מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הלילה (בין רביעי לחמישי) לבקשת איראן כדי לדון בהסלמה במזרח התיכון, בעקבות החיסולים בימים האחרונים בביירות ובטהרן של בכיר חיזבאללה פואד שוכר וראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה. טהרן קראה במהלך הדיון להטיל סנקציות על ישראל, שטענה מנגד כי מדובר ב"צביעות שהדיון התכנס לבקשת איראן, הספונסרית מספר אחת בעולם של טרור".
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
ההסלמה והחיסולים במוקד הדיון. מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: Michael M. Santiago/Getty Images)
לפי שגריר איראן באו"ם אמיר סעיד אירבני, "ביקשנו פגישה דחופה זו כדי לדון בנושא המאיים על הביטחון והשלום הבינלאומי - ההתנקשות בהנייה, המנהיג הדגול של הפלסטינים, כתוצאה מפעולת טרור של ישראל. הוא היה בטהרן לאחר שקיבל הזמנה רשמית להגיע לטקס המינוי של הנשיא הנבחר, והותקף לצד המאבטח שלו היכן ששהה ב-2:00 לפנות בוקר".
אירבני הוסיף כי "פעולת טרור זו הינה רק אחת מפעולות הטרור הרבות של ישראל. בנוסף למעשי הטרור, ישראל גם רדפה אחר מטרה פוליטית - להפריע ליום הראשון של הממשל החדש של איראן, שמתעדף חיזוק שלום ויציבות באזור וקידום שיתוף פעולה עם הקהילה הבינלאומית. איראן מגנה בחריפות את מעשה הטרור הזה כהפרה החמורה ביותר של החוק הבינלאומי ואמנת האו"ם, וכהפרת הריבונות והביטחון הלאומי שלנו. זה מצריך את תגובת המועצה באופן מיידי".
בהמשך הפנה השגריר האיראני אצבע מאשימה גם לעבר ארה"ב: "לא ניתן להסיט מבט מאחריותה של וושינגטון כבעלת ברית אסטרטגית של ישראל, שמשמשת כתומכת המרכזית שלה באזור. פעולה זו לא הייתה יכולה לקרות ללא תמיכה מודיעינית ואישור מצידה", אמר. הוא הוסיף: "המשך התוקפנות של ישראל מאיים על השלום והיציבות באזור. על מועצת הביטחון לנקוט צעדים מיידיים נגד ישראל, כולל סנקציות".
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
סין ורוסיה גינו את חיסולו. הנייה
(צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
אחרי אירבני דיבר סגן שגריר ישראל באו"ם יונתן מילר: "איראן השתמשה במיליציות שלה - חמאס, החות'ים וחיזבאללה - כדי לתקוף את ישראל מכל הכיוונים. בשבוע שעבר ילדים שיחקו כדורגל בתמימות ביישוב הדרוזי מג'דל שמס. רקטה של חיזבאללה מסוג פלק 1, שסופקה על ידי איראן, גרמה למותם של 12 מהילדים הללו ולפציעתם של 30 נוספים. איפה הגינויים לחיזבאללה ולספקיה באיראן לטבח הזה של הילדים? אלו שבאמת רוצים יציבות באזור צריכים לקבל בברכה את החיסול של הארכי-טרוריסט, ולא לקרוא לשני הצדדים להביע איפוק".
לדברי מילר, "הפעולה נגד בכיר חיזבאללה שולחת מסר ברור: אנחנו נגן על עצמנו ונגיב בכוח רב מול מי שינסה לפגוע בנו. על העולם לתמוך בישראל בתקופה זו, ולדרוש מחיזבאללה להיענות להחלטה 1701 בכך שיחדול ממתקפותיו, ייסוג צפונית לנהר הליטני ויפורז מנשקו. יש לנו חובה להבטיח את חזרתם בביטחון של ישראלים לבתיהם בצפון המדינה, ונמשיך להגן על כל אזרחינו".
