לקראת השתתפותו של נשיא המדינה יצחק הרצוג בוועידת האקלים של האו"ם (COP28) שתיפתח מחרתיים (ה') בדובאי, בישראל חוששים שהמורדים החות'ים בתימן, בעלי בריתה של איראן, ינסו לחבל בביקור. בשל החשש, במערכת הביטחון יש היערכות מיוחדת והביקור יתקיים תחת אבטחה כבדה ואמצעים יוצאי דופן.
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ומוחמד בן זאיד אאל נהיאן
יצחק הרצוג ומוחמד בן זאיד אאל נהיאן
הרצוג ונשיא איחוד האמירויות בן זאיד. אשתקד
(צילום: רויטרס)
בישראל התלבטו אם נכון שהנשיא יגיע לוועידת האקלים בעיצומה של המלחמה, אך לבסוף הוחלט כי לא נכון להפקיר את הזירה בעת הזאת. התוכנית המקורית הייתה שגם ראש הממשלה בנימין נתניהו יגיע לוועידה, אך בגלל המלחמה התוכנית בוטלה. כמו כן, לפי התוכנית המקורית, בטיסה זו גם היה אמור להיחנך מטוס "כנף ציון", אך תוכנית זו נגנזה והרצוג יטוס בטיסה מיוחדת.
חשיבות הביקור עבור ישראל היא לא בהכרח נושא הוועידה, האקלים, אלא מדובר בהזדמנות חשובה מצד הנשיא להיפגש עם שורת מנהיגים מכל העולם ולנסות למתן את הביקורת על ישראל נוכח המלחמה בעזה, ולנסות "לקנות" לגיטימציה בינלאומית. הנשיא, שצפוי לנאום בוועידה, יטוס ביום חמישי וישוב לארץ למחרת. בישראל יש היערכות גם לאפשרות של קריאות ביניים מהקהל ומניסיונות להביך את הרצוג בדרכים שונות.
כזכור, במהלך ביקורו ההיסטורי של הרצוג בבירת איחוד האמירויות אבו דאבי אשתקד, מערכות ההגנה האווירית באזור יירטו טיל בליסטי ששיגרו החות'ים. בעבר, אירעו כמה ניסיונות של החות'ים לשגר טילים וכטב"מים לעבר איחוד האמירויות, ומאז פרוץ המלחמה הם ביצעו כמה ניסיונות תקיפה לעבר ישראל באמצעות כטב"מים וטילים, שיורטו על ידי ישראל, ארה"ב, סעודיה וירדן.
הכותרת
הציפייה והאכזבות: סערת השחקנים הזרים
17:05
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ועבדאללה השני
יצחק הרצוג ועבדאללה השני
גם מלך ירדן יגיע. הרצוג ועבדאללה ה-2. אשתקד
(צילום: חיים צח, לע״מ)
בוועידה ישתתפו מנהיגים רבים, וביניהם נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד; יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן; נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי; מלך ירדן עבדאללה השני; אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני; נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן; נשיא ברזיל לולה דה סילבה; ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן; מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן, כמו גם מנהיגי טנזניה, אוזבקיסטן, מאוריטניה, טונגה, קונגו, זימבבואה, לטביה, רואנדה, פרגוואי, סרביה, זמביה וסלובקיה.
בתוך כך, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן יגיע בחמישי לביקור בישראל וברשות הפלסטינית. בלינקן ידון בהארכת הפסקת האש והכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה. בהודעת מחלקת המדינה נכתב עוד שהמזכיר ידון בזכותה של ישראל להגן על עצמה בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי, וכן במאמצים המתמשכים להבטיח את שחרור בני הערובה הנותרים, להגן על חיי אזרחים במהלך פעולות ישראל בעזה ולהאיץ את הסיוע ההומניטרי לאזרחים ברצועה.
בלינקן, כך לפי הודעת מחלקת המדינה, צפוי לדון גם בתכניות "היום שאחרי" בעזה: "השר ידון גם בעקרונות שהתווה בטוקיו ב-8 בנובמבר - צעדים מוחשיים לקידום הקמת מדינה פלסטינית עתידית, והצורך למנוע את התרחבות הסכסוך". מישראל יטוס בלינקן לדובאי לטובת השתתפות בוועידת האקלים, שם יעסוק עם מנהיגי המדינות בצורך להמשיך בפעולה גלובלית לטיפול במשבר האקלים. כמו כן, המזכיר ייפגש עם עמיתים בנושאים אזוריים, לרבות המלחמה.