בתמונות לוויין שצולמו אחרי המתקפה הישראלית נראה הנזק בבסיס הסודי פרצ'ין, שבעבר דווח כי שימש לפיתוח גרעיני. מומחה הגרעין דיוויד אולברייט, שהיה בעבר מפקח נשק באו"ם, אמר כי בתמונות אחרות, שכנראה לא נחשפו, נראה שהתקיפה גרמה נזק לבניין שהיה חלק מתוכנית הנשק הגרעיני של איראן.
3 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם כתוצאה מהתקיפה הישראלית בפרצ'ין וחוג'יר שבאיראן
הנזק שנגרם כתוצאה מהתקיפה הישראלית בפרצ'ין וחוג'יר שבאיראן
הנזק לבסיס הסודי בפרצ'ין
(צילום: רויטרס)
לדבריו ולדברי חוקר נוסף ממכון המחקר האמריקני CNA, בתמונות נראה גם נזק למתקנים ששימשו לשילוב בין דלק מוצק לטילים. פרט לפגיעה בפרצ'ין, הם אמרו כי נגרם נזק גם לאתר ייצור בחוג'יר, ליד טהרן – שביולי דווח ברויטרס כי הוא נמצא בתהליכי התרחבות. החוקר השני, דקר אוולית', אמר כי התקיפה הישראלית "פגעה קשות ביכולת ייצור הטילים של איראן".
בפוסטים שפרסם ברשת, כתב אולברייט כי תמונות שצילמה חברת לוויינים מסחרית מראות שישראל פגעה בבניין בבסיס פרצ'ין שנקרא טלגאן 2, ושימש לניסויים ב"תוכנית אמאד" - תוכנית פיתוח הנשק הגרעיני של איראן, שלפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הופסקה ב-2003.
תיעוד מיציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה באיראן
(צילום: דובר צה"ל)

אולברייט, שקיבל גישה לקובצי התוכנית כחלק מספר אחרי המבצע להשגת ארכיון הגרעין האיראני על-ידי המוסד ב-2018, כתב כי המסמכים מראים שאיראן שמרה ציוד ניסוי חשוב באותו בניין שנפגע. "איראן אולי הוציאה מרכיבים חשובים לפני המתקפה האווירית, אבל גם אם לא נשאר אף ציוד בפנים, לבניין היה 'ערך מהותי' בפעולות עתידיות הקשורות לנשק גרעיני", כתב.
לרויטרס אמר אולברייט כי התמונות מפרצ'ין מראות נזק לשלושה בניינים במרחק 320 מטר מטלגאן 2, כולל שניים ששימשו לשילוב בין דלק מוצק לטילים בליסטיים. אוולית' אמר כי צילומי לוויין מפרצ'ין של חברת Planet Labs מראים שישראל השמידה שלושה בניינים ששימשו לייצור טילים בליסטיים באמצעות דלק מוצק, לצד מחסן. בתמונות מחוג'יר נראה שהושמדו שני בניינים ששימשו לתכלית דומה.
3 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם כתוצאה מהתקיפה הישראלית בפרצ'ין וחוג'יר שבאיראן
הנזק שנגרם כתוצאה מהתקיפה הישראלית בפרצ'ין וחוג'יר שבאיראן
הפגיעה בבסיס ייצור הטילים חוג'יר - בתמונות הלוויין של Planet Labs
(צילום: רויטרס)
לפי הדיווח, הבניינים הוקפו במדרגות עפר גבוהות, שנועדו למנוע מפיצוצים בבניין אחד לפוצץ גם חומרים דליקים בבניינים הסמוכים. "ישראל אמרה שתקפה בניינים שהכילו מערבלי דלק מוצק", אמר אוולית'. "קשה לייצר את המערבלים התעשייתיים האלה, והייצוא שלהם מפוקח. איראן ייבאה מערבלים רבים לאורך השנים עבור כסף רב, וסביר להניח שיהיה לה קשה מאוד להחליף אותם".
אוולית' ציין כי ייתכן שבמבצע מוגבל, כלשונו, ישראל הסבה נזק כבד ליכולתה של איראן לייצר טילים, כך שכל מתקפה עתידית על ישראל תתקשה לחדור את מערך ההגנה האווירית שלה. "נראה שהפגיעות הן מדויקות מאוד", אמר.
3 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם כתוצאה מהתקיפה הישראלית בפרצ'ין וחוג'יר שבאיראן
הנזק שנגרם כתוצאה מהתקיפה הישראלית בפרצ'ין וחוג'יר שבאיראן
התמונות, אחרי התקיפה
(צילום: רויטרס)
אזור פרצ'ין ממוקם כ-30 ק"מ ממזרח לטהרן. פרשננו רון בן ישי מציין כי באזור איראן עשתה בעבר ניסויים שנועדו לאפשר לה לייצר את הנשק הגרעיני עצמו – מתקן הנפץ הגרעיני. אין מידע מוצק המצביע על כך שאיראן כבר חידשה את מאמציה לייצר את ראש הנפץ הגרעיני, אבל אם נכונים הדיווחים שהותקף המתקן בפרצ'ין, נראה שהמטרה הייתה לסכל את היכולת של טהרן לבצע ניסויים שיקדמו אותה בייצור הפצצה עצמה, אם וכאשר תחליט.
לפחות לפי פרסומים זרים, זו לא הפעם הראשונה שישראל פועלת בבסיס המסתורי האיראני. במאי 2022 דווח על "תקרית" שהתרחשה בו, ובה נהרג המהנדס איחסאן גאד בייגי. ב"ניו יורק טיימס" דווח אז שהמתקן הותקף על-ידי כלי טיס בלתי-מאוישים. לפי הדיווח, מל"טים מתאבדים מדגם קוואדקופטר התפוצצו על "מבנה של משרד ההגנה האיראני, שבו נערכים מחקרים לפיתוח רחפנים וכלי טיס בלתי-מאוישים". בעיתון ציינו כי אופן הפעולה דומה לתקיפות קודמות של ישראל, שסירבה להתייחס לדיווח.