על רקע מחאת קיבוצי ויישובי העוטף נגד כוונת הממשלה לקיים טקס לציון טבח 7 באוקטובר בדרום, בשדרות ובאופקים הביעו הערב (יום רביעי) נכונות להשתתף בטקס. בשדרות אמרו כי "נשתתף בכל אירוע ממלכתי שיזכור וינציח את הנרצחים והנופלים במלחמה", בעוד שמאופקים נמסר כי "ככל והעיר תיבחר לקיים את הטקס בשטחה, נעשה זאת בכבוד רב". במקביל, בלשכתה של השרה מירי רגב, שמונתה לתכנן את הטקס, הכחישו דיווחים כי בממשלה דנים בביטולו, לנוכח המחאה העזה.
2 צפייה בגלריה
רכב בוער לאחר פגיעת רקטה, שדרות
רכב בוער לאחר פגיעת רקטה, שדרות
תחנת משטרת שדרות, שבה התבצרו מחבלים בטבח
(צילום: עמית שאבי)
בהודעה המלאה שנמסרה מעיריית אופקים נכתב כי "ב-7 באוקטובר טרגדיה קשה פקדה את מדינת ישראל ואת אופקים. מחבלים עמוסי כלי נשק פשטו על העיר והחלו במסע טבח נוראי, שבסופו נהרגו כ-48 תושבות ותושבי העיר. באותו בוקר, עשרות מתושבי אופקים יצאו להלחם מול המרצחים בגבורה חסרת תקדים ובלב אמיץ. בזכותם, אנו כאן ולהם, לנופלי הקרבות ולנרצחים יוקדשו כלל אירועי ההנצחה והזיכרון בעיר. ככל והעיר אופקים תיבחר לקיים את הטקס הממלכתי בשטחה, עיריית אופקים תעשה זאת בכבוד רב לזכר הנופלות, הנופלים, הגיבורות והגיבורים הן של אופקים והן של מדינת ישראל".
ראש העיר אשקלון, תומר גלאם, אמר כי "ב-7 באוקטובר, שנה מאז האסון שטלטל וזעזע אומה שלמה וכל אחת ואחד מאיתנו, נתייחד עם זכרם של נרצחי וחללי מלחמת 'חרבות ברזל', בהם 30 תושבות ותושבי העיר אשקלון". לדבריו, "העיר שספגה את מספר הרקטות הגדול ביותר ותושביה, כגיבורים אמיתיים, הפגינו עמידה איתנה וחוסן מעורר השראה. כבר בחודש הבא נקיים את אירוע תיקון עולם שיכלול מעגלי שיח בחורשת הנופלים, שהקמנו בחודשים האחרונים לזכר חללי המלחמה, בהשתתפות תלמידים מכל בתי הספר בסימן מעורבות ואחדות.
"סביב יום השנה ל-7 באוקטובר נעלה הצגה מקורית וראשונה מסוגה בהפקת תיאטרון 'סיקרא אשקלון' שתעסוק במלחמה ובעדויות הנופלים, ונקיים תערוכה שתביא לידי ביטוי את סיפורם של הנופלים מאשקלון בהשתתפות המשפחות השכולות", הוסיף גלאם. "במקביל, אנחנו פועלים בכל המישורים, גם מול משרדי הממשלה, על מנת להעלות על נס את סיפורי הגבורה והכאב, האובדן והגעגוע, ולתת את הכבוד הראוי לנופלים ולמשפחות השכולות. ברגע שהדברים יתגבשו, נביאם לידיעת הציבור".
מזכירת קיבוץ רעים נגד הטקס
(רלוונט)

2 צפייה בגלריה
סיור עצוב בניר עוז, אחד מכל ארבעה חברים נרצח, נחטף או נעדר
סיור עצוב בניר עוז, אחד מכל ארבעה חברים נרצח, נחטף או נעדר
ההרס בניר עוז אחרי הטבח
(צילום: אלכס קולומויסקי )
מוקדם יותר היום קיבוצים נוספים הצטרפו להכרזות כי יחרימו את הטקס, שיוקלט מראש וייערך ללא קהל. בקיבוץ ניר עוז, ש-29 מחבריו עדיין חטופים בעזה, תקפו כי "נסרב לשתף פעולה עם טקס פוליטי שינוהל על ידי הממשלה. בזמן שאנו קוברים את מתינו שנרצחו בשבי החמאס, לא מפתיע שממשלת ישראל והעומד בראשה, שנמנעו עד היום מביקור בניר עוז, הקיבוץ שהופקר כליל, לא הציעו לחברי ותושבי הקיבוץ להשתתף בטקס. הרי אין זה מסתדר שתפאורת ההצגה תהווה תזכורת למחדל הגדול ביותר שאי פעם אירע במדינת ישראל".
גם בקיבוץ נירים הסמוך הודיעו שלא ישמשו תפאורה לטקס ממלכתי, ובקיבוץ יד מרדכי הבהירו כי "גם אנחנו, כמו שכנינו, לא ניקח חלק בטקס הזיכרון ל-7 באוקטובר במתכונתנו הפוליטית הנוכחית". ביד מרדכי ציינו כי יערכו עצרת זיכרון דווקא במוצאי שמחת תורה - ב-24 באוקטובר - "ברוח ערכי הציונות והסולידריות". הם הוסיפו: "כל ישובי העוטף ומשפחות הנופלים מוזמנים להשתתף בה. דיוק התכנים יתואם בהמשך וישוקף לציבור".
גם חברי קיבוץ כפר עזה הודיעו כי לא ישתתפו בטקס הזיכרון הממלכתי, ויקיימו טקס פרטי. הם ציינו כי "109 חטופים, ובהם חמישה מחברי קהילת כפר עזה, עדיין נמקים בשבי החמאס". גם בקיבוץ נחל עוז הודיעו על קיום טקס קיבוצי. "כבר זמן רב שאנחנו עובדים על הנושא", אמרו בקיבוץ. "מסתמן שיהיו שני אירועים, אחד מהם טקס אינטימי. הוא עדיין בהתהוות". לאחר הכרזות הקיבוצים, גם מטה משפחות החטופים הודיע הערב רשמית כי לא יקח חלק באירועים, בעוד שבקיבוץ בארי מסרו את התנגדותם כבר אתמול, מעט אחרי שהתבשרו על חילוץ גופותיהם של ששת החטופים.