היענות גבוהה לחיסונים בראשון לציון
(צילום: שחר גולדשטיין, ירון ברנר)

לאחר שנפתחה האפשרות לחיסון שלישי גם לבני 50 ומעלה ולנוכח הזינוק בתחלואה, רבים פקדו בסוף השבוע וגם היום (ראשון) את מתחמי החיסונים ברחבי הארץ, חלקם הגיעו להתחסן בפעם הראשונה.
במתחם החיסונים של קופת חולים כללית בראשון לציון הייתה בבוקר תנועה ערה, שנחלשה מעט לקראת הצהריים. בין המתחסנים היו בני יותר מ-50, אך גם בני נוער שהגיעו להתחסן לראשונה.
חתונה אנוכשוילי, המנהלת המחוזית של כללית, סיפרה על ההיענות למבצע החיסון. "כקופה הגדולה במדינה אנחנו מן הסתם מחסנים הכי הרבה מבוטחים. עד כה מתחילת מבצע חיסוני הקורונה, כללית חיסנה במעל 6 מיליון מנות חיסון, שזה בעצם שתי מנות לכמעט שלושה מיליון מטופלים. מאז החלטת הממשלה התארגנו לחסן בני 50 ומעלה וכבר בשישי-שבת חוסנו מעל 27 אלף מבוטחים של כללית".
מתחסנים גם בכרמיאל
(צילום: אסף מגל)

ריאיון עם פרופ' לוי: קיים חשש מאיבוד שליטה
(צילום: רועי עידן, ירון ברנר)

אנוכשוילי אמרה כי הצוות מרוצה מקצב החיסונים. "אנחנו מאוד מרוצים מההיענות של האוכלוסייה, כבר בתוך יומיים חיסנו מעל 10 אחוז מבני 50 עד 59, ואנשים ממשיכים להגיע. חיסנו כבר מעל 115 אלף בני נוער, ואנחנו מזמינים את כל המבוטחים שעומדים באינדיקציות של החיסונים, להגיע ולהתחסן. המתחמים שלנו פתוחים במשך שבעה ימים מהבוקר עד הלילה, בין 12 ל-14 שעות ביממה. אנחנו זמינים ומזמינים אתכם לקבוע תור, וגם מתפרצים ללא זימון מתקבלים".
בן נעים עמרם הגיע כדי להתחסן בפעם השלישית וסיפר כי לא חשש. "לא היה שום דבר שהפריע לי ובאתי להתחסן. לא חייבו אותי, באתי מרצוני הטוב, כולם צריכים להתחסן. אשתו שהגיעה עמו הוסיפה: "מקווים שהכל יעבור כמו הראשון והשני, בשלישי אולי עוד יותר טוב, ורק בריאות שיהיה לכל עם ישראל ובואו להתחסן".
6 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים של מד"א ועיריית תל אביב בכיכר דיזנגוף
מבצע חיסונים של מד"א ועיריית תל אביב בכיכר דיזנגוף
מבצע חיסונים של מד"א ועיריית תל אביב בכיכר דיזנגוף
(צילום: מוטי קמחי )
מתחסנים בחיסון השלישי במתחם של מכבי בראשון לציון
(צילום: נדב אבס)

נועה דרהם בת ה-16 ואחיה איתי בן ה-14 הגיעו להתחסן חיסון ראשון, והודו כי לתו הירוק הייתה השפעה גדולה על כך. "האמת שמה שהשפיע עלינו הייתה ההחלטה עכשיו עם התו הירוק. אנחנו צריכים להיות ניידים מאוד, לנסוע ברכבת, וככה אני מרגישה יותר חסינה, יותר מוגנת. החיסון הזה גורם לי ולמשפחה טיפה להיות רגועים יותר", אמרה נועה.
נועה סיפרה כי מקרב חבריה בבית הספר ישנם רבים שהתחסנו, אך היא ואחיה דחו את הצעד. "זו הייתה החלטה של ההורים, אבל עכשיו הגענו למצב של גל רביעי, כבר אי אפשר לחכות יותר מדי וצריך להישמר כי אחרי הכל, אנחנו נוסעים ברכבות ויש המון שמשתעלים ובלי מסכה. צריך לשמור גם עלי וגם על אחרים".
6 צפייה בגלריה
נועה דרהם
נועה דרהם
"מרגישה יותר חסינה". נועה דרהם
(צילום: שחר גולדשטיין)
צפו: מבצע חיסונים של מד"א ועיריית תל אביב בכיכר דיזנגוף
(צילום: אריק מרמור)

"לאבא שלי יש מסעדה בתל אביב", הוסיפה נועה, "ואני לא יכולה להיכנס אם אין לי תו ירוק. עד עכשיו הייתי בחוץ ולא נכנסתי. אבל עכשיו אחרי החיסון אני אוכל. חברים אמרו שהחיסון הראשון זה קליל, עוברים את זה מהר, והחיסון השני יש כאלה שמגיבים אחרת. נחכה ונראה".

