מלחמה במהלכים ממוקדים. זו למעשה האסטרטגיה של צה"ל בגבול לבנון בימים האחרונים וגם הבאים, לאחר ההנחיה שקיבל מהדרג המדיני להשבת תושבי הצפון לבתיהם, כחלק מיעדי המלחמה. צה"ל מנהל מלחמה ברגעים מסוימים: תוקף בעוצמה במקומות שבהם לא תקף בעבר ובטווחים שונים, מגביר את הסיכולים הממוקדים והתקיפות המיוחדות, ובוחן בכל מדרגה את תמונת המודיעין מחדש ועורך הערכות מצב מחודשות.
בינתיים, נמשכת ההיערכות להמשך הלחימה: הקבינט יתכנס היום (שני) בשעה 19:00 בקריה. אמש: הופעלו התרעות על חדירת כלי טיס עוין בבית שאן ובסביבתה - לראשונה מאז 11 באוקטובר, אז התברר שהופעלה אזעקת שווא. לפי דיווחים ערביים הן הופעלו בעקבות "נחיל כטב"מים מעיראק", ו"ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" לקחה אחריות על "תקיפה באמצעות כטב"ם בבקעת הירדן". לפי דובר צה"ל, זוהה כלי טיס בלתי מאויש ששוגר מעיראק וחצה לשטח הארץ מסוריה, לעברו שוגרו מיירטים. האירוע הסתיים ללא נפגעים.
גלנט: "השבוע האחרון - הקשה בתולדות חיזבאללה"
(צילום: אלעד מלכה)

