ברקע ביקור הבזק של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שנחת הלילה (בין רביעי לחמישי) בישראל, גורם מדיני בכיר בישראל מגיב לטענות על מחלוקת בין ישראל לבין ארצות הברית על הרחבת התמרון הקרקעי לדרום רצועת עזה, שסובבת סביב העמדה האמריקנית שאי אפשר לחזור על היקפי העקירה האדירים שנראו בצפון הרצועה. "אנחנו רואים את המצב עין בעין עם הממשל האמריקני", אמר הגורם. "אנחנו רוצים להתמקד במבצע נגד המחבלים ולוודא שהאזרחים מחוץ לסכנה".
3 צפייה בגלריה
פלסטינים בורחים  בתקיפת צה"ל בעזה
פלסטינים בורחים  בתקיפת צה"ל בעזה
"אנחנו צריכים להבטיח שיהיו בדרום מספיק מקומות בטוחים". עזתים שהתפנו מצפון הרצועה
(צילום: EPA /MOHAMMED SABER)
הגורם הוסיף כי "לכן עודדנו אזרחים עזתים לנוע מהצפון לדרום, כי הבנו שהם נוצלו על ידי החמאס שהשתמש בהם כמגן אנושי. בדרום נצטרך לעשות אותו הדבר ולא נהיה אדישים לאזרחים - נוודא עד כמה שאנחנו יכולים שהם לא יהיו בסכנה".
לדברי הגורם, "אנחנו צריכים להבטיח שיהיו בדרום מספיק מקומות בטוחים, ולקרוא לאזרחים לעשות מאמץ לצאת מאזור סכנה. אם יבחרו להישאר במקומות שאליהם צה"ל ייכנס - זה לא משהו שנוכל למנוע, אבל אני מאמין שייצאו. בדרום הם יצטרכו לנוע קילומטר אחד לצפון או למערב, לאזור הים. אנחנו אופטימיים שנוכל להמשיך במבצע ולהבטיח שזה לא יהיה שונה ממה שהיה בצפון".
הכותרת
ארה"ב, מאחורייך: האינטרס הסיני במלחמה
24:59
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה על שחרור חטופים פעימה ראשונה חמאס רצועת עזה חרבות ברזל
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה על שחרור חטופים פעימה ראשונה חמאס רצועת עזה חרבות ברזל
גורם אמריקני רשמי טוען: ביידן האמין ש"המיקוד של נתניהו לא תמיד היה בחטופים"
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
בתוך כך, אתר החדשות "פוליטיקו" דיווח מפי גורם רשמי בממשל ביידן כי הממשל מנצל את הפסקת האש בין ישראל מחמאס לשכנע את הממשלה הישראלית להיות יותר "ממוקדת ומכוונת" כשצה"ל יחזור לתמרון הקרקעי. עוד דווח ב"פוליטיקו" כי שלושה גורמים אמריקניים רשמיים הבהירו כי הנשיא ג'ו ביידן לא יגביל את הסיוע לישראל בזמן הקרוב.
זאת בניגוד לאמירה מוקדמת יותר של ביידן, שציין כי הצבת תנאים לסיוע ביטחוני עתידי לישראל זה "רעיון ששווה לחשוב עליו". עם זאת, אחד הגורמים האמריקנים טען בפני "פוליטיקו" כי הרמיזה של ביידן נובעת מתסכולו מההתנהלות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. עוד נטען כי ביידן האמין ש"המיקוד של נתניהו לא תמיד היה בחטופים", וכי האמירה העמומה נועדה "לשמור על נתניהו בשליטה".
3 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. ידון בישראל "בצעדים מוחשיים לקידום הקמת מדינה פלסטינית עתידית"
(צילום: JONATHAN ERNST / POOL / AFP)
כחלק מהמאמץ האמריקני להאריך את הפסקת האש, בלינקן ייפגש היום עם נתניהו, קבינט המלחמה המצומצם ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. במהלך ביקורו הוא צפוי לעסוק גם בהכנסת סיוע הומניטרי נוסף לרצועת עזה. זהו ביקורו הרביעי של בלינקן באזור מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר.
בהודעת מחלקת המדינה של ארה"ב נכתב שבלינקן ידון במהלך ביקורו בזכותה של ישראל להגן על עצמה, זאת בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי. בנוסף יעסוק במאמצים המתמשכים להבטיח את שחרור החטופים הנותרים, בהגנה על חיי אזרחים עזתיים במהלך פעילות ישראל בעזה, ובהאצת הסיוע ההומניטרי לאזרחים ברצועה. עוד נכתב כי "השר ידון בעקרונות שהתווה בטוקיו ב-8 בנובמבר, בצעדים מוחשיים לקידום הקמת מדינה פלסטינית עתידית, ובצורך למנוע את התרחבות הסכסוך".
פורסם לראשונה: 23:37, 29.11.23