"נכון שיש כאלו שעוברים את זה כמו שפעת, אבל יש כאלה שלא"

על מנת להמשיך ולחסן ללא הפסקה, נפתחו מרכזי החיסונים של קופת החולים כללית גם בשבת. בכרמיאל היה המתחם במרכז ברוך לאמנויות, פתוח מ-12:00 בצהריים ועד 20:00, ו-10 העמדות שפעלו במקום חיסנו כ-100 איש בשעה.
6 צפייה בגלריה
לימור גרוסמן תושבת חוסן
לימור גרוסמן תושבת חוסן
"היו כל מיני התלבטויות". לימור גרוסמן
(צילום: אסף מגל)
אחת המתחסנות הצעירות יחסית, לימור גרוסמן, בת 51 ממושב חוסן, הגיעה לקבל את החיסון השלישי היישר מבילוי בכינרת, לאחר ששמעה כי ניתן להתחסן במקום ללא קביעת תור מראש. "לפני שבוע היו קצת חששות מכל מיני תופעות לוואי", אמרה. "לא ידעתי אם יהיו תופעות או לא, אם להתחסן שוב או לא. חשבתי לעשות בדיקה לראות אם יש לי נוגדנים ורק אז ללכת להתחסן, היו כל מיני התלבטויות. בהמשך ראיתי כמה התחסנו בתוך שבוע, ובעצם זה מה ששכנע אותי. החלטתי ברגע שאני באה להתחסן. ספונטני, מהכנרת".
בעקבות החיסון השני סבלה גרוסמן מחום, אך הדבר לא הרתיע אותה. "הרבה מההרגשה אחרי החיסון הוא פסיכולוגי. הייתי יותר רגועה, כי אני מסתובבת המון בין לקוחות, ולא רוצה על המצפון להדביק מישהו. נכון, היו תופעות לוואי, אבל הן מתגמדות לעומת מה שאני רואה אצל חבר'ה שכן חלו בקורונה. נכון שיש כאלו שעוברים את זה כמו שפעת, אבל יש כאלה שלא. אני לא רוצה להיות לא מבין אלה ולא מבין אלה".
6 צפייה בגלריה
אתי ארמה, תושבת כרמיאל
אתי ארמה, תושבת כרמיאל
אתי ארמה, תושבת כרמיאל
(צילום: אסף מגל)
6 צפייה בגלריה
שרית כרמלי, האחראית על מתחם החיסונים
שרית כרמלי, האחראית על מתחם החיסונים
"שואלים על תופעות לוואי". שרית כרמלי, האחראית על מתחם החיסונים במרפאה בכרמיאל
(צילום: אסף מגל)
6 צפייה בגלריה
  יאיר לפיד מתחסן בחיסון השלישי נגד הקורונה
  יאיר לפיד מתחסן בחיסון השלישי נגד הקורונה
יאיר לפיד מתחסן בחיסון השלישי נגד הקורונה
(צילום: סופיה מיכלובסקיה)
אתי ארמה, תושבת מבוגרת מכרמיאל, הגיעה למרכז מלווה בבנה ובאחד הנכדים. היא קיבלה גם כן את החיסון השלישי, ואמרה כי לא הייתה התלבטות כלל. "אני לא חוששת והכל אצלי בסדר. יש לי הרבה נכדים, וכשאני מחוסנת אני יודעת שאני יכולה להיות רגועה".
האחות שרית כרמלי, אחות אחראית במרפאת כללית בכרמיאל, אחראית גם על מתחם החיסונים. לדבריה, בגלל ריבוי העמדות, גם כאשר מתחסנים מאות בני אדם, לא ניכרת במקום צפיפות. היא העריכה כי כמחצית המתחסנים היום היו מהמגזר הערבי, וציינה כי בשל ההיענות הנמוכה יחסית במגזר למבצע החיסונים, נפתחה אפשרות לחיסון היום גם בכל המרפאות ביישובים הערביים והדרוזיים באזור.
"מי שמגיע לפה בסופו של דבר הם בעיקר אנשים שכבר החליטו שהם רוצים להתחסן", היא אומרת. "הם כן שואלים על תופעות לוואי אבל הן לא שונות מהחיסונים הקודמים. צריך לחכות רבע שעה אחרי החיסון, במידה ואין תופעות לא אמור להיות משהו דרמטי".
במתחם משתמשים גם בחיסונים של פייזר וגם באלה של מודרנה, וכרמלי מסבירה: "מי שקיבל חיסון ראשון ושני של פייזר, ימשיך ויקבל פייזר גם במנה השלישית. ילדים מתחת לגיל 18, שמתחילים להתחסן, גם הם מקבלים פייזר. מי שמעל 18 ומגיע עכשיו לקבל את המנה הראשונה יקבל מודרנה. יש עדיין אנשים שמגיעים לקבל מנה ראשונה. רואים פה גם ילדים, לא בכמויות שראינו בתחילת יולי כשהתחלנו, אבל מגיעים. יש שוב תנועה עכשיו, לקראת החזרה ללימודים".
גם שר החוץ יאיר לפיד העלה לרשתות החברתיות תמונה שלו מתחסן והוסיף: "אם האזרחים והממשלה יעבדו יחד, נמנע את הסגר, נפתח את שנת הלימודים. איך עושים את זה?  חיסונים, מסכות, תו ירוק. איזון נכון בין הבריאות לכלכלה. הבוקר עשיתי חיסון שלישי. זה בטוח, זה מציל חיים, זה מאפשר חיים נורמליים. ככל שיותר אנשים יתחסנו, פחות אנשים ימותו".