בפרסום של "הטלגרף" הבריטי אתמול, שממנו עולה כי חיזבאללה מאחסן מאגר נשק עצום בנמל התעופה רפיק אל-חרירי בביירות, עלה שמו של בכיר חיזבאללה וופיק ספא, כמי שהפך לדמות ידועה לשמצה בשדה. אחד העובדים במקום אמר לעיתון כי ספא מנהל קשרים קרובים עם מנהלי המכס. שמו וחלקו בנמל הימי ובנמל התעופה בביירות עלה לא אחת, גם בסנקציות שהוטלו עליו מצד הממשל האמריקני - ושם נכתב כי הוא אחראי על הברחות, כולל משלוחי סמים ונשק - שלא נבדקים.
5 צפייה בגלריה
ן ופיק ספא
ן ופיק ספא
וופיק ספא. מתח את ישראל עד הרגע האחרון ב-2008
הסיור בנמל התעופה בביירות, היום. אין טילים?

ב"טלגרף" נכתב כי ספא הוא דמות ידועה לשמצה בנמל התעופה בביירות. "הוא תמיד מופיע במכס. אני מרגיש שאם לא נעשה מה שהם אומרים - המשפחות שלנו יהיו בסכנה", סיפר עובד בנמל התעופה לעיתון הבריטי. לדבריו, ספא מקיים קשרים קרובים עם מנהל המכס.
ספא נחשב למקורב למנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. הוא אחראי יחידת הקישור והתיאום של חיזבאללה, ועוסק בתיאום עם כוחות הביטחון הלבנוניים. עוד בשנת 1987 לראש "הוועדה הביטחונית", ששמה שונה מאוחר יותר ל"יחידת הקישור והתיאום".
5 צפייה בגלריה
ביירות לבנון נמל תעופה
ביירות לבנון נמל תעופה
מטוס ממריא בנמל התעופה בביירות. ספא נהג להקל על הנסיעות של אנשי חיזבאללה
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
5 צפייה בגלריה
ביירות לבנון סיור עיתונאים נמל תעופה רפיק אל חרירי
ביירות לבנון סיור עיתונאים נמל תעופה רפיק אל חרירי
בתוך מחסני נמל התעופה בביירות, היום. ספא אחראי גם להברחת סמים ונשק
(צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
5 צפייה בגלריה
ביירות לבנון סיור עיתונאים נמל תעופה רפיק אל חרירי
ביירות לבנון סיור עיתונאים נמל תעופה רפיק אל חרירי
(צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
באתר משרד האוצר האמריקני נכתב כי הוא מנצל את הנמלים בלבנון ואת מעברי הגבול גם כדי להקל על נסיעות של אנשי חיזבאללה. לפי הפרסום האמריקני, יחד עם בכיר חיזבאללה מוחמד רעד, שבנו עבאס חוסל בנובמבר האחרון, היה ספא גם מעורב בניסיון להשיג אזרחויות זרות עבור 100 אנשי חיזבאללה - שאמורים היו להישלח ל"שליחות ארוכה" במדינות מערביות, או במדינות ערב.

לא רק מבריח

מתוקף היותו אחד מחברי המעגל הקרוב של נסראללה, הוא היה חלק מוועדת המו"מ שהקים חיזבאללה בשנת 2000, באירוע חטיפת שלושת חיילי צה"ל בהר דב - בנימין אברהם, עדי אביטן ועומר סואעד. גופות השלושה הוחזרו בשנת 2004, בעסקת חילופי שבויים. יחד עם ספא, היו בצוות נסראללה, עימאד מורנייה, ומוסטפא בדר א-דין, יורשו של מורנייה שנהרג בפיצוץ מסתורי בדמשק ב-2016.
ספא השתתף גם במו"מ להחזרתם של אהוד גולדווסר ואלדד רגב, שחטף חיזבאללה במהלך שהביא לפתיחת מלחמת לבנון השנייה ב-2006. ביום שחרורם, ב-2008, הוא סירב בתוקף למסור מידע על גורלם ומתח את אזרחי ישראל והמשפחות עד לרגע האחרון - שבו הובאו ארונות השניים לנאקורה.
בחודשים האחרונים חזר שמו של ספא לכותרות בעקבות ביקור מפתיע שקיים באיחוד האמירויות במרץ. ביקורו, על פי דיווחים, התקיים במסגרת הסכם לשחרור עצורים לבנונים הנמצאים בבתי הכלא במדינה. האסירים נאשמו בהלבנת הון עבור חיזבאללה ואיראן או ביחסים עם חיזבאללה, והביקור החריג העלה שאלות רבות בלבנון לגבי נרמול היחסים בין חיזבאללה למדינות המפרץ.
5 צפייה בגלריה
בדר א-דין ומורנייה. חלק מהוועדה שגובשה בשנת 2000, אז נחטפו 3 החיילים
בדר א-דין ומורנייה. חלק מהוועדה שגובשה בשנת 2000, אז נחטפו 3 החיילים
בדר א-דין ומורנייה. חלק מהוועדה שגובשה בשנת 2000, אז נחטפו 3 החיילים
(צילום: AP)
בעיתון הלבנוני "נדאא' אל-ווטן" נכתב במרץ כי מדובר בצעד ראשון מסוגו שקדמו לו מגעים אינטנסיביים שנמשכו חודשים בהנהגת איראן וסוריה עם האמירויות וחיזבאללה. עוד נכתב כי התזמון של הביקור והפרסום שלו נועדו להראות רצון טוב ונורמליזציה בין חיזבאללה למפרץ.
ספא, לפי דיווח בעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", באותו הביקור, ספא הודיע כי הנהגת חיזבאללה מוכנה לעצור את הלחימה בדרום לבנון ולהכריז על אזור הגבול לאורך הקו הכחול אזור מפורז עם נוכחות צבאית מוגבלת של יוניפי"ל וצבא לבנון. עוד דווח כי הוא דיבר גם על הסכם לתיחום הגבול היבשתי אחרי הפסקת האש. מקורות מסרו לעיתון כי התגובה לכך הגיעה במהירות - ולפיה ישראל לא תקבל הסכם עם חיזבאללה עד שלא ימסור את נשקו לחלוטין לצבא לבנון ובכל שטח לבנון. לפי הפרסום, גורם רשמי באמירויות ייעץ לספא להסכים למסור את הנשק על פני פירוק בכוח והרס של לבנון.
שמו של מקורבו של נסראללה נקשר ב-2009 גם בפרשת "מיידוף הלבנוני". הוא היה אחד משלושה בכירי חיזבאללה שהפקידו והפסידו כספים אצל איש העסקים הלבנוני סלאח עז א-דין שנתפס בהונאת פונזי שהוערכה אז ביותר ממיליארד דולרים. מנהיג הארגון, חסן נסראללה, טען אז כי הבכירים שעל פי הדיווחים הפסידו סכומים גדולים, לא באמת החזיקו בהם. הוא גם טען שארגונו הפסיד "לא יותר מארבעה מיליון דולר" במסגרת הפרשה.