2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
סמוטריץ'
(צילום: יונתן זינדל)
הכינוס השנתי של שרי האוצר של מדינות ה-OECD, הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, ייערך במטה הכללי של הארגון בפריז ב-7–8 ביוני. 38 מהמדינות המפותחות, שמייצגות יחד 60% מהתוצר הלאומי בעולם, חברות בארגון, שאליו הצטרפה ישראל בשנת 2010, ומי שייצג אותה השנה בכנס יהיה שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'.
אלא שעל פי גורמים במשרד החוץ של צרפת, סמוטריץ' יתקשה להיפגש עם נציגים צרפתים רשמיים מחוץ לכנס עצמו. לדברי אותם גורמים, לשכתו של השר ניסתה לקבוע עבורו פגישות עבודה מחוץ לכנס, בין היתר עם שר האוצר של צרפת ברונו להמר, וכן עם בכירים בעיריית פריז. מלשכתו של שר האוצר הצרפתי נמסר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "פגישה בין השר לבין מר סמוטריץ' (שלא זכה בתגובה לתואר שר - ת.ש.) אינה מתוכננת". בעיריית פריז העדיפו שלא להגיב.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרגיז את הצרפתים כשאמר "אין דבר כזה עם פלסטיני"
רק לפני כחודשיים הגיע סמוטריץ' לביקור שהוגדר כפרטי בפריז, ונשא דברים בטקס לזכרו של פעיל הליכוד ז'ק קופפר ז"ל, שנפטר לפני כשנתיים. בנאומו בטקס הרגיז סמוטריץ' את הצרפתים כאשר על דוכן הנואמים שלו התנוססה מפת "ארץ ישראל השלמה" שכוללת גם את שטח ירדן כשטח מדינת ישראל. בנוסף הכריז סמוטריץ' בנאומו: "אין דבר כזה עם פלסטיני, ואת האמת הזו צריכים לשמוע גם בארמון האליזה וגם בבית הלבן".
התגובה הרשמית הצרפתית לא איחרה לבוא: משרד החוץ הצרפתי כינה את דבריו "מקוממים וחסרי אחריות", ואת מפת ישראל המורחבת - "פרובוקציה". כשבוע לאחר מכן הבהירו מקורות צרפתים רשמיים: "צרפת נמנעת מפגישות עם השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'", זאת למרות ששיתופי הפעולה המקצועיים בין המשרדים נמשכים כרגיל.
ב-9 במאי השנה ביטלו נציגי האיחוד האירופי את הטקס הרשמי של "יום אירופה" בישראל, אחרי שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נבחר לייצג בו את ממשלת ישראל, והסתפקו באירוע לציבור הרחב. שגרירות האיחוד בישראל הודיעה אז: "איננו מעוניינים לתת במה למי שעמדותיו סותרות את ערכי האיחוד".
שלטונות צרפת אינם יכולים למנוע מסמוטריץ' להשתתף בפגישות של כינוס שרי האוצר של ארגון המדינות המפותחות, אולם נראה כי הוא יתקשה להיפגש פנים אל פנים עם שרי החוץ האירופאים מעבר לפגישות הכלליות.
בלשכת שר האוצר בחרו שלא לענות על השאלה מהו לוח הפגישות שצפוי לשר בכינוס או מחוצה לו.