לאחר מכן אמר השגריר הישראלי כי "ב-2 במאי 2011 מזכ"ל האו"ם לשעבר באן קי מון חגג את חיסולו של אוסמה בן לאדן, וכינה אותו 'קו פרשת המים במאבק הגלובלי המשותף שלנו נגד הטרור'. אנא הקדישו רגע כדי להרהר בתגובתו, לפני 13 שנים בלבד, והשוו בינה לבין הגינויים של האו"ם היום. תשאלו את עצמכם מה לדעתכם הסיבה לשינוי הקיצוני הזה. המסקנה היחידה שאנחנו עשויים להגיע אליה היא שבגלל שעכשיו זו ישראל שניצבת בפני הטרור האיראני הברברי, שנוקטת את הצעדים הדרושים כדי להגן על אזרחיה, האו"ם מתנגד לכך. טהרן היא לא רק נותנת חסות לטרור, היא ממש המנוע שמסיע את מכונת המוות וההרס שמאיימת על כולנו. אנו מפצירים בקהילה הבינלאומית לסייע לנו כדי שאיראן תישא באחריות לפשעיה".
3 צפייה בגלריה
הלוויית הילדים שנרצחו במתקפת חיזבאללה במגרש הספורט שבמג'דל שמס
הלוויית הילדים שנרצחו במתקפת חיזבאללה במגרש הספורט שבמג'דל שמס
סגנית המזכ"ל הזכירה את רצח 12 הילדים. הזירה במג'דל שמס
(צילום: אפי שריר)
במהלך הדיון אמר נציג ארה"ב כי "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה מפני חיזבאללה ושאר המאיימים עליה, הנתמכים על ידי איראן. אנחנו קוראים למועצת הביטחון לעמוד לצד ישראל, נמשיך לחפש אחר פתרון דיפלומטי". הנציגה הצרפתית ציינה כי בפריז "קוראים לאיפוק במטרה למנוע הסלמה במזרח התיכון. על איראן להפסיק לתמוך בגורמים המערערים את יציבות האזור. אנחנו קוראים לשחרור החטופים ולהפסקת אש ברצועת עזה". נציגת בריטניה הוסיפה כי לונדון "מחויבת לביטחונה של ישראל", וקראה לטהרן "לחדול מתמיכתה בגורמים המערערים את יציבות המזרח התיכון".
מנגד, נציג סין גינה את חיסולו של הנייה, ואמר כי הוא "מהווה ניסיון לחבל במאמצי השלום". גם נציגות רוסיה גינתה את החיסול, וכינתה אותו "תקיפה פרובוקטיבית". לדבריה, "ניסיונות אלו לגרור את איראן להסלמה אזורית מערערים את האווירה במזרח התיכון, הנמצאת בנקודת רתיחה". מטעם הפלסטינים נמסר בדיון כי "אנחנו מגנים את ההפרה הנפשעת של ריבונות איראן, כמו גם ההפרות הישראליות החוזרות של הריבונות בלבנון, בסוריה ובתימן. אנחנו קוראים שוב בדחיפות למועצת הביטחון, לעצרת האו"ם ולכל המדינות לפעול להפסקת התוקפנות הישראלית המזוויעה נגד הפלסטינים באזור".
רוזמרי די קרלו, סגנית המזכ"ל של האו"ם לענייני פוליטיקה ושלום, אמרה כי "החיסולים הינם חלק בסדרת אירועים שמדרדרים את המצב באזור. בעוד שהאלימות נמשכת בעזה, המצב בלבנון נמצא במסלול מדאיג. 12 ילדים נרצחו ועשרות נפצעו בתקיפה במגרש כדורגל בכפר דרוזי בגולן הישראלי הכבוש. הפגיעה היא חלק מסדרת תקיפות אינטנסיביות בגבול, ומתקפות רבות נגד ישראל מאזורים רבים. אני חוזרת על קריאות המזכ"ל לריסון. יש לפעול במאמצים דיפלומטיים בדחיפות".