עימות חריף בין ישראל לבין כוח יוניפי"ל בדרום לבנון: ישראל דרשה מכוח שמירת השלום של האו"ם לזוז חמישה קילומטרים צפונה מהעמדות שלו לאורך הקו הכחול (קו הגבול בין המדינות), כדי שלא להפריע לפעולת צה"ל ל"ניקוי" הכפרים צמודי הגדר מבסיסי חיזבאללה על-מנת לאפשר את חזרת תושבי הצפון לבתיהם. כוח יוניפי"ל הודיע לישראל שהוא מסרב להתפנות.
לעימות בין הצדדים קדמה תקרית בין כוחות שריון של צה"ל לבין כוח של יוניפי"ל, כשטנקים ישראליים התמקמו ליד עמדה של כוח שמירת השלום. הכוח הזר טען שלוחמי צה"ל מסכנים אותו.
2 צפייה בגלריה
כוחות יוניפיל בדרום לבנון
כוחות יוניפיל בדרום לבנון
כוח יוניפי"ל בדרום לבנון
(צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani)
בתווך התפתח עימות חריף עוד יותר בין ישראל לאירלנד. למדינה האירופית כ-347 חיילים מכוח יוניפי"ל שמונה בסך הכול כעשרת אלפים חיילים זרים. כוח של 30 חיילים אירים שנכח בקרבת לחימה בין צה"ל לחיזבאללה, טען כי צה"ל דרש את פינויו מהאזור. למרות הבקשה, האירים סירבו להתפנות.
הממשלה בדבלין הודיעה רשמית לישראל שהיא מסרבת לפנות את החיילים האירים ושהם יישארו במקומם. העימות הזה התגלגל לקרב האשמות בין השגרירות הישראלית בדבלין לבין נשיא אירלנד מייקל היגינס האנטי-ישראלי, שלא מחמיץ הזדמנות להשמיץ את ירושלים.
היגינס, שרק לפני שבוע האשים את שגרירות ישראל בארצו בהדלפת מברק הברכה שלו לנשיא איראן אף על פי ששגרירות איראן פרסמה אותו בעצמה בחשבון ה-X שלה, תקף את ישראל על הדרישה לפנות את החיילים האירים והגדיר אותה שערורייתית.
"זה מקומם שצבא ההגנה לישראל איים על כוח שמירת השלום הזה וביקש שיפנו את הכפרים שעליהם הם מגינים. אכן, ישראל דורשת מכוח יוניפי"ל הפועל במסגרת המנדט של האו"ם להתרחק", אמר היגינס בהצהרה והוסיף: "זהו עלבון למוסד הגלובלי החשוב ביותר" .
2 צפייה בגלריה
נשיא אירלנד מייקל היגינס
נשיא אירלנד מייקל היגינס
נשיא אירלנד מייקל היגינס
שגרירות ישראל בדבלין מתחה ביקורת חריפה על התערבות הנשיא, ואמרה כי הטענה שצה"ל איים על כוחות יוניפי"ל מופרכת. פקידים באירלנד אמרו בהתייחס להחלטה: "החיילים שלנו יישארו". בשגרירות הישראלית באירלנד אמרו עוד כי צה"ל הגיש בקשה דרך ערוצים שונים לגרום לכמה כוחות יוניפי"ל לעבור מאזורי פעילות צבאית למען הגנתם וביטחונם".
בשגרירות הוסיפו: "שיהיה ברור שלביטחון כוחות שמירת השלום יש חשיבות עצומה לישראל. הניסיון לאפיין זאת כאיום על כוחות יוניפי"ל הוא עוד האשמה מופרכת ומלבה שהופנתה לישראל, כפי שראינו בחודשים האחרונים.
"יש לזכור שבמשך כמעט שנה תושבי צפון ישראל נמצאים תחת הפצצות בלתי פוסקות של חיזבאללה, מה שמאלץ קהילות שלמות לברוח מבתיהן, מציאות עגומה שאף מדינה אחרת לא הייתה סובלת כל כך הרבה זמן. לישראל יש חובה ומחויבות להגן על אזרחיה והיא תפעל בהתאם".
אנדריאה טננטי, דובר יוניפי"ל, אישר כי כוחות האו"ם ימשיכו במשימתם בלבנון למרות התקיפות הישראליות. לדבריו, "שומרי השלום שלנו נשארים בכל העמדות ברחבי לבנון. אנו מתאימים באופן קבוע את הפעילות שלנו לפי הצורך ויש לנו תוכניות חירום מוכנות ליישום במידת הצורך". הדובר קרא לכל הצדדים לכבד את ביטחונם של אנשי האו"ם.