3 צפייה בגלריה
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון
( צילום: Rabih DAHER / AFP / Shutterstock / AP / Evan Vucci / יריב כץ)
לאחר חודשים ארוכים של הגנה, צה"ל עבר לאחרונה להתקפה נגד חיזבאללה, עם דגש על שחיקת יכולות הארגון והפגיעה בתשתיות הטרור שלו. בישראל מעוניינים להרחיב עוד את הפעולה ההתקפית בלבנון, ביוזמה, וללא קשר לפעולת ארגון הטרור השיעי - שהחליט להרחיב הלילה את מעגל הירי לעוד מאות אלפי תושבי מדינת ישראל.
בירושלים מבינים שהפעולות ביממות האחרונות עלולות להוביל להסלמה של ממש, אך מבינים שזו הדרך היחידה להביא את חיזבאללה לדילמה האם להמשיך בתקיפות, כפי שאמר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמש בתל נוף: "חיזבאללה יקבל מכה ועוד מכה עד שיבין". בישראל מאמינים כי ייתכן שהרחבת הפעולה ההתקפית תגרום לחיזבאללה לעצור מצידו, וגם כאן אין רצון במלחמה כוללת.
הפגיעה המשמעותית בכוח רדואן, שהוגדר ככוח המיועד לפלוש ליישובי הגליל כפי שעשה חמאס ב-7 באוקטובר בעוטף, כמו גם חיסולו של איברהים עקיל, מהווים חלק מהמאמץ לשלול מחיזבאללה את היכולות לפעול נגד ישראל בטווח הקרוב. בנוסף, צה"ל משקיע באיתור והשמדת משגרי רקטות קצרות ובינוניות כדי לצמצם את האיומים הישירים על יישובי הצפון.
הלחימה בעוצמות הולכות וגוברות מתבטאת בשיגורים אינטנסיביים של רקטות וטילים משטח לבנון לעבר ישראל, לצד הגברת התקיפות היזומות של צה"ל במטרה להציב בפני חיזבאללה דילמה ברורה: להיגרר למלחמה כוללת או לשאוף להסדרה מדינית, כפי שציין פרשננו רון בן ישי. צה"ל פועל במדרגות הסלמה מבוקרות, כשהמטרה היא לגרום לחיזבאללה לשקול מחדש את המשך פעולותיו. בצה"ל פועלים לשלול כמה שיותר יכולות, מתוך הבנה כי הזדמנות מבצעית שכזו, אם תחזור, תהיה רק בעוד כמה שנים.
גורמי ביטחון מסבירים כי כל הפעולות של צה"ל מאושרות שני שלבים קדימה על-ידי הקבינט, וגם מסבירים כי בשלב הזה יש רצון להגיע למציאות שאיתה יוכלו הגורמים המדיניים להביא הסכם שיבטיח את ביטחון תושבי הצפון. אם חיזבאללה ימשיך להתעקש על עמדותיו מחד, ולא ייגרר למלחמה מאידך, יש סיכוי שהמאבקים האגרסיביים יימשכו ימים ואף שבועות.
הצהרת הרמטכ"ל, אמש
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
נפילה במורשת
נפילה במורשת
נזקי הפגיעה הישירה ביישוב מורשת במועצה האזורית משגב. המצב עלול להימשך ימים ואף שבועות נוספים
(צילום: נחום סגל)
במקביל לאיומי ההסלמה מצד ישראל, חיזבאללה אף איים במלחמת התשה, כפי שהבהיר אתמול סגנו של חסן נסראללה, נעים קאסם, שהדגיש כי חיזבאללה מוכן להמשיך במאבק לאורך זמן אם יידרש לכך. החל מהלילה שבין שבת לראשון שיגר חיזבאללה 150 רקטות, כטב"מים וטילי שיוט לשטח ישראל. רובם הגדול יורטו. בישראל יש מי שמעוניינים להימנע ממלחמה כוללת ולסיים את העימות במבצע מוגבל, אך ברור כי ככל שחיזבאללה ימשיך במתקפותיו, המצב עלול להימשך ימים ואף שבועות נוספים.
משום כך, נפגש אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין עם תושבי הצפון, ואמר להם: "פגענו משמעותית בחיזבאללה ואנחנו נמשיך ונעמיק את הפגיעה. אנחנו בנקודה של השתנות. לצד משימת ההגנה אנחנו במוכנות גבוהה לתוכניות ההתקפה הנוספות על חיזבאללה. אני מלא הערכה לאופן בו אתם מובילים את הקהילות שלכם בימים מורכבים אלה. אנחנו נמשיך לפעול יחד איתכם, בחיבור ושיתוף פעולה מלא".
בשיחות סגורות אומרים גורמים צבאיים בכירים כי "הקשר עם התושבים וראשי הרשויות הוא קריטי בימים אלה. הציבור צריך להיות מוכן ומעודכן במה צפוי לו. אלה הולכים להיות ימים עצימים מאוד". במציאות הנוכחית, שבה צה"ל מסלים את ההתקפות בלבנון באופן יזום, קשה לדעת לאן הדברים יתפתחו.
בינתיים, בלשכת רה"מ מתקיימות התייעצויות האם לבטל את נסיעת נתניהו לניו יורק השבוע או לקצר אותה ביום נוסף, כך שיגיע ביום חמישי בבוקר, ינאם בשישי וישוב מיד בצאת השבת. בלשכת נתניהו בוחנים אפשרות לשגר שר אחר שינאם במקומו, בתחילת השבוע הבא, כשהמועמדים הם השרים רון דרמר או ישראל כ"ץ. יש גם אפשרות שלא לשלוח מהארץ אף נציג, ואז מי שינאם בשם ישראל ביום שני הבא יהיה השגריר באו"ם דני דנון.

האזהרה האמריקנית

על רקע המהלכים הצבאיים, גם הצד האמריקני משפיע על התמונה הכוללת. בוושינגטון חושבים שעדיין ניתן להגיע להסדר דיפלומטי בצפון, למרות ההסלמה. האמריקנים תומכים בפעולות ישראל לשחיקת יכולות חיזבאללה ואף אינם מצרים על חיסולו של איברהים עקיל, אך הם מבקשים מישראל לנהוג בזהירות כדי לא להחריף את ההסלמה מעבר לנדרש.
בבית הלבן מזהירים מפני אפשרות של מלחמה כוללת, שעלולה להביא למעורבות איראן וליצירת סכסוך אזורי נרחב, תרחיש שהאמריקנים מעדיפים להימנע ממנו לקראת הבחירות קרובות.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשאל אמש על המתיחות במזרח התיכון ואמר כי "אנחנו הולכים לעשות הכול כדי למנוע ממלחמה רחבת היקף להתפרץ".

