עמית סוסנה (40) שנחטפה ב-7 באוקטובר מכפר עזה ושהתה במשך 55 יום בשבי חמאס, סיפרה היום (שני) לסוכנות הידיעות רויטרס, על הקשיים העצומים שעברה בשבי, היחס הנוראי מצד השובים והחשש שאלו שנותרו שבויים - לא יוכלו לשרוד שם זמן כה ממושך.
עמית סוסנה מדברת מכפר עזה
(צילום: רויטרס)
"הייתי תחת טרור פיזי ורגשי במשך כל 55 הימים שהוחזקתי בשבי", סיפרה סוסנה, "הרגשתי שכל רגע שם יכול להיות האחרון שלי. כל שנייה הרגישה כמו נצח. אני מקווה שהחטופים שעדיין שם מצליחים לשמור על האמונה ולהישאר חזקים, אבל גם הנשמות הקשוחות ביותר לא יכולות להחזיק מעמד כל כך הרבה זמן. אפילו שהייתי שם בעצמי, אני לא יכולה לדמיין מה זה להיות שם 115 ימים. אני מבקשת שתעשו כל מה שאפשר כדי להחזיר אותם הביתה. הזמן שלהם אוזל".
סוסנה, עורכת דין בפירמת "לוצאטו את לוצאטו", התחבאה בארון בממ"ד בזמן שהמחבלים פשטו על הקיבוץ שלה. היא הספיקה לכתוב למשפחתה: "נשמע שהם פה בחוץ, אוף שייגמר כבר. נכנסתי לארון, זה הדבר הכי מפחיד בעולם, שוב יריות, נגמרת לי הסוללה". דירתה הקטנה של סוסנה נשרפה כליל, והממ"ד הפך לכוך מפויח.
סוסנה משוחררת משבי חמאס
(צילום: אלג׳זירה)
בעת חטיפתה, סוסנה תועדה נאבקת באומץ בשבעה חוטפים ואף מפילה על הקרקע אחד מהם שניסה להרימה על כתפו.
"המשכתי להיאבק והם בסופו שלדבר קשרו את הידיים והרגליים שלי וגררו אותי על הקרקע", שיחזרה סוסנה את אותה שבת איומה, "לקח להם יותר משעה לחצות איתי את הגבול. הכו בי קשות, כל הפנים והגוף שלי היו מלאים בחבלות".
סוסנה סיפרה שבמהלך השבי, היא הועברה ממקום אחד למקום אחר תחת שמירה כבדה של חמושים מחמאס. היא קיבלה מעט מאוד אוכל, השגיחו עליה גם בשירותים והיא הייתה קורבן לאלימות פיזית ופסיכולוגית. היא סיפרה שהוחזקה במנהרה 40 מ' מתחת לפני הקרקע שהיה קשה לנשום בתוכה. היא הרגישה כאילו נקברה בחיים.
1 צפייה בגלריה
עמית סוסנה
עמית סוסנה
עמית סוסנה היום, ליד הבית ממנו נחטפה
(צילום: REUTERS/Alexandre Meneghini)
"הוחזקנו בתנאים לא אנושיים. כשאתה בשבי חמאס, הכול מרגיש כל כך שביר. אתה כל הזמן על הקצה. דברים יכולים להידרדר דרסטית בכל שנייה. אוסרים עליך לדבר, אוסרים עליך לבכות, אפילו אוסרים עליך לנחם חטופים אחרים כשהמצב קשה", היא אמרה, "לא הייתה לי שליטה בגוף או בנשמה שלי, זה היה מפחיד".
היום אמר ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני כי "השיחות על עסקת שבויים נוספת נמצאות במגמת שיפור". ברשת סקיי ניוז בשפה הערבית דווח כי במסגרת העסקה ישוחררו 35 חטופים, בתמורה ל-200-100 אסירים על כל אחד מהם. בישראל הכחישו את הדיווחים הללו.