דגל של קבוצת שכירי החרב "וגנר" הונף באתר בנייה במרכז תל אביב

דגל של "קבוצת וגנר", החברה הצבאית הפרטית שמספקת שכירי חרב לכוחות הרוסיים במלחמה מול אוקראינה, הונף אתמול (שני) במרכז תל אביב. הדגל הונף באמצעות מנוף באתר בנייה של חברת אפריקה ישראל מגורים בפינת הרחובות אבן גבירול וארלוזורוב, בקרבת מגדל המאה. החברה מקימה במקום את מתחם המגורים "תל אביב DUO".
סרטון הנפת הדגל הועלה על ידי פעיל פרו-רוסי, שנולד בעיר בירוביג'ן שמזרח רוסיה, וכיום מתגורר בעכו. ברשתות החברתיות שלו הוא הביע פעמים רבות תמיכה מובהקת ב"פעולות הצבאיות" של רוסיה בשטחי אוקראינה. הסרטונים שלו הופצו על ידי ערוצי תעמולה שונים, ישראלים וזרים, הכוללים מאות אלפי עוקבים.
הודות לפניות רבות ושליחת התיעוד על ידי עוברי אורח לעמותת "חברים ישראלים של אוקראינה", פעילי הארגון הצליחו למצוא את מיקומו המדויק של הדגל, וזהות מי הוא מפיץ הסרטון. פעילי הארגון הגישו תלונה במשטרה על הנפת הדגל ובגין הסתה.
"וגנר" היא קבוצת שכירי חרב המבצעת פשעים רבים ברחבי העולם, ומגייסת לשורותיה אסירים מבתי כלא ברוסיה.
2 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין מנהיג קבוצת וגנר מצביע על לוחמיו שלדבריו נהרגו במלחמה באוקראינה
יבגני פריגוז'ין מנהיג קבוצת וגנר מצביע על לוחמיו שלדבריו נהרגו במלחמה באוקראינה
יבגני פריגוז'ין מנהיג קבוצת וגנר. מבצע פשעי מלחמה
(צילום: AFP PHOTO / Telegram channel of Concord group)
לפי אנה זרובה, מנכ"לית עמותת "חברים ישראלים של אוקראינה", "קבוצת וגנר" נמצאת תחת שליטה מלאה של פושע המלחמה יבגני פריגוז'ין, המכונה "הטבח של פוטין". "פעילות הקבוצה תועדה בסוריה, סודן, הרפובליקה המרכז אפריקנית, מאלי, מדגסקר, לוב, ונצואלה, מוזמביק וכמובן בחבל דונבאס באוקראינה, שם היא ממשיכה להטיל אימה על האוכלוסייה המקומית", אמרה זרובה.
היא הסבירה כי "הקבוצה תומכת בבדלנים, במשטרים צבאיים ודיקטטורות, וגם פועלת מחוץ לכל מסגרת חוקית. שכירי החרב מפרים שוב ושוב את אמנת ז'נבה לכללי המלחמה ואת האמנה האוניברסלית בדבר זכויות אדם, תוך שימוש בעינויים, אונס והוצאות להורג". זרובה ציינה כי "עד כה, אוקראינה, ליטא וצרפת הכירו בחברה הצבאית הפרטית הזו כארגון טרור, ואותה הצעה נשקלת גם על ידי בריטניה, קנדה, האיחוד האירופי וארצות הברית, שהכירה בקבוצה כארגון פשע בינלאומי. למרבה הצער, ישראל נמנעת מצעדים כאלה כדי לא לפגוע ביחסיה עם רוסיה".
2 צפייה בגלריה
דגל של חברת "ואגנר" מונף באתר בנייה במרכז תל אביב
דגל של חברת "ואגנר" מונף באתר בנייה במרכז תל אביב
דגל "וגנר" מונף במרכז תל אביב. "אין חוק שאוסר על פעילות הקבוצה"
זרובה הדגישה: "אנו כארגון ציבורי מקווים שתמיכה בארגון מחבלים אינה מדיניות רשמית של חברת 'אפריקה ישראל'. אנו דורשים מהנהלת החברה לטפל בעובד שביצע את הפרובוקציה הזו במכוון. אחד הפעילים שלנו הגיש תלונה במשטרה ואני מקווה שרשויות החוק, עיריית תל אביב והנהלת החברה יוכיחו שבישראל החוק מגן על האזרחים".
אתרים פרו-רוסיים דיווחו על הנפת הדגל ובאחד מהם נכתב: "במרכז תל אביב הונף דגל וגנר. הפעילים הפרו-אוקראינים רצו מיד למשטרה להתלונן, אבל הופתעו כשהסבירו להם שהמשטרה לא יכולה לעשות כלום בנידון, שכן אין חוק האוסר על פעילות וגנר".
חברת אפריקה ישראל מגורים מסרה: "הנפת הדגל לא הייתה על דעתנו והדגל הוסר מיידית והוחלף בדגל ישראל".