ארסנל הכלים של חיזבאללה

חיזבאללה, בהיותו חלק מהציר השיעי-איראני, מקבל כמובן תחמושת מאיראן - והרבה. במהלך חודשי הלחימה מאז 7 באוקטובר, חיזבאללה השתמש בסוגים שונים של אמצעי לחימה, אותם חשף לאורך החודשים עם התקדמות המערכה. הוא עשה שימוש ברקטות מסוגים שונים, בהם "פלק" ו"בורקאן", שיגר קטיושות, ואתמול בלילה, לדבריו, הכניס לשימוש גם רקטות ממשפחת "פאדי". בנוסף, חיזבאללה השתמש במלחמה גם בכטב"מים מסוגים שונים, חלקם לצילום ואחרים לתקיפה, ובטילי נ"ט - אך הארסנל שברשותו גדול הרבה יותר. למעשה, אמצעי הלחימה האסטרטגיים של הארגון נמצאים באזורים שונים - גם בעומק המדינה.
3 צפייה בגלריה
אתר חשוד בבקעת הלבנון בסמוך לציר הברחות מגבול סוריה
אתר חשוד בבקעת הלבנון בסמוך לציר הברחות מגבול סוריה
אתר שהוקם בבקעת הלבנון, סמוך לציר ההברחות מגבול סוריה
לחיזבאללה יש את קו ההגנה הראשון מול הגבול עם ישראל, שם מוחזקות הרקטות הפשוטות יותר, אך גם טילים קצרי-טווח עם ראשי קרב משמעותיים שעלולים לגרום לנזק כבד. רחוק יותר, במנהרות הרחבות, בין צמחיות סבוכות, בפאתי הכפרים, כמו אזור הכפר נבי שית' שבאזור בעלבכ ואפילו בעיר הבירה ביירות מתחת לבניינים, מוחזקים אמצעי לחימה אחרים, אסטרטגיים.
"יש טילים אסטרטגיים מתחת לבנייני קומות", אמר רונן סולומון, חוקר מודיעין ובעל הבלוג "אינטלי טיימס". לדבריו, "בביירות, חלק גדול מהטילים המדויקים ממוקמים סמוך למגרשי כדורגל ומתחמים תת-קרקעיים, כמו חניונים שהוסבו לצורך כך. צה"ל חשף בעבר הדמיות שמתארות את השיטה. בבעלבכ זה מוסתר בחסות התוואי הגיאוגרפי ההררי, ותוך ניצול הסבך הירוק בצידי הרכסים".
לפי סולומון, חיזבאללה מחזיק בין היתר גם בסוללות הגנה אווירית, טילי חוף ים, מערכות התרעה ולוחמה אלקטרונית. מי שאחראית על הברחת כל האמצעים האלה מאיראן היא חטיבה 8000 בכוח קודס. "מדובר ביחידת אספקה צבאית. היא מעבירה את הנשק שמיוצר באיראן ומתעסקת בכמה שכבות של סיוע עבור חיזבאללה, בין היתר בסיוע לכוח הימי", הסביר סולומון.
הוא הוסיף כי ישראל פגעה בשרשרת הייצור של חיזבאללה, לכן הארגון נאלץ להעביר דברים דרך הקרקע. לדבריו, את המשלוחים האלה ניתן לראות - וישראל תוקפת. יתרון נוסף, הסביר, הוא שגם אם חיזבאללה יחליט לירות מתת-הקרקע שלו - ניתן יהיה לראות זאת. "לאורך כל בקעת הלבנון יש צמחייה מאוד סבוכה. שם הם הקימו את פתחי המנהור בחסות האנגרים ואפשר לזהות את ההתפתחות הזו לאורך השנים", אמר. "המנהור מקל עליהם ומקצר להם את הדרך, כיוון שאמצעי הלחימה נכנסים מסוריה ישר לשם".
בין הטילים המוכרים, האסטרטגיים יותר, שנמצאים בידי חיזבאללה, קיימים לפי הדיווחים גם טילי הסקאד C וסקאד D - שטווחם יכול להגיע לכ-700 קילומטרים. בידי הארגון גם רקטות ממשפחת ה"זלזאל" וטילי "פאתח 110", שיכולים לפי פרסומים להגיע לטווח שנע בין 200 ל-300 קילומטרים.
השמות של הטילים יכולים להשתנות בין מדינה למדינה גם אם מדובר באותו טיל בדיוק. למעשה, פעמים רבות טילים שעוברים בנתיב ההברחות של הציר השיעי מקבלים במדינות היעד שם חדש, לפעמים בעקבות שינויים קטנים שהוכנסו באותו אמצעי לחימה. בנוסף, לעיתים קיימים במדינות שונות טילים בעלי שם זהה, אך עם מאפיינים שונים.
פורסם לראשונה: 22:04, 22.09.24