הקריקטורה מובילה לסערה פוליטית: לאחר שהבוקר (יום חמישי) פרסם השבועון החינמי הדתי-לאומי "שביעי" קריקטורה שבה נראית נשיאת בית המשפט העליון בדימוס אסתר חיות תוקעת דגל בגבו של חייל, היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט דרש ממנהלי השבועון להסיר את אותה קריקטורה. בתגובה לכך אמר שר התקשורת שלמה קרעי כי מדובר ב"התנהגות נפסדת וניסיון לפגיעה בחופש הביטוי". בשבועון הסכימו מאוחר יותר להסיר את הקריקטורה, אך תקפו כי "מדובר בהשתקה ופגיעה חמורה בחופש העיתונות".
2 צפייה בגלריה
קריקטורה של אסתר חיות
קריקטורה של אסתר חיות
הקריקטורה ב"שביעי"
(מתוך העיתון בשביעי)
הקריקטורה, שבה נראית אסתר חיות תוקעת דגל בית משפט בגבו של החייל, שנהרג כנראה, התפרסמה בעמוד הטוויטר של המאייר אור רייכרט, והופיעה גם במהדורה הדיגיטלית של השבועון - שיצא לאור מחר בגרסתו המודפסת.
היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, פנה לשבועון ודרש ממנהליו לפעול להסרת הקריקטורה לאלתר מכל המדיות שבשליטת העיתון. "מדובר בפרסום חמור העולה כדי חשד להסתה לאלימות. בנוסף, יש בפרסום האמור כדי להקים חשד לזילות בית משפט", נכתב.
2 צפייה בגלריה
מכתב של שר התקשורת שלמה קרעי ליועמ"ש הנהלת בתי המשפט
מכתב של שר התקשורת שלמה קרעי ליועמ"ש הנהלת בתי המשפט
המכתב של השר קרעי
אולם שר התקשורת שלמה קרעי לא ראה זאת כך, והעביר מכתב מאיים ליועץ. "הובא לידיעתי כי פנית לכלי תקשורת עם הוראה תמוהה להימנע מפרסום איור המבקר את מערכת המשפט. מיותר לציין כי הוראתך ניתנה שלא בסמכות, וכי אין באפשרותך לצנזר כלי תקשורת או לתת הוראות כלשהן לאזרחים", כתב קרעי.
"בכוונתי להעלות לדיון בממשלה את התנהגותך הנפסדת בפרשה זו", הוסיף. "עד אז, אתה נדרש להימנע ממתן הוראות לאזרחים, תוך חריגה מסמכותך. כשר התקשורת, אין בכוונתי לעמוד מנגד מול ניסיונותיך לפגוע בחופש הביטוי של האזרחים".
מאוחר יותר עיתון שביעי השיב לפניית יועמ"ש בתי המשפט והודיע כי יסיר את הקריקטורה, לרבות העיתון שכבר הודפס. עם זאת, בשבועון נותרו בעמדתם כי "אין בקריקטורה כל הסתה לאלימות או זילות של בית המשפט", ותקפו כי פנייתו של עו"ד לייזר "מהווה השתקה ופגיעה חמורה בחופש העיתונות". עוד טענו ב"שביעי" כי "הקריקטורה ביטאה מחאה בדרכה האומנותית", ותהו מדוע בית המשפט לא מגנה "קריקטורות בעיתון הארץ המציגות את אנשי הימין כנאצים", וכן מערכונים של ארץ נהדרת "המציגים את המתיישבים היהודים כרוצחים או סוטי מין".
מעל לקריקטורה הופיע מאמר מערכת חריף נגד חיות, לאחר פרסום פסקי הדין על חוק הנבצרות והחוק לביטול עילת הסבירות, ובו נטען כי "בדיוק בזמן שבו אזרחי ישראל ובמיוחד החיילים מחפשים את המאחד והמקרב, חיפשה חיות את המרחיק והמפצל. האם לא חשבה על הסכנה של השלכות החלטתה על האחדות שבין חיילי צה"ל? היא כנראה חשבה, אבל זה פשוט לא מעניין אותה. בעת הזו, שבה האויב הנאצי מעזה חוגג על הפילוג בתוכנו, חיות רואה דבר אחד בלבד - להמשיך את המהפכה האנטי-דמוקרטית שאותה החל הקיסר ברק".
בעקבות פרסום הקריקטורה, חבר הכנסת מתן כהנא מהמחנה הממלכתי, איש הציונות הדתית בעצמו, מחה: "מי שלא מבין כמה זה מזעזע, גם אם הוא מאוד-מאוד כועס על הנשיאה בדימוס חיות, שידמיין את התמונה הזו נניח עם ראש הממשלה נתניהו, או עם כל דמות אחרת 'מהצד שלו'. זו עדיין נראית קריקטורה לגיטימית? לצייר דמות, גם של האישיות הכי שנואה עליך בצד השני, דורכת על גופה של חייל צה"ל, זה בהחלט מהדברים הכי נמוכים שנראו כאן לאחרונה".
חיות, נזכיר, הסבירה בפסק דין "עילת הסבירות" מדוע עליה לפרסם אותו גם בזמן המלחמה. "כחודש לאחר שהתקיים הדיון בעתירות, התרגשה עלינו מתקפת טרור אכזרית ומאז נתונה מדינת ישראל במלחמה קשה ונחושה נגד ארגוני הטרור המבקשים לכלותינו", כתבה. "אנו נושאים תפילה לשלום החיילות, החיילים ואנשי כוחות הביטחון המחרפים את נפשם למען ביטחון המדינה וכן לשובם של החטופות והחטופים לביתם במהרה".