועמדו לדין בגין רשלנות
(צילום: AFP)
סביב הירי יש עדיין לא מעט סימני שאלה, ואף שהילד עצמו צעיר מדי מכדי שיוגש נגדו כתב אישום הרשויות בוחנות אפשרות להעמיד לדין גורמים בבית הספר שהיו אחראים אולי למחדל שאפשר את התקרית – כשלפי הדיווחים בשעות שקדמו לירי כבר עלו חשדות שהילד מסתובב במוסד החינוכי עם אקדח, אבל זה לא נלקח ממנו. זוורנר עצמה סיפרה כי שמעה שמועות על כך בשעות שלפני הירי ולטענתה הפקידים בבית הספר לא פעלו. החודש הודיעה באמצעות עורכת דינה על כוונה לתבוע את בית ספר, אם כי שם טענו שבעקבות החשד שהתעורר נערך חיפוש בחפציו של הילד – והאקדח לא אותר.
לפי עורכת דינה של זוורנר, דיאן טוסקנו, לילד שירה בה היו בעיות התנהגות ולפני הירי הוא הושעה כיוון ששבר את הטלפון הנייד שלה. בעקבות זאת הוא הושעה ליום אחד – ולמחרת חזר עם האקדח וירה במורה. משפחתו של הילד פרסמה מוקדם יותר החודש הודעה לתקשורת שבה טענה שהאקדח היה "מאובטח" בבית וכי ההורים "מחויבים לבעלות אחראית של כלי נשק ושמירה עליהם הרחק מהישג ידם של ילדים". המשפחה ציינה כי בהוראת בית משפט הילד הועבר זמנית למרכז רפואי, בשל נכות כלשהי שממנה הוא סובל.
המצלמה באינדיאנה תיעדה: פעוט משחק באקדח

ארה"ב אמנם מורגלת באירועי ירי, אבל התקרית בווירג'יניה הייתה חריגה אפילו במונחים שלה – ועוררה שם תדהמה. מאז עלו לכותרות עוד כמה וכמה מקרים חריגים שעוררו מחדש את הדיון בנוגע לתפוצה האדירה של כלי נשק בידי אזרחים בארה"ב – והסכנה הרבה שטמונה בכך גם לילדים. בין היתר, ורק ימים אחדים לאחר הירי בזוורנר, נפוץ סרטון ממצלמות אבטחה שבו נראה פעוט משחק באקדח בחדר מדרגות של בניין מגורים באינדיאנה וסוחט את ההדק – אך למרבה המזל לא נפגע.
בשבוע שעבר דווח בטקסס על אירוע שהסתיים בטרגדיה: ילדה בת שלוש ירתה למוות באחותה, בת ארבע, בזמן ששיחקו בחדר השינה בביתן. לפי הרשויות המקומיות היא מצאה אקדח טעון שלא אוחסן כראוי, אחזה בו בידיה – ופלטה בטעות כדור. ירי מכלי נשק – במעשי טבח או בתאונות – הפך בשנים האחרונות לגורם המוות מספר אחת של ילדים בארה"ב, ועקף בכך את תאונות הדרכים והמחלות. כ-19 אלף ילדים ובני נוער נהרגים או נפצעים כעת מירי בארה"ב מדי שנה.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב כלי נשק רובים רובה NRA
ארה"ב כלי נשק רובים רובה NRA
תקריות ירי הן הגורם מספר אחת לתמותת ילדים בארה"ב
(צילום: shutterstock)
הקלות שבה יכולים אמריקנים להשיג נשק נמצאת במוקד של ויכוח ציבורי בארה"ב כבר עשרות שנים: בעוד הפוליטיקאים הרפובליקנים וחלק גדול מבוחריהם מתעקשים להגן על התיקון השני לחוקה, המעגן את זכותו של כל אזרח אמריקני לשאת נשק, במחנה הדמוקרטי דורשים להחריף דרמטית את ההגבלות על רכישת נשק ונשיאתו, וכך לסלק את רוב התחמושת מהרחובות ולהפחית את הסכנה הנשקפת לאזרחים, גם ממקרים שבהם הנשק אינו מאובטח היטב, וילדים נוטלים אותו לידיהם.