טורו של נדב איל, שבו נחשפו הרשימות השחורות של מפלגת נעם - מסמכי הדרכה של המפלגה מ-2019 עם רשימות ממשיות של חוקרות פמיניסטיות, הומואים ולסביות בתקשורת וגופים של משרד החינוך שנוגדים את חזון מפלגתו של אבי מעוז, עורר סערה רבתי במערכת הפוליטית. אולם, גם יומיים אחרי פרסום הרשימות, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, שאמר בעבר כי "לא תהיה שום פגיעה בסטטוס קוו הקשור ללהט"ב", עדיין שותק. כמוהו גם שאר ראשי הקואליציה, כולל השר המיועד איתמר בן גביר, שאמר בעבר כי "הלהט"בים הם אחים שלי".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז
מסמכי ההדרכה של נעם, שפורסמו גם בטור המלא של נדב איל במוסף לשבת ב"ידיעות אחרונות" וב-+ynet, מציגים את הדרך שבה המפלגה מזהה את יריביה, את קשריהם, ועוסקת בסימון ספציפי של אנשים – לא פוליטיקאים או נבחרי ציבור – שמפריעים לחזון שלה. בתחתית המסמך מופיעה טבלה עם לוגואים של כלי תקשורת בישראל, שמביאה שמות של הומואים ולסביות בולטים בעולם התקשורת (כולל בידיעות אחרונות ו-ynet). מופיעים במסמך שמות של עשרות בני אדם – כתבים וכתבות, מגישות ומגישים, מנהלים. רבים מהם דיברו בהרחבה על נטייתם המינית, אחרים פחות.
בחלק אחר במסמך מופיע "תקציר" על תפיסת המגדר בצה"ל. הוא טוען להשתלטות "פמיניסטית רדיקלית" על הצבא, עם קטע על "הצוות הסודי של היוהל"ן" (יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים) - וכולל זיהוי, ציון שמות ואף תמונות של מעורבות ב"צוות הסודי". המסמך חושף את זהויותיהן של חוקרות, שהוגדרו במסמך "נשות שמאל קיצוניות ופעילות בארגונים כאלה", ובהמשך נכתב: "כל דהירת שילוב הלוחמות הנמשכת בעוצמה כיום מתרחש בעקבות חבורת הנשים הזו", לשון אנשי נעם במסמך הפנימי שלהם.
ראש הממשלה יאיר לפיד, שיהפוך עם השבעת ממשלת נתניהו לראש האופוזיציה, התייחס לפרסום כבר ביום חמישי האחרון במסיבת עיתונאים שבה תקף את נתניהו. "אבי מעוז, גזען חשוך שמחזיק רשימות שחורות של להט"בים ופעילות בארגוני נשים, יהיה אחראי על תוכניות החינוך של ילדינו. הורים צעירים לא יוכלו לשלוח את הילד שלהם לבית הספר בלב שקט, מפני שהם פוחדים משטיפת מוח נגד נשים, נגד להט"בים, נגד חילונים ומסורתיים", הוא אמר.
כמו נתניהו, גם שאר חברי הליכוד, למעט אחד, לא התייחסו לפרסום הרשימות של נעם. ח"כ חנוך מיליביצקי נשאל היום באירוע שבתרבות בבאר שבע אם הוא מרגיש בנוח להיות שותף קואליציוני של מעוז והשיב: "לא עם שלושה סימני קריאה. רשימות כאלה זה מעשה חשוך שבעיניי לא ייעשה ואין לו מקום. לא כל שותף קואליציוני הוא חלום חיי, ולא כל דבר צריך לראות איתו עין בעין".
לפיד: "גזען שמחזיק רשימות שחורות יהיה אחראי על תוכניות החינוך של ילדינו"
(צילום: אבי חי)

סגן שר החוץ עידן רול מיש עתיד, התייחס לפרסום דווקא באנגלית – ועקץ את נתניהו על כך שהוא נוטה לדבר בשפה "ליברלית" באנגלית, אבל בעברית לא. "נתניהו, אני פונה אליך בשפתך ה'ליברלית'. אתה הסיבה שמעוז הוא ח"כ, ואנחנו, קהילת הלהט"ב, רואים בך אחראי לכל דבר שהאיש הזה עושה. אם עדיין נותר בך חלק ליברלי, השאר אותו מחוץ לממשלה שלך", כתב רול.
חברי הכנסת יוראי להב הרצנו מיש עתיד וח"כ נעמה לזימי מהעבודה החליטו לקיים כנס חירום של הקהילה הגאה בעקבות מה שכינו "רשימת החיסול" של מפלגת נעם. "המפלגה, בחסות ישירה של נתניהו, מתירה דמם של חברי קהילת הלהט"ב, נשים ופעילי זכויות אדם", אמרה ח"כ לזימי. להב הרצנו הוסיף: "סימון אנשים הוא שלב אחד לפני פגיעה. נתניהו הציב את אבי מעוז החשוך והאלים במשרד ראש הממשלה ונתן לו מאות מיליונים להמשיך את מסע ציד הלהט"בים, הפעם בחסות המדינה".
גם יו"ר העבודה מרב מיכאלי התייחסה לפרסום ואמרה כי "הרשימות השחורות של אבי מעוז הן רשימות האור שלנו. יש כאן נשים וגברים שמקדישים את חייהן/ם להפצת סובלנות ושוויון זכויות והזדמנויות. ככל שהם מנסים לרדוף אותן/ם, ככה נמשיך ונגבה את האנשים האלה. מעוז, טוב שסימנת, יש לך הרבה מה ללמוד".